Jos maailmasta löytyisi ainuttakaan likimain originaalia ylisanaa tai superlatiivia kuvaamaan Victor Hugon ikivihreää Les Misérablesia, olisin taatusti sellaisen jo ilmoille kajauttanut ennen ensimmäisenkään virkkeen kirjoittamista. Mestari Hugon spektaakkelimainen romaani lukeutuu ainakin omasta mielestäni kevyesti kautta aikain hienoimpien historiallisten eeposten joukkoon, mutta jo valmiiksi elokuvamainen tarina on vuosien varrella ymmärrettävästi innoittanut valtavat määrät taiteilijoita myös teatterin sekä elokuvan saralla, onhan sen klassisen musikaalin ohella tuotettu ainakin tusinan verran tavalla tai toisella klassista filmatisointiakin Atlantin molemmin puolin jo mykän elokuvan kultaisilta vuosilta asti. Ranskan siirryttyä nopealla hujauksella äänielokuvain pariin, tulikin Puuristeistä tutun Raymond Bernardin vuoro ohjata oma asiaan kuuluvan suuruudenhullu viisituntinen näkemyksensä aiheesta katsojan kärsivällisyyttä ja istumalihaksia säästämättä ja säälimättä...
Hullujen gallialaisten ikiomasta
jättispektaakkelista voi ainakin sanoa, että kyseessä on kerrankin Hugon
näkemykselle niin sanassa kuin hengessäkin kirjaimellisuuteen asti
äärimmäisen uskollinen kuvaus yhden miehen pyrkimyksistä muuttaa
maailmaa ainakin himpun verran oikeudenmukaisemmaksi paikaksi. Les Misérablesin
sankarihahmo, pahamaineinen voimamies Jean Valjean vapautuu alussa
vankilasta vain luikahtaakseen ensitöikseen tiehensä kohdalleen osuneen
hyväntahtoisen kirkonmiehen pöytähopeat taskuissaan. Jalo rikoksen uhri
kuitenkin kertoo poliisiviranomaiselle lahjoittaneensa hopeansa
resuiselle maankiertäjälle auttaakseen tätä pääsemään rehellisen elämän
alkuun, eikä Valjean siten joudu tilille tekosestaan. Auringon
ensisäteiden kajastaessa seuraavana aamuna horisontissa hyväntekijänsä
ryövännyt Valjean on jo kaukana arvokaluineen.
Vuosia myöhemmin poliisitarkastaja Javert tulee kiinnittäneeksi huomiota arvostettuun tehtaanomistajaan ja pormestariin, jonka epäitsekkään urotyön onnistuu pelastaa hevosvaunujen alle jääneen miehen hengen. Javertin mieleen palaavat tarinat rikollisesta voimamies Jean Valjeanista, vuosikausia teillä tietämättömillä lymyilleestä kuuluisasta lainsuojattomasta, jonka värikkäät edesottamukset ovat jo osa kapakoita kiertävän kansan suullista tarinaperinnettä. Myöhemmin Javertin tultua pidättäneeksi ainutta lastaan prostituutiolla elättävän naisen hyväsydäminen muukalainen puuttuu jälleen peliin selvittäen tilanteen yksinkertaisesti puhumalla pidätetyn puolesta. Köyhän äidin tehdessä pian kuolemaa sairasvuoteella elämässään uuden luvun kääntänyt Jean Valjean paljastaa naiselle todellisen henkilöllisyytensä luvaten samalla huolehtia tämän sukulaisilleen luovuttamasta tyttärestä.
Kaikki edellinen on vasta
kevyttä lämmittelyä koko lopulle monumentaaliselle draamalle, mutta jo
tämänkin alkusoiton perusteella voidaan Bernardin ohjaustyöstä tehdä
muutamia olennaisia havaintoja. Ehkäpä ensimmäisenä katsojan silmiin
pistävät Les Misérablesin elämääkin suuremmat tuotantoarvot,
jotka kykenevät kilpailemaan tasaväkisesti lähes minkä tahansa aikansa
amerikkalaisen suurproduktionkin kanssa. Vuoden 1934 Les Misérables
onkin pohjimmiltaan pidäkkeettömän komea teos katsella ja kuunnella –
kahdesta ensimmäistä vielä erikseen korostaa Bernardin miellyttävä tapa
keskittyä pelkästään olennaisuuksiin päästämättä kerrontaa löystymään
käsistään missään kohtaa. Puuristeistä tuttuun tapaan myös Kurjat
sisältää tekijälleen ominaista kevyttä ekspressionistista tyylittelyä
vinoon asetetuista kameroista ja korostetun dramaattisten varjojen
kaltaisista tehokeinosta lähtien. Varhaiselle äänielokuvalle
tyypillisestä tönköstä teatterista ei Kurjissa ole jäljellä kuin muisto.
