Länsimaisen animaation kultaisina ysärivuosina muuan John R. Dilworthin kajahtaneen luovan mielen alitajuisista syövereistä tähän maailmaan kumpusi lyhytelokuva nimeltä "The Chicken from Outer Space", pikimustan slapstick-komedian kaapuun puettu kauhutarina Courage-nimisen pelokkaan koiran sekä ulkoavaruudesta saapuneen hullun tappajakanan kohtaamisesta. Rehellisen repäisevän tarinan televisioensi-ilta oli valtava jymymenestys, ja Dilworthin hengentuote pääsikin lopulta kilpailemaan vuoden parhaan lyhyen animaation Oscarista ilmestymisaikansa kansainvälisten kärkinimien kanssa.
Dilworthin hauska lyhäri on
mielestäni kestänyt aikaa erinomaisesti, mutta sen pohjalta Cartoon
Networkille kehitetty televisiosarja jatkojalosti yksinkertaista ideaa
edelleen aina hilpeään täydellisyyteen asti – siitäkin huolimatta, että
jokainen episodi periaatteessa kierrättääkin kerta toisensa lähes
identtistä peruskaavaa: alussa on pelokas koira sekä tämän omistava
vanha pariskunta keskellä "ei mitään", jonkinlainen muinainen kirous tai
salaperäinen pahuus laskeutuu näiden ylle ja (enimmäkseen) puhetaidoton koira yrittää
estää onnettomuutta tapahtumasta.
Tietystä perustason kaavamaisuudestaankin huolimatta Courage the Cowardly Dog on todellisuudessa kaikkea muuta kuin kaavoihin kangistunut tai tylsä lastenpiirretty. Yhtenä olennaisimmista syistä niin konseptin viihdyttävyydelle kuin sen jännittävyydellekin on aivan alusta asti jokaisen episodin yksinkertaisen komedian ja puhtaan kauhun muodostamien ääripäiden välillä absurdisti tasapainoileva luova kaoottisuus, joka väistelee tehokkaasti kaikenlaisia valmiita odotuksia ja pitää katsojan jatkuvasti varpaisillaan: jo tekoaikanaan pelätylle hullun lehmän taudille virnuilevassa lyhärissäkin toinen vanhuksista muuttuu hulluksi kanaksi ja kuolee. Couragen maailmassa mitä tahansa voi tapahtua koska tahansa.
Dilworth
taustatiimeineen omasikin selvästi poikkeuksellisen syvällisen
kokonaiskuvan kauhun ja trillereiden olemuksesta, ja laajaa
temppuvalikoimaa on myös osattu luovasti hyödyntää sarjan kerronnassa.
Eräänä toistuvana teemana Couragessa on pelko tuntematonta
kohtaan, mikä vastaavasti realisoituu mm. täysin surrealistisen logiikan
sekä erilaisten visuaalisten tekniikoiden luovana hyödyntämisenä:
tyypillisenä hirviönä sarjassa nähdään esimerkiksi stop motionilla,
kömpelöllä tietokoneosaamisella tai aidoilla näyttelijöillä toteutettuja
kummajaisia, jotka eroavat tarkoituksellisesti muusta ympäristöstään
kuin mustetahrat ja joilla ei välttämättä ole minkäänlaisia järjellisiä
taustatarinoita tai motiiveja.
Courage the Cowardly Dogin taiteellinen tausta nojaakin keskeisten tekijöiden itsensä mukaan klassisen kauhun ohella erityisen vahvasti Salvador Dalin, muiden klassisten surrealistien sekä Charles Chaplinin ja Buster Keatonin kaltaisten mykän ajan koomikoiden töihin. Oman aikansa teoksista suorin vertailukohta Couragelle löytyy lähinnä The Ren & Stimpy Showsta, jonka tavoin genreen kuuluvan kevyellä ekspressionistisella kosketuksella silattu Dilworthin luomuskin uskaltaa olla luovan anarkistinen sekä käsitellä omalla tavallaan kuoleman, hulluuden ja väkivallan kaltaisia kiellettyjä aiheitakin lipsumatta missään kohtaa turhan huonon maun puolelle. Alusta asti itse tehty ja valmiita helppoja ratkaisuja kaihtava ääniraita kertoo paljon Couragen tekijöiden vaivannäöstä sarjansa tunnelman ja huumorin suhteen.
Kaikista Couragen
episodeista ikimuistoisin ainakin itselleni on useampaan osaan jaettu
kertomus kielletystä ystävyydestä. Tarina käynnistyy valkoiseen kaapuun
ja hämmentävään naamioon pukeutuneen, Couragea lahnalla mäiskivän
muukalaisen saapumisesta keskelle ”ei mitään”. Myöhemmin maskin alta
paljastuu surullinen kissa, jonka paras ystävä on jäänyt keskelle
väkivaltaista parisuhdetta koiran kanssa. Kyseisen jakson huumori
kumpuaa tekijöiden virnuilusta sensuuria kohtaan, sillä kaikesta näkee
tarinan kirjoitetun ensin täysin vakavissaan mahdollisimman
ryppyotsaiseksi, mutta viime tipassa joitain sanoja sekä eleitä on vain
vähän muuteltu lastenpiirrettyyn sopivaksi: kuka tahansa aikuinen huomaa
”ystävien” halauksen olleen alun perin suudelma, ”ystävien” olevan
lesborakastavaisia sekä väkivaltaisen roiston todellisuudessa kuolevan
jäädessään junan alle. Sensuuriviranomainen ei tietenkään ymmärtänyt
taaskaan tarinan varsinaista vitsiä, joten episodi pääsi seulasta
sellaisenaan läpi.
Monesta muusta aikansa länsimaisesta televisiopiirretystä poiketen Courage the Cowardly Dogin
esityshistoriaan ei kuulu mainittavia kohuja eikä sen lakkauttaminen
ollut mitenkään erityisen dramaattinen tai traaginen. Näin jälkikäteen
kohtalaisen suositun sarjan voisi jopa sanoa lopettaneen ajoissa ja
huipulla, eikä niin montaa muuta kaltaistaan vaivannutta tason laskua
ehditty laskutavasta riippuen viidenkymmenen tai sadan episodin kohdalla
näkemään lainkaan. Nykypäivän katsojankin silmin Dilworthin luomus on
edelleen yksi uniikeimmista ja laadukkaimmista lajissaan: mitään täysin
vastaavaa ei ole taidettu milloinkaan tehdä likimainkaan Couragea vastaavalla menestyksellä edes nousevan auringon maassa.
Arvio: 5/5
COURAGE THE COWARDLY DOG, 1999-2002 USA
Ohjaus: John R. Dilworth
Käsikirjoitus: Bill Marsilii, Craig Shemin, David Steven Cohen, Irvin S. Bauer, John R. Dilworth
Näyttelijät: Lionel G. Wilson, Marty Grabstein, Simon Prebble, Thea White
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.