Omintakeisesta vaativasta persoonallisuudestaan kuuluisa Stanley Kubrick luetaan nykyisin kuuluvaksi kautta aikain suurten ohjaajanerojen harvalukuiseen joukkoon. Vielä Kunnian polkujen aikaan mies oli kuitenkin vielä nuori tekijä miljoonan monen kaltaisensa joukossa, takanaan hädin tuskin yhtä onnistunutta sekä muutamaa varhaisvuosien puolivillaisempaa yritystä mainittavampaa meriittiä alallaan. Kunnian poluista tuskin kukaan juuri povasikaan ilmestyessään mitään sen kaksisempaa genreklassikkoa, olihan ensimmäiseen maailmansotaan sijoittuva kertomus periaatteessa jo yleisön näkökulmasta jurakautista antiikkia ja juurikin niin kaukana yli äyräidensä kuohuvan kylmän sodan muotiaiheista kuin suinkin mahdollista. Hollywoodin mittapuulla mitätön satojen tuhansien pikkubudjettikaan ei varsinaisesti kertonut tuotantoportaan luottamuksesta Kubrickin elokuvan menestykseen – mitä ei myöskään tullut kuin vasta kauan myöhemmin ohjaajaneron lyötyä itsensä läpi, sekä yleisön löydettyä maestro Kubrickin varhaisvuosien työt uudelleen.
Kunnian polut
sijoittuu suuren sodan viimeisiin vuosiin ja ranskanpuoliselle
rintamalle, jossa maahan kaivetut asemat ovat jo pitkään vaihtaneet
omistajaansa kummankaan osapuolen kykenemättä tekemään lopullista
läpimurtoa. Miehisistä miehisimmän Kirk Douglasin leuka
väpättäen tulkitsema eversti Dax saa ylemmiltään käskyn vallata
keskellä saksalaisten keskeisiä asemia sijaitseva Muurahaiskukkula
äärettömät määrät ihmisverta maksavalla massahyökkäyksellä. Sodan
vaiheissa kovia kokeneiden miesten moraali on kuitenkin jo kauan aikaa
sitten alkanut rakoilla, eikä "ratkaisevaksi" iskuksi tarkoitettua
sankarillista rynnäkköä koskaan tehdä sotilaiden yksinkertaisesti
kieltäydyttyä nousemasta juoksuhaudoistaan. Mitättömän rahvaan
pullikoinnista raivostunut ja ylennystä haikaileva kenraali Mireau antaa
tykistölle käskyn ampua omiaan rangaistuksena niskuroinnista sekä
savustaakseen nämä koloistaan. Sanomattakin selvää, ettei
Muurahaiskukkulaa valloitettu Ranskan kolmannen tasavallan kunniaksi
tälläkään kertaa, mutta ehkä seuraava hyökkäys...
Maailmaan mahtuu jos jonkinlaista mielikuvituksellista näkemystä ensimmäisen maailmansodan mutaisesta ja sukupolvien edestä ihmissieluja yksittäisissä taisteluissa nielevästä rintamasta, mutta suppean budjetin asettamista rajoituksista huolimatta Kubrickin teos lukeutuu niistä realistisempien kastiin. Alussa esimerkiksi huomataan juoksuhautojen olevan asiallisesti tuettu ja laudoitettu, upseerit seuraavat kelloaan ajoittaakseen hyökkäyksen tukea antavan jatkuvan tykistötulen mukaisesti, eikä vihollistakaan päin vain juosta kuin hippaleikissä. Kubrickille tyypilliseen tapaan sodassa nähdään paljon Hohdosta ja Eyes Wide Shutistakin tuttuja pitkiä kamera-ajoja, sekä taistelukohtauksessa katsoja viedään näyttävästi keskelle toimintaa pillillään sotilaille merkkejä antavan Douglasin mukana sutjakkaasti puikkelehtivan (käsi-?) kameran kautta. Klassisiin 20- ja 30-luvun näkemyksiin verrattuna Kubrickin modernimpi tekninen toteutus tuntuu raikkaalta tuulahdukselta uutta ja saa moneen kertaan käsitellyn aiheenkin tuntumaan tuoreemmalta kuin mitä se tekoaikaan olikaan.
