MTV, beibi. Ysärillä Music Television oli nuorisokulttuurin keskus ja valitettavan monelle tuttu lähinnä kirjainyhdistelmänä; näihin aikoihinhan amerikkalaisten kaapelikanavien pariin oli pääsy vielä verraten harvoilla. Jo aiemmin Aeon Fluxin arvostelussa mainitun Liquid Televisionin kautta pinnalle noussut Mike Judgen Beavis & Butthead oli oma aikanaan niin valtava hitti, että jokainen MTV-kanavalta suljettu teinikin tunsi parivaljakon kuin veljensä. Kun digiboksit vuosituhannen vaihteeseen tultaessa yleistyivät, avautui samalla monelle suomalaisellekin vihdoin mahdollisuus tarkastaa, mistä koko ilmiössä olikaan taas kyse...
Beavisin ja Butt-headin historia käynnistyy
ihastuttavan rumalla tee-se-itse -tyylillä tuotetusta
omakustannelyhäristä, jossa sarjan matalamielinen pääkaksikko pelaa
baseballia sammakolla. Syystä tai toisesta kyseinen pöhkö lyhäri oli
siinä määrin kanavan päättäjien ja kohdeyleisön mieleen, että Judgelta
tilattiin nopeasti aiheen pohjalta kokonainen loputtomuuksiin asti
jatkuva televisiosarjansa. Nykynäkökulmasta alkuperäistä lyhäriäkään ei
ehkä olisi pitänyt päästää televisioon asti, mutta 90-luvun
animaatiokuume kaipasi loputtomasti uutta verta ja tuoreita ajatuksia.
Päivän populäärikulttuurin avainsana olikin "lo-fi".
Mike Judgen jatkosarjassa nimihahmot on edelleen jatkokehitelty kahdeksi pornon katseluun aikansa tuhlaavaksi ja ympäristöään terrorisoivaksi epäsosiaaliseksi heavy metal -puupaateiniksi, joiden tapoihin kuuluu äänekkään hekottamisen ja höröttelyn ohella erilaisten tarkoituksellisen surkeiden puujalkavitsien sekä letkautusten heittely. Tyypillisen ysärisarjan tapaan Beavisin ja Butt-headin häröilykin keskittyy hyvin maanläheiseen ja arkiseen törmäilyyn vanhan ajan fantasioihin painottuvan eskapismin sijaan. Alkuperäisessä versiossa nämä arvostelivat vielä erikseen MTV:llä näytettäviä musiikkivideoita, mutta myöhemmistä uusinnoista kyseistä osiota on leikelty ja sensuroitu ihan jo tekijänoikeussyistäkin.
Ilmestymisvuosikymmenellään Beavis & Butt-head
saattoi hyvinkin olla yksi kanavansa suosituimmista sarjoista,
pelkästään erilaisia lähdeuskollisen pöljiä videopelejä ja sarjakuvia
hahmojen pohjalta tuotettiin tusinoittain. Jättimäisen suosionsa
seurauksena Judgen luomus joutuikin kerran jos toisenkin erilaisten
myrskyjen silmään: konservatiiviset vanhemmat vihasivat Beavisin ja
Butt-headin poliittisesti epäkorrektia huumoria, ja aiheesta väännettiin
peistä pahimmillaan – tai parhaimmillaan – jopa Yhdysvaltojen
korkeimpia lainsäädäntöelimiä myöten. Kertaalleen muuan teinin huhuttiin
murhapolttaneen pikkusiskonsa sarjan innoittamana, joten MTV päätti
jatkossa sensuroida siitä kaikki viittaukset tuleen.
Yksikään Beavisin ja Butt-headin yksittäisistä vitseistä ei liene yhtä legendaarinen kuin Mike Judgen piruilu Winger-nimiselle vuosikymmenen vaihteen suosituimmalle glam-bändille. Sarjassa Beavis ja Butt-head esiintyvät aina kovina jätkinä ja pitävät ylpeästi päällään AC/DC:n ja Metallican bändipaitoja. Näiden naapurissa asuu nynnerö nimeltä Stewart, joka yrittää niin ikään olla kova jätkä ja pääkaksikon paras kaveri – kunnon äijäilybändien sijaan tämä kuitenkin fanittaa täysillä Wingeriä ja kantaa ylpeästi yllään näiden mustavalkoista bändipaitaa. Beavisin ja Butt-headin irvailun onkin sanottu pilanneen yhtyeen loputtomalta näyttäneen nousukiidon, mutta aikojen saatossa Wingerin jäsenet näyttäisivät itsekin oppineen nauramaan koko jutulle – ovathan nämä alkaneet sittemmin kaupitella identtisiä mustavalkoisia bändipaitoja myös omana oheistuotteenaan!
