Tämän elokuvan katsoin lähinnä pitkään sielua ja ruumista kutkutelleesta uteliaisuudesta georgialaisia klassikkoelokuvia kohtaan. Sotilaan isän varsinaisista taustoista ei itselläni ainkaan ole muuta tietoa kuin että tarinan sekä sen keskeisimpien henkilöhahmojen pitäisi ilmeisesti perustua tositapahtumiin ja varsinaisille päähenkilöille on ilmeisesti pystytetty kotimaassaan ihan muistomerkkejäkin. Sotilaan isää onkin monesta georgialaista alkuperää olevasta suusta ja näppäimistä kehaistu jopa kaikkien aikojen parhaiden sotaelokuvien kastiin kuuluvaksi merkkiteokseksi, joten miksi jättää katsomattakaan?
Nimensä mukaisesti Sotilaan isä kertoo sotilaan isästä, hassusta georgialaisesta pikku-ukkelista nimeltä Giorgi Mahalashvili, joka elokuvan alussa matkaa tapaamaan sodassa haavoittunutta poikaansa rintamasairaalaan. Perillä ukko kuitenkin kuulee poikansa palanneen jo rintamalle, mutta sen sijaan että ukkeli lähtisi takaisin tyhjin käsin, yksinkertainen vanha miekkonen päättää itse matkata sotanäyttämölle tapaamaan poikaansa, ajautuen siinä sivussa itsekin toisen maailmansodan tapahtumien keskipisteeseen ja lopulta kilpajuoksuun kohti Berliiniä.
Mikäli koko touhun lievästä propagandistisuudesta pääsee vähänkään yli, luvassa on poikkeuksellisen komea, mutta harmittavan hitaasti käynnistyvä sotaeepos. Ilmeisesti neukuilla riitti koska tahansa pätäkkää ja osaamista juuri tällaisten neuvostokansojen suurinta voittoa juhlistaneita teoksia varten, ja vaivannäkö myös paistaa läpi joka huokosesta. Oma suosikkini kaikista elokuvan taistelukohtauksista löytyy keskivaiheilta, jolloin taistellaan kuvankauniilla viljavilla tasangoilla. En jaksa uskoa että Sotilaan isän sota varsinaisesti realismia huokuu, mutta se on ainakin huikea katsella ja kuunnella, mikä todennäköisesti oli tekijöiden tarkoituskin.
Haluatteko tietää, mikä tässä elokuvassa eniten itseäni riepoo? Sotilaan isä on erittäin, erittäin, ERITTÄIN sentimentaalinen elokuva, jopa ihan suoranaiseen siirappisuuden ja tahattomaan koomisuudenkin puolelle. Viimeiset minuutit erityisesti menivät tässä suhteessa jo ihan överiyteen ja kliseisyyteen asti. Ilmeisesti maailmassa on paljon ihmisiä, joille sokerisuus ja yliteatraalisuus ovat todella merkitseviä hyvän elokuvan mittoja, mutta henkilökohtaisesti en ole koskaan oppinut sietämään tällaisia juttuja. Kohtuus makeutusaineissakin.
Arvio: 4/5
JARISKATSIS MAMA, 1965 Neuvostoliitto
Ohjaus: Rezo Chkheidze
Käsikirjoitus: Suliko Jgenti
Näyttelijät: Aleksandr Lebedev, Aleksandr Nazarov, Ketevan Bochorishvili, Sergo Zakariadze, Viktor Uralskiy, Vladimir Kolokoltsev, Vladimir Privaltsev, Yuri Drozdov
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.