The Diplomatic Pouch alkaa venäläisen kuriirin/vakoojan murhalla. Kapitalistisikojen palveluksessa työläisiä sortava salainen poliisi metsästää vainajan hallussa ollutta vallankumouksellista materiaalia sisältävää salkkua, joka on kuin ihmeen kaupalla päätynyt neuvostoliiton pyyteetöntä työläisten vapautusta ja maailmanvallankumousta tukevien haltuun. Lopulta salkku päätyykin Neuvostoliittoon matkalla olevaan laivaan ja sorrettujen merimiesten hoiteisiin. Salainen poliisi ratsaa koko laivan ja yrittää keinolla millä hyvänsä estää arvokkaan salkun päätymisen laivan mukana Lenin-sedän kotimaahan.
Salkku on toisin sanoen elokuvan MacGuffin ja tämä taitaakin näin elokuvamielessä olla varhaisimpia näkemiäni esimerkkejä tekniikan käytöstä. Alfred Hitchcockhan popularisoi termin ja idean vasta vuosikausia myöhemmin.
Tästä agenttitarinasta ei ihan ensimmäisenä mieleen tulekaan Aleksandr Dovzenkon kaltainen aivan muista elokuvista tunnettu ohjaaja, mutta todellisuudessa tässä on paljonkin miehen tyylille tuttuja piirteitä. Kuvaus esimerkiksi on ohjaajalle tuttua laatutyötä ja siluettiakin nähdään parissa kohtaa. Kunnon propagandahengessä tässä on esimerkiksi korostettu vallitsevaa hierarkiaa kuvaamalla työläisiä yleensä klaustrofobisissa, kosteissa ja likaisissa olosuhteissa kun taas kapitalistit oleskelevat aina väljästi ja mukavasti. Dovzenkon psykologinen silmä oli siis selvästi paikallaan jo ennen miehen todellista kultakautta.
Oma suosikkikohtaukseni koko elokuvassa on alun veivinheittokohta, jossa vainajan mielenmaisemaa on visualisoitu erialaisilla linssi- ja päällekkäisleikkauskikoilla vähän samaan tapaan kuin saman ohjaajan Zvenigorassa ja Fridrikh Ermlerin Imperiumin sirpaleessa. Vähän heppoisesta juonipuolesta ei niin väliä niin kauan kuin tällaista linssikikkailua riittää silmän iloksi.
Tämän enempää tästä ei kai saa irti vaikka haluaisikin. The Diplomatic Pouch on silkka viihde-elokuva perinteisillä propagandakikkailuilla ja muutamilla dovzenkolaisilla koukuilla. Mistään sen suuremmasta merkkiteoksesta ei olekaan kyse; huvikseen tämän katsoo helposti vaikka ilman säestystä ja tekstityksiä, mutta mitään mestariohjaajan myöhempien teosten kaltaista orgastista menoa on turha tältä odottaa.
Varhaisteos mikä varhaisteos.
Arvio: 3.5/5
SUMKA DIPKURYERA, 1927 Neuvostoliitto
Ohjaus: Aleksandr Dovženko
Käsikirjoitus: Aleksandr Dovženko
Näyttelijät: Afanasi Belov, A. Klimenko, Aleksandr Dovženko, Dmitri Kapka, Georgi Zelondžev-Šipov, Ida Penzo, Ivan Kapralov, M. Bujukli, Sergei Minin
Arvio: 3.5/5
SUMKA DIPKURYERA, 1927 Neuvostoliitto
Ohjaus: Aleksandr Dovženko
Käsikirjoitus: Aleksandr Dovženko
Näyttelijät: Afanasi Belov, A. Klimenko, Aleksandr Dovženko, Dmitri Kapka, Georgi Zelondžev-Šipov, Ida Penzo, Ivan Kapralov, M. Bujukli, Sergei Minin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.