Raymond Bernardin magnum opus seuraa Hugon alkuperäistekstiä tapahtumiensa kannalta lähes sanasta sanaan säästäen aikaa lähinnä turhasta dialogista ja muutamista ylimääräisiksi koetuista käänteistä, viidestä osasta tarina tiivistettiinkin kolmeen lyhyen ajan sisällä julkaistuun elokuvaan, joita on toisinaan esitetty myös yhteen leikattuna sekä kolmiosaisena televisiosarjana. Bernardin filmatisointi pureutuukin kaikessa ylitsetursuavassa gallialaisessa megalomaniassaan ehkä kaikista kaltaisistaan perusteellisimmin Hugon klassikkoromaanin keskeisimpiin teemoihin, kuten anteeksiantoon, ansaitsemattomaan rakkauteen, uhrautumiseen, velvollisuudentuntoon, yhteiskunnalliseen epätasa-arvoon sekä vallankumoukselliseen hurmokseen – viimeinen on jopa visualisoitu rakentamalla kokonainen näyttävä Pariisin pienoismalli, josta sulavan kamera-ajon voimin liu'utaan väkivaltaiseen kapinaan nousseiden vallankumouksellisten barrikadeille. Itse kapina lienee räjähtävämpiin Hollywood-versioihin tottuneelle pienoinen pettymys, mutta kaikkea ei voi saada.
Tuotantoarvoiltaan ja tyylitajultaan pistämätön Kurjat
olisi hyvinkin voinut romahtaa viimeistään Jean Valjeanina koko
audiovisuaalista järkälettä leveillä hartioillaan kantavan, aikansa
eturivin ranskalaisnäyttelijöihin lukeutuneen Harry Baurin
alla, mutta tuulenpieksemä ja graniitista veistetty mies suorastaan
säteilee roolin vaatimaa likaisempaa karismaa vähän samaan tapaan kuin
joku Humphrey Bogart vähän myöhemmin rapakon toisella
puolella. Baurin roolisuoritus Jean Valjeanina lukeutuu mielestäni
helposti kautta aikain hienoimpien ja aliarvostetuimpien kaltaistensa
joukkoon sekä helposti Hugon teoksen filmatisointienkin ehdottomaan
kärkipäähän. Harmittavasti eläessään suosittu Baur muistetaan nykyisin
lähinnä tylystä ja onnettomasta tavasta, jolla tämä lopulta kuoli:
juutalaisen naisen kanssa naimisissa ollut Baur joutui sotavuosina
työmatkallaan Gestapon kidnappaamaksi ja löydettiin myöhemmin kuolleena
täynnä kidutuksen ja silmittömän väkivallan jälkiä.
Nykyisin on
vaikea yhyttää kovinkaan montaa elokuvaharrastajaakaan, jolta löytyisi
suoralta kädeltä ja koska tahansa aikaa tai energiaa katsoa
viisituntista mustavalkoista historiallista draamaa ilman sähäkkää
erikoistehostemättöä ja muita moderneja mukavuuksia, mutta vanhan ajan
klassista elokuvataidetta arvostavalle Raymond Bernardin filmatisointi
on ehdottomasti näkemisen arvoinen herkkupala, jolla riittää
vannoutuneita ihailijoita vaikka muille jakaa vielä Herran vuonna 2022.
Jos ei mikään muu puhu klassisen ranskalaisen näkemyksen ansioiden
puolesta, niin tämä elokuva on antanut paljon virikkeitä myös
varhaisille Disney-leffoille – Lumikki ja seitsemän kääpiötä jopa sisältää Les Misérablesista
sellaisenaan lainatun kohtauksen, jossa nuori nainen kulkee yksin
metsässä nähden jokaisessa puussa uhkaavan hirviön kasvot vihasta
loimuavine silmineen. Wanhalle kunnolle Walt Disneylle kelpasivat esikuviksi vain kaikkein valovoimaisimmat lajityyppinsä edustajat.
Arvio: 5/5
LES MISERABLES, 1934 Ranska
Ohjaus: Raymond Bernard
Käsikirjoitus: André Lang, Raymond Bernard, Victor Hugo
Näyttelijät: Charles Vanel, Harry Baur, Paul Azaïs
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.