Elokuvia seuraavissa piireissä on kuullut jo pitempään puhuttavan modernin Hollywoodin rappiosta, sekä yleisemmin seitsemännen taiteen tuottavampien piirien luovan energian ehtymisestä; väitetysti yllä mainittu näkyy loputtomien jatko-osien ja remakejen tulvana. Ilmiön taustoista toki voidaan keskustella vaikka kuinka, ovathan molemmat mainitut perinteisesti olleet studioille turvallisia sijoituskohteita epävarmoina aikoina, kuten vaikkapa vuoden 2008 finanssikriisin sekä taivaan tuuliin palaneiden miljardiriskien järkyttämässä maailmassa. Mistään järin uudesta ilmiöstä ei kuitenkaan pohjimmiltaan ole kyse, vaan suosituiksi osoittautuneita tarinoita filmatisoitiin jo mykän ajan maailmassa uudelleen tuon tuostakin, kukapa ei esimerkiksi tuntisi Tarzan-saagan tai Tohtori Jekyllin & Herra Hyden kaltaisia mykkiä klassikoita, jälkimmäisestä nähtiin jopa kolme eri näkemystä Hollywoodissa vuonna 1920.
Saksalaisen
elokuvan varhaisiin merkkiteoksiin lukeutuva, vain karvan verran ennen
lajityypin kehityksen maassa vuosiksi pysäyttänyttä ensimmäistä
maailmansotaa ilmestynyt Prahan
ylioppilas
on tarina, joka mielestäni ansaitsisi ehdottomasti uuden
mahdollisuuden. Varhaisen kauhufantasian sekä
elokuvakäsikirjoittamisen pioneeri Hanns
Heinz Ewersin
kynästä syntynyt, myöhemmälle elokuvaekspressionismille
valtavasti virikkeitä antanut kauhutarina sijoittuu Prahaan, jossa
ketunsilmäisen Paul
Wegenerin
tulkitsema köyhä opiskelija Balduin tulee myyneeksi peilikuvansa
salaperäiselle mustaviittaiselle miehelle. Rahoillaan opiskelija
pääsee parempiin piireihin tavoittelemaan suurta rakkauttaan, mutta
salaperäinen paha kaksoisolento saapuu tämän elämään ajaen
nuoren miehen lopulta tuhoamaan itsensä. Kahtia jakautuneesta
mielestä sekä vahvasti tyylitellystä kauhufantasiasta kasvoikin
koko seuraavan saksalaissukupolven suosituimpia elokuvateemoja ja
muoti-ilmiöitä.
Aito ja alkuperäinen Prahan ylioppilas oli ilmestyessään valtavan kunnianhimoinen ja rajoja rikkonut teos, pidettiinhän elokuvaa ennen Hollywoodia ja 20-luvun kultakautta pitkälti köyhän kansan epämääräisenä hupina. Wegenerin ja Ewersin uraauurtava yhteistyö olikin paitsi valtaisia yleisö- ja arvostelumenestys, mutta se innoitti välittömästi pääosaroolinsa ohella myös elokuvansa ohjanneen Wegenerin jatkamaan menestyksellisesti kokeilujaan huipentaen ohjaajanuransa aina legendaariseen Golem-trilogiaan, josta valitettavasti on säilynyt kokonaisuudessaan vain kolmas ja kuuluisin osa. Muista Ewersin kirjoittamista teoksista Mary Shelleyn Frankensteinin teemoja erotiikkaan ja keskiaikaisiin myytteihin yhdistelevä Alraune filmatisointiin kahdesti jo vuonna 1918 – kirjailijan itsensä elinaikana kaikkiaan neljästi.
Maineen
ja mammonan sokeasta tavoittelusta varoittelevan Prahan
ylioppilaan nauttima suosio ei kahden seuraavan vuosikymmenen
aikana juuri kotimaassaan kärsinyt kaikista yhteiskunnallisista ja
poliittisista muutoksistakaan huolimatta. Henrik Galeen
päivitti kansansuosiota nauttivan tarinan eturivin näyttelijöiden,
Tohtori
Caligarin kabinettia sekä Jeanne
d'Arcin kärsimystä lavastaneen Hermann Warmin
tuella entistäkin prameampaan muotoon vuoden 1926 remakessa,
jossa alkuperäisteoksen ideoita päästiin vihdoin syventämään
entisestään, ja salaperäinen viittamieskin sai brittiläisistä
kauhutarinoista tuttuja mystikon ja kulttijohtajan piirteitä silkan
pinnallisen hämärän hahmonsa jatkeeksi. Kenelle tahansa aiheeseen
ensimmäistä kertaa tutustuvalle Galeenin edistyneempi näkemys
lieneekin helpommin lähestyttävissä kuin nykysilmään varsin
pölyttynyt varhaisversio.
