Carlos Saura on itselleni täysin uusi tuttavuus. Tiettävästi miehen tuotantoa pidetään eurooppalaisen elokuvan klassikoina ja Sauraa itseään arvostetaan ns. piireissä. Eräänä mielenkiintoisena näkökohtana Sauran vanhemmat elokuvat tarjoavat kuvaa Francisco Francon diktatuurin ajan hienovaraisen varovaisesta ja hienostuneesta elokuvataiteesta sekä Espanjan hitaasta demokratisoitumisesta. Cria Cuervosia on pidetään miehen kehutun tuotannon huippuna. Sen pääteemoina ovat kuolema, menetys ja lapsuus.
Elokuva kertoo 9-vuotiaasta Anasta, joka päätyy äitinsä sekä isänsä kuoleman jälkeen siskoineen tätinsä hoidettavaksi. Analla ei oikeastaan ole elokuvan aikana juurikaan ystäviä eikä läheisiä tunnesiteitä keneenkään. Hänen mielessään nykyaika, menneisyys ja tulevaisuus sekä fantasiat kuolleesta äidistä ovat osa arkista todellisuutta, minkä johdosta elokuvakin toisinaan unohtaa lineaarisen kerronan ja lipuu eri aikatasojen sekä harhojen välillä mutkattomasti. Teoksen teema numero uno on kuolema. Ana säilyttää piilossa salaperäistä pulveria, jonka uskoo olevan vahvaa myrkkyä. Pulverillaan hän yrittää mm. myrkyttää talon vanhempia ihmisiä siinä luonnollisesti epäonnistuen, pulveri nimittäin on pelkkää soodaa.
Cria Cuervos on kaikkea muuta kuin sentimentaalinen tai romantisoitu kuvaus lapsuudesta. Elokuvan kuvaama lapsuus tiukassa tapayhteiskunnassa on nimenomaan kolkkoa ja synkkää painajaista, jossa kaksinaismoralistisiin ja epäluotettaviin aikuisiin on mahdotonta luoda uskottavaa sidettä ja epätoivoiset kuolemantoiveet nousevat lapsen mieleen ainoana varmana pakotienä ja symbolisena kapinana ahdistavaa järjestelmää vastaan. Tosin mainittava on, ettei kyseessä ole mikään väkivaltaeeppos tai sysisynkeä murhenäytelmä vaan elokuvassa on myös positiivisempiakin tunnelmia sekä kohtauksia, niin kuin jokaisessa monisävyisessä laatuelokuvassa kuuluukin. Tyylillisesti elokuva ei sen kummemmin kikkaile epälineaarista kerrontaansa kummemmin, vaan eteneminen on varsin verkkaista ja selkeää. Erityismaininta on annettava tämän teoksen lapsinäyttelijöistä, etenkin Anaa esittävä Ana Torrent on vähäeleisyydessään todella vakuuttava. Lisäksi elokuvassa kuullaan legendaarinen pop-kappale Porque te vas.
Kokonaisuutena Cria Cuervos on pahuksen hyvä elokuva, ehkei aivan minun juttuni, mutta ehdottomasti hyvä teos kuitenkin. Harvoin jos koskaan on kuvattu lapsuutta näin synkästi. Mieluummin tällaisia rehellisen synkeitä ja monisävytteisiä elokuvia katselee, kuin siirappisen sentimentaalista unelmahöttöä. Henkilökohtaisesti tulen varmasti tarkastamaan lisää Carlos Sauran teoksia sekä muita vanhempia espanjalaisia elokuvia. Kyllä tällaisia kelpaa katsoa enemmänkin.
CRIA
CUERVOS, 1976 Espanja
Tuotanto: Elias
Quejereta, Carlos Saura
Ohjaus: Carlos
Saura
Käsikirjoitus: Carlos
Saura
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.