Harvalla elokuvalla on takanaan yhtä tapahtumarikas tuotantohistoria kuin Marcel Carnén Paratiisin lapsilla, jota myös tietyissä piireissä on perinteisesti ollut tapana kautta aikain parhaaksi ranskalaiseksi elokuvaksikin haukkua. Paratiisin lasten tuotantoprosessi alkoi natsi-Saksan miehittämässä Vichyn Ranskassa Nizzan kaupungissa näyttelijä Jean-Louis Barraultin luonnosteltua yhdessä tuolloin ranskalaisen elokuvan eturivin ohjaajiin lukeutuneen Carnén kanssa 1800-luvun alun ranskalaiseen teatterimaailmaan sijoittuvan tarinan kahden aikakautensa kuuluisimman näyttelijän ja miimikon elämäntarinoiden pohjalta. Paratiisin lapset olisi yhtä hyvin voinut silti jäädä sellaisenaan tekemättä, sillä Carnén aisaparina jo useiden vuosien ajan toiminut käsikirjoittaja-runoilija Jacques Prévert ei pitänyt sen enempää kollegansa luonnostelmasta kuin miimikoistakaan, mutta asiastaan varmojen miesten sovittelun tuloksena Prévert kuitenkin suostui ottamaan työn vastaan kunhan mimiikka jätettäisiin asiasta vastaavien näyttelijöiden murheeksi.
Kolmituntinen Paratiisin lapset
jouduttiin jakamaan kahdeksi puolitoistatuntiseksi erillisosaksi
elokuvien pituudelle asetettujen sodanaikaisten rajoitusten
kiertämiseksi. Ensimmäinen osa sijoittuu vuoteen 1827 ja mahtavista
teattereistaan kuuluisaan Pariisin Boulevard du Templen kaupunginosaan,
jonka katukuvaa hallitsevat pantomiimiin erikoistunut Théâtre des
Funambules sekä Grand Theatre, "virallinen" teatteri, jolle viranomaiset
ovat varanneet yksinoikeuden puhuttuun dialogiin. Paratiisin lasten
nimi on tekijöiden ominta osaamisaluetta kunnioittaen hyvin
monimerkityksellinen, viittaahan nimitys vanhastaan antiikkisten
teatterien lavasta kauimmaisilla parvekkeilla notkuvaan vähävaraisempaan
yleisöön sekä näyttelijöihin itseensä, joista jälkimmäiset ohjailevat
yleisön mielialoja sekä toimivat näiden palvonnan kohteina kuin jumalat,
enkelit ja monenmoiset muut henkiolennot konsanaan. Onneksi ja
ylistykseksi maailmassa on Carnén ja Prévertin kaltaisia
häpeilemättömän luovia persoonallisuuksia, jotka eivät turhaan
kainostele taiteellisen kunnianhimonsa suhteen.
Pariisin värikkääseen teatterimaailmaan sijoittuvan tarinan todellinen päähenkilö ja primus motor on kaunis kurtisaani nimeltä Garance, jonka sulokkaalla läsnäololla on kohtalokas vaikutus neljän hyvin erilaisen miehen elämään. Miehistä kaksi ensimmäistä ovat Baptiste ja Frédérick, miimikkoteatterin nuoret vetonaulat, joista jälkimmäinen päätyy tähdeksi herraskaisen väen suosimaan Grand Theatreen. Teatterilavan ulkopuolella kehonkielellään puhuva miimikko on rakastunut vastanäyttelijäänsä Garanceen, muttei uskalla kertoa tälle omista tunteistaan, kun taas lörpöttelevä Frédérick tule särkeneeksi miehen sydämen tunnustamalla omaa rakkauttaan samaiseen naiseen. Varsin yksinkertaisen kolmiodraaman vähintään yhtä simppelinä teemana on taiteen ja todellisuuden suhteen pohdiskelu, käsittäen myös Paratiisin lasten itsensä suhteen katsojaan. Garancen voinee myös nähdä vertauskuvana täydelliselle ja puhtaalle inspiraatiolle, jota jokainen suuri taiteilija pohjimmiltaan himoaa, mutta vain ani harva, kuten näin vuosikymmeniä jälkikäteen tarkastellen Paratiisin lasten tekijät itse, oikeasti koskaan saavuttaa.
Mikäli silmänsä ja korvansa vain Paratiisin lapsia
katsoessaan malttaa pitää auki aivan alusta asti, saattaa kiinnittää
huomiota myös elokuvan jättimäisiin tuotantoarvoihin. Sota-aikana
sääntelyn ja resurssipulan aikaan tehdyksi produktioksi Carnén ja
Prévertin teatteridraama on kuin jumalallisen väliintulon kautta
muotonsa saanut. Tiettävästi kyseessä olikin tekoaikaan numeroina suurin
Ranskassa koskaan tehty yksittäinen elokuva, mittaluokaltaan jopa
kertaluokkaa megalomaanisempi möhkäle kuin Napoleon tai Kurjat. Pelkästään Paratiisin lapsia
varten päädyttiin kohtaloa uhmaten rakentamaan kokonainen näyttävä
kulissikaupunginosa teattereineen, pikkutarkasti puvustettuja
ekstrojakin kuvauksissa käytettiin tuhatmäärin. Liittoutuneiden noustua
maihin Sisiliassa Paratiisin lapsista vastannut tuotantoyhtiö
meni kertaalleen konkurssiin, juutalainen tuottaja vaihtoi maisemaa, ja
projekti jouduttiin vielä jättämään telakalle melkein vuodeksi
byrokraattisten kiemuroiden, lavasteiden vahingoittumisen, sähkön
säännöstelyn sekä erinäisten kuvausongelmien vuoksi.
