Ensimmäinen kohtaus Rally in the Streetsissä esittelee meille nimettömän päähenkilön, joka kertoo kameralle mälsästä elämästään. Nuoren miehen isoäiti on vanha myymälävaras, sisko miehiä vihaava ilotyttö ja isä hullu sotarikollinen, jolla on vielä kaiken lisäksi kieroutunut suhde perheen lemmikkikaniiniin. Nimettömän nuoren kapinallisen elämä on kamalan mälsää ja moderni Japanikin ikävä paikka elää, mutta sankarimme on päättänyt vihdoin nousta ja saavuttaa elämässään jotain perheensä ikiaikaisia perinteitä suurempaa. Matkan varrella olisi tarkoitus samalla päästä myös poikuudesta.
Elokuvan yksinkertainen ja selkeä sanallinen kuvaileminen on taito, jota ei oikeasti tule erikseen miettineeksi muutoin kuin tällaisten todella hankalien ja vaikeaselkoisten taideteosten kohdalla. Throw Away Your Books, Rally in the Streets oli monialataiteilija Shûji Terayaman vauhdikas debyyttiohjaus, 70-luvun alun radikaalia vallankumouksellista psykedeelistä meininkiä henkivä kokeellinen alakulttuurimanifesti, joka ohjaajan itsensä mukaan on metafora Japanin sodanjälkeisestä maallistumisesta. Kokeelliseen henkeen tässäkään ei käytännössä ole mitään erityistä järjellä ymmärrettävää juonta keskushenkilöitä ja satunnaisia pätkiä lukuun ottamatta, leikkaus hoituu tajunnanvirtametodilla ja moni kohtaus on kuvattu kirkkaan värikkään filtterin läpi. Kyseessä on vielä metaelokuva, joka tietää itse olevansa fiktiota ja rikkoo neljättä seinää tuon tuostakin.
Mutta edellinen ei oikeasti kosketa tikullakaan Terayaman elokuvan varsinaista antia ja sisältöä. Oman tulkintani mukaan kyseessä on jonkinlainen angstinen nuoruuskuvaus, jossa kaikenlaiset perinteiset normit ja elokuvakerronnan kirjoittamattomat säännöt pannaan tarkoituksella yksi kerrallaan komeasti silpuksi. Yhdessä kohtaa esimerkiksi nähdään häröilevää nuorisoa kadulla jättimäisen peniksen muotoisen nyrkkeilysäkin kanssa, toisessa nuoriso on leikannut pahvista poliitikkojen päitä ja tehnyt niistä itselleen naamareita. Vähän myöhemmin joukko hulluja yläosattomia naisia jahtaa koulupoikaa imemään näiden nännejä. Koko komeuden "kruunaa" mahdollisesti elokuvahistorian ensimmäinen joukkoraiskaus, jota ohjaajan puolustukseksi ei kuitenkaan sympata ollenkaan ja joka jääkin lähinnä viittauksen tasolle.
Ennen kuin moraalinvartijat ja kukkahatut nousevat taas haudoistaan, todettakoon näin erikseen ettei Throw Away Your Books ole räävittömyydestään huolimatta mikään pornoelokuva. Vanhaan aikaan seksi ja seksuaalisuus eri muotoineen ja kuvauksineen olivat valtavan isoja tabuja ja niiden rikkomiseen on jo pelkästään siksi tässä omistettu näinkin paljon huomiota.
Näitä yksittäisiä hämmentäviä kohtauksia voisi kuitenkin alkaa ladella vaikka kuinka paljon, mutta siinä sivussa tulisi vain spoilattua koko elokuva. Sanonpa vaan, että toista yhtä anarkistista, hävyttömän kierolla tavalla hauskaa ja kekseliästä nuoruuskuvausta en muista nähneeni sitten Věra Chytilován Tuhatkaunokkien. Jos Terayaman omien kirjallisten tuotostensa pohjalta tuottama perverssi vallankumouksellinen hulluttelu jotenkin edellisestä aivan erityisellä tavalla edukseen kuitenkin eroaa niin tyylikkäällä, aikansa underground-henkeä huokuvalla taiderock-soundtrackillään, joka on kuulemisen arvoinen jo itsessään.
Haluattekos tietää jotain tosi kummallista? Länsimaissa tällaisen avoimesti jokaiselle liikenevälle taholle estottomasti provosoivan ja omasta hulluudestaan kaiken ilon irti ottavan teoksen luulisi joutuvan nopeasti sivistyneempien tahojen sylkykupiksi, mutta Japanissa tämä sai jopa kriitikoiden kehut osakseen. Itse asiassa Japanin suurin ja vaikutusvaltaisin elokuvalehti Kinema Junpo jopa valitsi Throw Away Your Booksin kyseisen vuoden kymmenen parhaan elokuvan joukkoon. Terayamaa itseään kriitikoiden kehut innostivat vain kokeilemaan rajojaan entisestään jopa kotimaassaan kohutun ja pahamaineisen Emperor Tomato Ketchupin muodossa, mutta siitä lisää joskus myöhemmin. Ehkä.
Arvio: 4/5
SHO O SETUYO MACHI E DEYOU, 1971 Japani
Ohjaus: Shûji Terayama
Käsikirjoitus: Shûji Terayama
Näyttelijät: Akihiro Miwa, Fudeko Tanaka, Hideaki Sasaki, Keiko Niitaka, Maki Asakawa, Masahiro Saito, Sei Hiraizumi, Yukiko Kobayashi
Arvio: 4/5
SHO O SETUYO MACHI E DEYOU, 1971 Japani
Ohjaus: Shûji Terayama
Käsikirjoitus: Shûji Terayama
Näyttelijät: Akihiro Miwa, Fudeko Tanaka, Hideaki Sasaki, Keiko Niitaka, Maki Asakawa, Masahiro Saito, Sei Hiraizumi, Yukiko Kobayashi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.