Yksikään Beavis & Butt-headin
nostattamista tosielämän kohuista ei kuitenkaan kyennyt horjuttamaan
sarjan asemaa yhtenä genrensä jättiläisistä, päinvastoin. MTV ja Mike
Judge vuolivat kultaa kuin viimeistä päivää, eikä menestykselle
näyttänyt vuosikausiin olevan minkäänlaisia inhimillisiä rajoja. Lopulta
katto kuitenkin tuli vastaan Mike Judgen ilmoittaessa MTV:n johdolle
seitsemän tuotantokauden jälkeen palaneensa aiheen tiimoilta täysin
puhki ja haluavansa viimein keskittyä muihin projekteihin. Judge on
sittemmin palannut Beavisin ja Butt-headin pariin muutamaankin
otteeseen, mutta entinen menestys ei hyvästä yrityksestä huolimatta enää
palannut, vaan yleisö oli 2000-luvulla jo ehtinyt kasvaa ulos Judgen
räävittömien ysäriteinien terrorisoimasta lama-ajan maailmasta.
Beavis, Butt-Head ja Stewart. |
Monen nykypäivän katsojan näkövinkkelistä Beavis & Butt-head olikin aina surkea ja aivottoman tökerö show, jolla tuskin onkaan mitään järjellistä sanottavaa kenellekään. Judgen hengentuotosta arvioitaessa kannatta kuitenkin asettua sen tuotantoajan alkuperäisen kohdeyleisön asemaan: Beavis & Butt-head oli alusta asti suunnattu ihmisille, jotka olivat kärsineet koko lapsuutensa Smurffien ja Halinellejen kaltaisten tyhmien ja turvallisten lelumainosten kaltaisista ällöttävyyksiin asti poliittisesti korrekteista sarjoista. Beavis & Butt-head ei olekaan tyhmä siksi, että se koettaisi markkinoida leluja pienille lapsille, vaan silkasta vilpittömästä tyhmäilyn ilosta. Sarjan ominaisen rujo ja konstailematon omakustannetyyli taas noudattaa saman ajan trendikkään punk- ja grunge-estetiikan ”lo-fi” -henkeä, jollaista ei aiemmin oltu juuri koskaan nähty valtavirran televisiossa. Beavis & Butt-head onkin likimain ysäreintä ysäriä, jota animaation jalolla taiteenlajilla on maailmalle edelleenkään tarjota.
Beavis & Butt-head
ei välttämättä olekaan jokaisen mieleen, mutta kyseessä on omasta
mielestäni vähintäänkin genrensä sekä aikakautensa populäärikulttuurin
yleissivistykseen kuuluva klassikko, joka pitäisi vähintään
perusidealtaan olla tuttu jokaiselle murenankaan vertaa aiheesta
kiinnostuneelle. MTV:n jättihitti ei vain käynnistänyt Mike Judgen uraa
yhtenä televisioanimaation suurista, mutta sarjan henkinen perintö näkyy
ja kuuluu edelleen South Parkin kaltaisten myöhempien
klassikoiden otteessa ja asenteessa. Olenkin henkilökohtaisesti täysin
varma, että Judgen vaatimattomasta lyhäristä käynnistynyt ilmiö tulee The Ren & Stimpy Shown
tavoin säilyttämään asemansa yhtenä genrensä ja aikakautensa
terävimmistä ilmestyksistä niin kauas tulevaisuuteen kuin
populäärikulttuuria onkaan ikinä olemassa.
Arvio: 4/5
BEAVIS & BUTT-HEAD, 1993-1997 USA
Ohjaus: Mike Judge, Yvette Kaplan
Käsikirjoitus: Don London, Greg Grabianski, Joe Stillman, Josef McStein, Mike Judge, Morris P Johanson, Tracy Grandstaff
Näyttelijät: Mike Judge, Tracy Grandstaff
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.