maanantai 13. elokuuta 2018

Sateen jälkeen (1999)


Niin siinä todellakin kävi, että Akira Kurosawa nukkui pois vuonna 1988. Vuodenparin ennen kuolemaansa vanha mestari oli menettänyt lähes täysin liikuntakykynsä kaatumista seuranneen vakavan loukkantumisen vuoksi ja miehen seuraavan elokuvan käsikirjoitus valmiine luonnoksineen jäi vanhalta veteraaniohjaajalta lopulta realisoitumatta täydellisen elokuvan muotoon. Kurosawan kuoleman jälkeen valmiita suunnitelmia tarjottiin ohjaajan perheen puolesta mestarin avustajana työskennelleelle Takashi Koizumille ja tästä kyseisestä lopputuloksesta kuoriutui miekkosen henkilökohtainen ohjausdebyytti.
Perinteiseen kurosawamaiseen tyyliin tälläkin kertaa liikutaan klassisten samuraitarinoiden tunnelmissa. Sateen jälkeen päähenkilö on vaimonsa kanssa maata kiertävä hyväluontoinen isännätön samurai ja miekkamestari, joka on ammattikuntansa kauhistukseksi myös valmis ottamaan rahaa palveluksistaan. Estettyään kuumapäisiä nuoria tappamasta toisiaan paikallinen sotaherra (Toshiro Mifunen poika Shiro Mifune!) iskee kiertävään miekkamieheen silmänsä silmänsä ja palkkaa tämän kouluttamaan sotureitaan, mutta lopulta kulkurin veri vetää takaisin tienpäälle.

Käsikirjoituksesta huomaa Kurosawan vaikutuksen aivan selvästi. Tällä kertaa kyseessä on jälleen yksi variaatio Idiootin tarinasta, jossa päähenkilö edustaa täydellistä aikansa moraalista ideaalia kurjassa ja syntisessä maailmassa. Tällä kertaa entisistä virheistä on tosin otettu opiksi ja sopivan lineaarisen tarinan sekä selkeän dialogin ohella tähän on saatu mahdutettua muutama miekkailukohtauskin.
Koizumin oma kädenjälki vastaavasti näkyy elokuvan äärimmäisen hitaana, lähes meditatiivisena rytmityksenä. Oikeastaan tämä toi yksinkertaisuudessaan jo vähän mieleen Kurosawan itsensä viimeiset elokuvat, sillä erotuksella että mukaan on eksynyt vähän oikeaa toimintaakin - olkoonkin, että Koizumin kerronta tuntuu positiivisuudessaan välillä kauhean naiivilta.

Kai Sateen jälkeen ihan pätevästä debyyttielokuvasta käy. Kunpa kokonaisuus vain olisi tuotantoarvoiltaan lähempänä oikeaa koko kuin halvahkoa televisioelokuvaa ja tätä voisi hyvällä omallatunnolla jopa fanittaakin. Japanissa tästä ilmeisesti pidettiin siinä määrin, että tämä valittiinkin taannoin maan viralliseksi Oscar-ehdokkaaksi.



Arvio: 3.5/5



AME AGARU, 1999 Japani, Ranska
Tuotanto: Masato Hara
Ohjaus: 
Takashi Koizumi
Käsikirjoitus: 
Akira Kurosawa, Shugoro Yamamoto
Näyttelijät: 
Akira Terao, Mieko Harada, Shirō Mifune, Tatsuya Nakadai, Yoshiko Miyazaki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.