Kunnian poluissa Kubrick onnistuu
kiertämään vähäiset resurssinsa näppärästi kääntämällä tarinan
spektaakkelimaisesta Hollywood-sodasta yksinkertaisemmaksi henkilö- ja
oikeussalidraamaksi. Tarinan tuoksinassa ranskalaiset kenraalit
päättävät valita kapinoivista sotilaistaan kolme ja tuomita nämä
näytösluontoisessa sotaoikeudenkäynnissä kuolemaan varoittavana
esimerkkinä muille. Miesten valintaan luonnollisesti vaikuttavat
henkilökemioiden sekä pärstäkertoimen kaltaiset toissijaiset tekijät,
eivät niinkään syyllisiksi valittujen sodan uhrien tekemiset tai mitkään
muutkaan järkisyyt. Oikeudenkäynti on sekin pohjimmiltaan täydellinen
farssi, eikä miestensä merkityksetöntä uhrausta ennen välinpitämättömänä
sivusta seurannut Daxkaan kykene tekemään mitään valittujen
uhrilampaiden pelastamiseksi. Kubrickin näkökulmasta sota onkin silkkaa
byrokratiaa sekä kasvottomiksi numeroiksi muuttuneiden ihmishenkien
mekaaninen tuhoaminen omien sekä vihollisten osalta pelkkää
korruptoituneen yhteiskunnan vähintään yhtä läpimädän sotakoneiston
ihmisverellä rasvattujen rattaiden narskuttelua matkallaan kohti
seuraavaa suurta verilöylyä.
Kunnian polkujen kuvaus ranskalaisesta sodankäynnistä on ehkä vähän liioiteltu, mutta verenhimoisten esimiesten täydellisessä piittaamattomuudessa alaistensa hyvinvoinnista tai elämästä on tiettyä ajatonta ja universaalia sanomaa, jonka resonointi yltää kauas sotien ja konfliktien ulkopuolellekin vaikkapa meidän aikamme röyhkeäksi oman edun tavoitteluksi degeneroituneeseen politiikkaan ja liike-elämään asti, joissa kaikissa tavallinen rahvas ollaan koska tahansa valmiita kylmästi uhraamaan jos "asian" etu, nahkakukkaro tai pankkitilin saldo niin vain vähääkään vaativat. Valitettavasti todellisessa elämässä luovan tuhovimman kohteiksi joutuneiden ihmisten puolta ei vain ole pitämässä Kirk Douglasin kaltaista rautakankeakin teräksisemmällä selkärangalla varustettua oikeamielistä machomiestä, vaan pieni ihminen joutuu useimmiten yksin kamppailemaan kiusaajaansa vastaan. Tosielämän ranskalaisia kapinallisia teloittaneista kenraaleista Philippe Pétain joutui sittemmin itse oikeuden eteen ja vangiksi Pirunsaarelle yhteistyöstään natsi-Saksan kanssa.
Mitä Kunnian poluista
voidaan siis oppia? Mielestäni ainakin sen, ettei elokuvan välttämättä
tarvitse edustaa katsojalle ennestään henkilökohtaisella tasolla tuttua
tapahtumaa vedotakseen tähän sanomallaan sekä sisällöllään, Stanley
Kubrickin kaltainen asiansa osaava tarinankertoja nimittäin kykenee
parhaimmillaan muotoilemaan asiansa niin tehokkaan iskevästi, että kuka
tahansa, milloin tahansa ja missä tahansa taatusti pystyy samaistumaan
tarinan henkilöhahmojen ongelmien kanssa. Kunnian polut ei ehkä
vielä suinkaan edusta tekijänsä terävintä kärkeä tälläkään saralla,
mutta kenen tahansa muun vähäisemmän ohjaajan käsistä lähteneenä voisi
hyvinkin edustaa – Kubrick itse vain edelleen jatkokehitteli jo tässä
vaiheessa esittelemiään otteita ja teemoja aina uransa loppuun asti.
Nykyisin mestarin näkemystä pidetäänkin ansaitusti amerikkalaisen
sotaelokuvan klassikkona.
Arvio: 5/5
PATHS OF GLORY, 1957 USA
Ohjaus: Stanley Kubrick
Käsikirjoitus: Stanley Kubrick, Calder Willingham, Humphrey Cobb, Jim Thompson
Näyttelijät: Kirk Douglas,Adolphe Menjou, George MacReady, Ralph Meeker, Richard Anderson, Wayne Morris
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.