Koska menin ja arvostelin Vera Chytilován kaksi edellistä kokopitkää, lienee vain luonnollista jatkaa hyvin alkanutta elokuvaputkea kirjoittamalla jotain tästä kolmannestakin. Tuhatkaunokkien ja Fruit of Paradisen välillä sattuikin rautaesiripun takana yhtä ja toista neuvostoliittolaisten tankkien vyöryttyä murskaamaan tsekkoslovakialaisten uudistusvaatimukset aloittaen samalla pitkän ja korruptiostaan tunnetun pysähtyneisyyden jakson maan historiassa. Vera Chytiloválle "normalisoinnin" aika merkitsi nyt käsillä olevasta teoksesta lähtien vuosikausien hiljaiseloa ilman ainuttakaan ohjaustyötä.
Mikäli Tuhatkaunokit tuli jo koettua, Fruits of Paradise on tyyliltään varsin loogista ja johdonmukaista jatkoa kyseisen taidetripin psykedeelisille visioille, sillä erotuksella että tässä on menty parhaimmillaan kokeelllisuudessa vieläkin pitemmälle, ehkä jo vähän katsomismukavuudenkin kustannuksella. Edellisen tuntien ei taidakaan olla ihme, että tämä tapaa yleensä jakaa katsojia voimakkaasti puolesta ja vastaan: toisille kyseessä on jotakuinkin upeinta elokuvan taidetta koskaan kun taas toiset näkevät tässä parhaimmillaankin lähinnä ns. pisuaarin taidegalleriassa. Keskitien kulkijoita tapaa vain aniharvoin, jos silloinkaan.
Ohjaajan ajatusmaailman tuntien ei liene taaskaan yllätys, että kyseessä ei ainakaan virallisesti ole feministinen tai muutenkaan aatteellinen elokuva. Vera Chytilová nimittäin asetti voimakkaan yksilöllisenä ajattelijana henkilökohtaisen arvostelukyvyn valmiiden ideologioiden edelle, mistä hyvän ja pahan tiedon puun hedelmän syömisessäkin on kysymys: heräämisestä lapsekkaan onnellisesta tietämättömyydestä ja annetuista totuuksista todelliseen maailmaan niin hyvässä kuin pahassakin. Tämän lisäksi kyseessä pitäisi vielä tekijänsä mukaan olla jonkinasteinen allegorinen kertomus Tsekkoslovakian suhteesta Neuvostoliittoon ja sosialismiin, mikä lienee jo yksinään vaikuttanut ohjaajan tätä seuranneeseen pannajulistukseen stalinistihallituksen toimesta.
Chytilován kahdesta happotrippielokuvasta Tuhatkaunokit on omissa kirjoissani loppujen lopuksi se parempi ja viihdyttävämpi tapaus. Fruit of Paradise on sekin ohjaajan tavaramerkkityylille ihastuttavan uskollinen, mutta tästä puuttuu ikävästi edellisen repivän reipasta anarkiahenkeä ja kieroutunutta huumoria jotta tämän kymmenkunta minuuttia ylipitkäksi venähtäneitä surrealistisia visioita olisi jaksanut seurata haukottelematta loppuun asti. Katsojan kuin katsojan tajunnan laajeneminen on kuitenkin taattu.
Arvio: 3.5/5
OVOCE STROMU RAJSKYCH JIME, 1970 Tsekkoslovakia
Ohjaus: Vera Chytilová
Käsikirjoitus: Ester Krumbachová, Vera Chytilová
Näyttelijät: Jan Schmid, Jitka Novákova, Karel Novak
Arvio: 3.5/5
OVOCE STROMU RAJSKYCH JIME, 1970 Tsekkoslovakia
Ohjaus: Vera Chytilová
Käsikirjoitus: Ester Krumbachová, Vera Chytilová
Näyttelijät: Jan Schmid, Jitka Novákova, Karel Novak
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.