"Vikings? No, no, no, Robbie, there are no vikings anymore, it was probably just a lettuce that needed a shave."
Puhutaan vaihteeksi jostain iloisesta. BBC:n vanhoina hyvinä aikoina kaikkien maailman lasten ja lastenmielisten aikuisten iloksi tuottama Reima Punanenä - suuri porokisa on pieni vaha-animaation kulttiklassikko, joka näyttäisi sementoineen asemansa pysyvästi kaikkien veikeää britti- ja porohuumoria arvostavien pellavapäiden sydämessä. Petteri Punakuonon GPS-nenällä varustetun laiskan pojan pyrkimys löytää paikkansa sekä tosirakkautensa joulupukin rekiryhmästä on edelleen hykerryttävän hauskaa ja tuotantoarvoiltaankin komeaa jouluviihdettä: uskottekos esimerkiksi, että Porokisojen soundtrackin sävelsi Dire Straitsin Mark Knopfler, ja elokuvan ääninäkin heilui kokonainen joukko saarivaltion parhaita kykyjä ääninäyttelyn ja komedian saralla. Reima Punanenä suunniteltiin alusta asti kestämään aikaa.
Kolme
vuotta alkuperäisen jälkeen vähintään alkuperäistä vastaavan
perusteellisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin läpikäyneenä ilmestynyt
Kadonneen klaanin legenda onnistuu mahdottomassa panemalla
joka osa-alueella ensimmäistä osaakin paremmaksi. Lyhytelokuvan tarinan
aluksi vanha kunnon Blitzen vapautuu hyvän käytöksen vuoksi vankilasta
vajaat 50 vuotta etuajassa vain palatakseen takaisin muiden porojen
pariin pohjoisnavalle. Vanhan velmun lusiessa joulupukin porot ovat
pistäneet Reiman johdolla pystyyn oman epäonnisen turistibisneksensä,
jonka perinteeksi on jo muodostunut vähien saataviensa palauttaminen
tyytymättömille asiakkailleen. Poroilla ei menekään mainittavan
ruusuisesti, eikä korkkiruuviakin kierommaksi tunnetun linnakundin
palaaminen näiden elämään ainakaan helpota yhtiön akuuttia
pääomavajetta.
Tapansa ”parantanut” Blitzen esitteleekin ensitöikseen muille poroille suunnitelmansa porofirman pelastamiseksi: upouuden huippuhotellin, jonka ensimmäiseksi asiakkaaksi onkin jo ilmoittautunut Jeff Goldblumin tulkitsema salaperäinen amerikkalainen it-miljonääri. Todellisuudessa pramea pytinki onkin vain ansa, ja Blitzenillä toverinsa pitkäkorva-Jackin kanssa onkin suunnitelmissaan rakentaa niin kreationistien museoita, Chaplinin Nykyaikaa kuin brittiläisiä luontodokkareitakin fuusioiva nähtävyys. Pelastaakseen ystävänsä sekä liiketoimintansa Reiman on etsittävä käsiinsä joukko urheita viikinkisotureita, jotka muinoin hävisivät jäljettömiin tunnettuaan ensimmäistä kertaa elämässään pelkoa. Kadonneen klaanin legenda onkin pohjimmiltaan enemmän itsenäinen tarina pelkojensa voittamisesta sekä pahan vastustamisesta kuin niinkään kertomus joulun perimmäisestä sanomasta.
Lyön heti ässän pöytään: Reima Punanenän
maailman hahmot ovat edelleen uskomattoman muistettavia ja pidettäviä,
jopa tarinan pääasialliset roistot ja sivuhahmot jääkarhuvartijasta sekä
meksikolaisesta hamsterivarkaasta lähtien suorastaan hehkuvat velmua
persoonallisuutta. Oma ikuinen suosikkini joulupukin rekiryhmästä on
ensimmäisestä osastakin tuttu, omia sarviaan takkapuina käyttävä höperö
mentori, jonka nerokkaan absurdit repliikit sekä erityisesti alussa
kuultava viikinkitarina saavat aina nauramaan ääneen. Ensimmäisessä
osassa hupsu mentori oli vähän kuin yhdistelmä vanhan ajan klassisia
rakastettavia höperöitä sekä kaikkien maailman kliseisten martial arts
-leffojen eksentrisiä vanhoja mestareita, mutta tällä kertaa vanhan
poron elkeisiin on eksynyt mukaan myös ripaus Obi-Wan Kenobia sekä
itseään koomikkomestari Chaplinia – Reiman Punanenän tärkeintä yksittäistä inspiraationlähdettä.
Kadonneen klaanin legendan kohdalla entisestään kasvanut kunnianhimo yhdistettynä Aardmanilta lainattuihin yksittäisiin huipputekijöihin näkyvät ja kuuluvatkin positiivisella tavalla niin huumorin tason ja monipuolisuuden, kohonneen tempon sekä elokuvamaisuudenkin näkökulmasta. Jo Porokisat repi huumoria kevyistä viittauksista erinäisiin vakiintuneisiin kulttuuri-instituutioihin, mutta jatko-osan kohdalla kaikenlaisten Tolkien-, Alien-, Looney Tunes - ja Star Wars -huulten ja -vaikutteiden kanssa on lähdetty revittelemään entistäkin rohkeammin muuttaen varsin simppeli asetelma samalla vauhdikkaammaksi seikkailuksi, jossa pikkuruisia ja vähän vähemmän pikkuruisia gageja ja leiskautuksia heitellään niin nopeaan tahtiin, että useiden katselukertojen jälkeenkin huomaa löytävänsä Reiman viikinkiseikkailusta jotain uutta. David Attenboroughin hauska äänicameo on kuin kirsikka kakun päällä.
Ja
siinä se nyt sitten on: täydellisyyttä lähentelevä jouluelokuva –
äärimmäisen persoonallinen, sympaattinen, fiksu ja vilpittömän hauska
porotarina ilman nykyajan tyhmää somepolitiikkaa, provosointia, ihmisten
ilon pilaamista tai venytettyä kolmen tunnin kestoa. Itse olisin ehkä
mieluusti kaivannut jälleen Mark Knopflerin rautalankakitaran kaltaista
intiimimpää säestystä perinteisemmän ja ilmeettömämmän
Hollywood-soundtrackin sijaan, mutta silkan tunnelman kannalta
tekijöiden ratkaisu lienee kuitenkin toimivampi. Täydellisessä
maailmassa BBC:n Reima Punanenä -trilogiaa näytettäisiin jokaisen joulun pakollisena ohjelmistona ympäri maailmaa siinä missä jotain Disneyn jouluhömppää ja Tuntematonta sotilasta
Suomessa, mutta ainakaan kirjoitushetkellä ihmiskunnan moraalinen ja
kulttuurinen evoluutio eivät vielä ole yltäneet tällaisiin yleviin
henkisiin saavutuksiin asti, vaan kansa joutuu edelleen vaeltamaan
pimeydessä näkemättä brittiläisen porohuumorin modernia klassikkoa.
Arvio: 5/5
ROBBIE REINDEER IN LEGEND OF THE LOST TRIBE, 2002 Iso-Britannia
Ohjaus: Peter Peake
Käsikirjoitus: Andy Riley, Kevin Cecil
Näyttelijät:Ardal O'Hanlon, David Attenborough, Harry Enfield, Jane Horrocks, Jeff Goldblum, Paul Whitehouse, Ricky Gervais, Steve Coogan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.