Prahan ylioppilaan toinen tuleminen on historiallisena kuriositeettina hyvin mielenkiintoinen, lukeutuuhan sen pieniin sivuosaesittäjiin sellaiset nimet kuin Horst Wessel ja Leni Riefenstahl. Kahdesta jälkimmäinen selittyy helposti tämän mykkävuosina loivassa nousussa olleelle uralle vuorikiipeilyelokuvien tulevana naistähtenä, ensimmäinen taas lukeutui Ewersin läheisiin ystäviin. Vähänpä Ewers itse ymmärsikään, minkälaisen varjon Wesselin kaltaisen ihmisen kanssa heilasteleminen jättäisi miehen henkilökohtaiselle henkiselle perinnölle: Wesselistä tuli myöhemmin vaikutusvaltainen natsipuolueen jäsen, ja tämän kuoltua kommunistien luoteihin itsekin isänmaalliseksi katsomaansa puolueeseen suopeasti suhtautuva Ewers määrättiin kirjoittamaan elämänkerrallinen romaani poliittiseksi marttyyriksi muuttuneen ystävänsä vaiheista. Kaiken poliittisen sirkuksen seurauksena kirjailija-käsikirjoittaja Ewers itse leimautui nopeasti natsiksi, eikä miehen teoksista juuri kirjallisissa piireissä tohdita nykyisin puhuttavankaan huolimatta kynäilijän ansioista alallaan.
Natsien
noustua vuonna 1933 lopullisesti valtaan Weimarin Saksan vanha
älymystö vaihtoi suosiolla maisemaa, jolloin maan tieteellinen ja
taiteellinen elämä halvaantui käytännössä kylmän sodan vuosiin
asti. Natsien hallitsemassa Saksassa tuotetuista likimainkaan
muistettavista elokuvista voi helposti sormituntumalta mainita vain
kaksi, joista toinen on tietysti ohjaajaksi nousseen Leni
Riefenstahlin pahamaineinen Tahdon
Riemuvoitto – sekä mykkävuosien veteraani Arthur Robisonin
viimeiseksi ohjaustyöksi jäänyt, yhä tekoaikaan saksalaista
yleisöä lumoava tarina
peilikuvansa myyvästä Prahan ylioppilaasta. Uutena lisäyksenä
Balduin saa salaperäiseltä hahmolta loputtomat määrät rahaa
taikovan kukkaron, jolla nuori mies pystyy toteuttamaan sairaimmatkin
unelmansa. Balduinia tässä tyylitajuisessa remakessä näyttelevä
homoseksuaalisuudestaan tunnettu Anton Walbrook päätyi vähän
myöhemmin monen muun nimitekijän tavoin pakenemaan maasta
turvallisuutensa vuoksi.
Toisen maailmansodan jälkeen Prahan ylioppilaan tarinalle ei enää löytynytkään yleisöä kuin elokuvahistorioitsijoiden sekä innokkaimpien harrastajien parista, sillä vanhan natsi-Saksan kaaduttua tuberkuloosiin sotavuosina kuollutta Ewersiä sen enempää kuin tämän hengentuotoksiakaan ei kaivannut enää kukaan ennen vuoden 2005 pikkuista lyhytelokuvaa peilikuvansa myyvän opiskelijan turmiosta. Lähimmäksi valtavirtaa vanha tarina pääsi niinkin mielenkiintoisessa muodossa kuin muuassa 2000-luvun alussa ilmestyneestä Aku Ankan taskukirjassa, jossa Mikki Hiiri kohtaa Martti Hiiren, oikeaan maailmaan astuneen pahan peilikuvansa. Flemming Andersen oli selvästi ottanut näkemykseensä merkittäviä vapauksia, mutta Prahan ylioppilaan antamista vaikutteista ei voinut jäädä mitään epäselvyyksiä.
Niin
paljon kuin nykymaailma rakastaakin kierrätysmateriaalia kulttuurin
kuin eloperäisen jätteenkin saralla, en ikimaailmassa usko –
vaikka haluaisinkin – Prahan ylioppilaan nousevan haudastaan
enää tämän sukupolven aikana, jos nyt varsinaisesti
seuraavankaan. Prahan ylioppilas leijuukin nätistä ja
ajattomasta sanomastaan sekä elokuvahistoriallisesta
erikoisasemastaan huolimatta omituisessa limbossa: koska aiheesta ei
ole aikoihin mainittavasti puhuttu, ei vanhan klassikon uudella
filmatisoinnilla todellisuudessa olisi minkäänlaista merkittävää
taloudellista potentiaalia, toisaalta teoksen sekä sen tekijän
yhteydet poliittisesti kiusallisiin hahmoihin johtaisi nopeasti
julkisivustaan murehtivien studioiden vetäytymiseen projektista.
Ehkä parhaassa mahdollisessa tapauksessakin julkaisuun asti pääsevä
uudelleenlämmittely saattaisi jatkossakin näkyä lähinnä kielletystä
hedelmästä avoimesti imettyinä vaikutteina jonkin nuorison
suosiman sarjakuvan sivuilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.