Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia, mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä. (Mark. 10:13–16)
Niin siinä sitten kävi, että
rauhanprofeettojen julistustyöstä huolimatta toinen maailmansota
onnistui mylläämään vanhan maailmanjärjestyksen uuteen uskoon lanaten
vain muutaman vuoden kuluessa maan tasalle miljoonapäisen joukon niin
ihmisiä, eläimiä, rakennuksia kuin mittaamattoman arvokkaita
kulttuuriaarteitakin; monien pommituksilta, valtoimenaan riehuvilta
tulipaloilta sekä ryösteleviltä laumoilta säästyneiden
klassikkoelokuvienkin kohtaloksi koitui harvojen kopioiden päätyminen
sotakoneiden ja muiden ihmisentappovälineiden raaka-aineeksi. Vanhan
ajan juoksuhautasodasta kaikkia kansanosia koskevaan pidäkkeettömään
terroriin ja kansanmurhiin yltänyttä entistäkin viheliäisempää
voimainmittelöä välittömästi seuranneen sukupolven uudeksi suosituksi
teemaksi pasifistisen alagenren elokuvissa nousikin ilmeisen pysyvästi
siviilien ja erityisesti lasten kärsimys sodan jaloissa.
Käsittämättömän tyhmästi nimetty Kielletyt leikit on tarina pariisilaisesta pikkutytöstä, jonka vanhemmat ja lemmikkikoira kuolevat saksalaiset ilmahyökkäyksessä pakenevien siviilien karavaanien kimppuun. Orvoksi jäänyt pikkutyttö löytää itselleen ystävän Michel-nimisestä maalaispojasta, jonka luokse tämä asettuu kohtalokkaan kesän ajaksi ennen kaksikon teiden väistämätöntä eroamista. Tavallaan kyseessä onkin hyvin stereotyyppinen ranskalainen draama, jossa väärinymmärretyt, korostetun kauniit ja vilpittömät lapset joutuvat kärsimään maailman turmelemien aikuisten oikuista ja päätyvät toistuvasti kyseenalaistamaan oman ilonsa sekä viattomuutensa ympäröiviä ihmisiä kalvavan loputtoman pelon ja tuskan vuoksi. Tulikärpästen haudan nähneille Kiellettyjen leikkien perusasetelma lieneekin jo tuttu.
René Clémentin
taideteoksen hämmentävin osuus kiteytyy kuitenkin sen ihon kananlihalle
nostattavaan nimeen, tuohan "kielletyistä leikeistä" puhuminenkin
ensimmäisenä mieleen seksin ja väkivallan kaltaisen kuvaston, mikä
erityisesti lapsista kertovassa elokuvassa tuntuu lähinnä mauttomalta.
Clémentin elokuvan nimi viittaa kuitenkin todellisuudessa tarinan lasten
tapaan lähestyä kristillistä uskoa leikkinä, jossa toistuvat
kaavamaiset menot rukouksineen, virsineen ja krusifikseineen ovat vain
naiivilla tavalla korvanneet tavanomaiset lastenlelut. Osana peliään
lapset alkavat varastella ristejä läheisestä kirkosta ja hautausmaalta
sekä pystyttää niitä jokivarrella sijaitsevaan hylättyyn taloon
rakentamaansa lintujen, kastematojen ja lemmikkieläinten hautausmaahan.
Oikeassa elämässä ristien pystyttäminen eläimille on jonkinasteinen
pyhäinhäväistys ja paheksuttava tapa muutenkin, olihan Jeesuksen sanoma
syntien anteeksiantamisesta sekä iankaikkisesta elämästä tarkoitettu
nimenomaan ihmisille.
Aikuisten reaktiot lasten leikkeihin pystyneekin arvaamaan jokainen. Huomattuaan ristien katoilevan hautausmaalta ihmiset alkavat vainoharhaisesti syyttää toisiaan sekä piestä toisiaan verille vaikka sitten kuvaavasti avonaisen haudan pohjalla. Ympäröivä yhteiskunta saattaakin nimessä uskoa Raamatun ja kirkon sanaan, mutta sota-aikaan juuri kukaan ei jaksa välittää elää omantuntonsa mukaisesti, vaan tappamisesta puhutaan hymyillen kuin mistä tahansa kuppilassa kuullusta juorusta, valhe ja vilpillisyys ovat enemmän sääntö kuin poikkeus – jopa pappi tuntuu olevan huolestuneempi kirkkonsa arvottomasta puisesta rististä kuin rauhaisaa kirkkorakennustaan ympäröivän maailman väkivallasta. En usko Clémentin yrittävän teoksellaan niinkään kertoa mitään syvällisempää ihmisten tai uskonnollisten instituutioiden korruptoituneisuudesta, vain sodan turmelevasta vaikutuksesta ihmisten moraaliin ja hengenelämään; vastaavia kuvauksia ensimmäisen ja toisen maailmansodan jälkeisestä Saksasta ja Japanista on meidän päiviimme säilynyt vaikka kuinka paljon.
Pientä tyttöä esittänyt Brigitte Fossey on eräässä myöhemmässä haastattelussa kertonut Clémentin suunnitelleen Kielletyistä leikeistä
alkujaan lyhytelokuvaa, mutta laajentaneensa teostaan myöhemmin täyteen
puolentoista tunnin mittaan. Lisäkuvausten aikaan lapsinäyttelijöistä
toinen oli jo päässyt maitohampaistaan sekä toinen hiuksistaan, joten
suuren osan ajasta Fossey joutui käyttämään tekohampaita ja Micheliä
esittävä Georges Poujouly peruukkia. Ajatustasolla yllättävän lähelle Samurai Copin farssia pääsevä lopputulos ei kuitenkaan mainitusta kalkkunasta voisi laadultaan ja tyyliltään olla yhtään kauempana, onhan Kielletyt leikit
kypsän hengellisen sekä moraalisen sanomansa ohella kaunis ja
koskettavakin. Jos Jumala vain on oikeasti olemassa, rukoilen mieluusti
Herralta siunausta ja selkärankaa maailman taiteilijoille tuottaa lisää
tällaisia sielukkaita tarinoita myös aivot mädättävän nihilistisen ja
tylsämielisen postmodernin viihteen aikana. Aamen.
Arvio: 5/5
JEUX INTERDITS, 1952 Ranska
Ohjaus: René Clément
Käsikirjoitus: François Boyer, Jean Aurenche, Pierre Bost, René Clément
Näyttelijät:Birgitte Fossey, Georges Poujouly
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.