Paratiisin lasten maailmassa taistelu naisen sydämestä kuitenkin jatkui totuttuun tapaansa. Kolmantena miehenä tarinaa mukaan astuu oikeaan historialliseen henkilöön perustuva rikollinen ja kapinallinen nimeltään Pierre François Lacenaire, jonka todellinen persoona toimi löyhänä inspiraationa Dostojevskin Rikoksen ja rangaistuksen Raskolnikoville. Neljäs mies, rahassa kylpevä ja kyynisyyteen taipuva maailmankuvaltaan kylmän laskelmoiva aristokraatti, yhdessä ylpeän ja häikäilemättömän Lacenairen kanssa muodostavat voimakkaan kontrastin teatterimaailman mielikuvitukselliselle idealismille sekä kahden muun miehen vilpittömälle ja vähän lapsekkaallekin luonteenlaadulle. Lacenaire on koska tahansa valmis varastamaan rakastamansa naisen itselleen sekä surmaamaan miehen kuin miehen kaksintaistelussa saadakseen haluamansa, mutta toisaalta rakkaus Garanceen myös pitää varkaan ja murhamiehen poissa rikosten poluilta. Rikkaan kreivin näkökulmasta elämä on vain suurta uhkapeliä, jossa jokaisella on hintansa, myös kuvankauniilla Garancella…
Jos Paratiisin lasten
syntymä tähän maailmaan oli viittä vaille raamatullinen ihme, vähintään
yhtä mieletöntä moukantuuria oli koko komeuden säilyminen meidän
päiviimme läpi sodan myllerrysten. Suuri osa Carnén eepoksen ekstroista
oli todellisuudessa piileskeleviä Ranskan vastarintaliikkeen
taistelijoita, osa viranomaisilta pakoilevia juutalaisia, erään
vahvistamattoman tarinan mukaan elokuvan kuvauksia pidettiinkin lopun
lähestyessä tarkoituksella käynnissä mahdollisimman pitkään Ranskan
vapautumista rauhassa odotellen. Tiettävästi muutamat elokuvan
saksalaismielisistä näyttelijöistä ajettiin vastarintaliikkeen
taistelijoiden toimesta maanpakoon, jolloin osia näiden kohtauksista
jouduttiin kuvaamaan uudestaan aivan viime hetkille asti.
Liittoutuneiden noustua maihin Normandiassa, ja kiivaiden taistelujen
levittyä Vichyn Ranskan sydämeen, projekti keskeytyi jälleen, ja osia
valmiista elokuvasta päädyttiin piilottamaan tekijöiden toimesta varmaan
paikkaan odottamaan sodan loppua sekä oikeaa hetkeä saattaa
mestariteoksensa tuotantoprosessi päätökseensä.
Sodan viimein rauhoituttua ja Paratiisin lasten
saatua vuosikausia odotetun ensi-iltansa, otettiin Carnén ja Prévert
ikuisuushanke vastaan ylistysten kera missä tahansa sitä ikinä
näytettiinkään: Amerikassa ranskalaisten suuruudenhullua taide-elokuvaa
markkinoitiin eurooppalaisena vastineena Tuulen viemäälle, Suomesta tekijöille lähetettiin erikois-Jussi muutamaa vuotta myöhemmin. Kuten sanottua, nykyisin Paratiisin lapset on tapana arvottaa korkealle kautta aikain parhaiden ja rakastetuimpien gallialaisten elokuvien kaanonissa, jopa François Truffaut
tiettävästi murjaisi kertaalleen vaihtavansa mieluusti koko tuotantonsa
mahdollisuudesta ohjata tämän unenomaisen teoksen. Kautta aikain
suurimpiin elokuvakäsikirjoittajiin lukeutuva Jacques Prévert pääsi
kymmenien elokuvien edestä monitulkintaista sisältöä, toinen toistaan
syvempiä tasoja, monimutkaisia henkilöhahmoja sekä Stendhalin syndrooman
edestä vertauskuvia, ironiaa, symboliikkaa, kirjallisia kokeiluja ja
genreillä leikittelyä sisältävällä taidonnäytteellään ehdolle parhaan
käsikirjoituksen Oscariinkin, mutta hävisi tyhmästi jollekin ammoin
unohdetulle brittidraamalle. C'est la vie!
Arvio: 5/5
LES ENFANTS FU PARADIS, 1945 Ranska
Ohjaus: Marcel Carné
Käsikirjoitus: Jacques Prévert
Näyttelijät: Arletty, Jean-Louis Barrault, María Casares, Pierre Brasseur, Pierre Renoir
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.