keskiviikko 10. toukokuuta 2017

Guardians (2017)


Olin jo aikaa sitten päättänyt, etten halua tänäkään vuonna tuhlata sekuntiakaan arvokasta aikaani mihinkään joutavaan supersankaripörinään, mutta nähtävästi sitä joutuu taas pyörtämään vanhat puheensa ja syömään sanansa. Guardians on pelkästään ideatasolla sellainen viritelmä, että se on pakko nähdä aivan jokaisen. Kyseessä on nimittäin rakkaan itäisen naapurimaamme yritys rahastaa vallitsevalla viittaveijarivitsauksella! Luit oikein. Venäläisiä supersankareita. Itselleni ensimmäinen mieleen tuleva venäläinen supersankari voisi olla joku kaksipäinen karvalakkimies, ilmaisesta viinasta ja kaalista voimansa saava vodkamies tai vaikka lentävällä tiikerillä ratsastava Vladimir Putin. Mahdollisuudet ovat rajattomat!
Valitettavasti tämä on paljon tylsempi tapaus kuin voisi etukäteen olettaa. Kaikkia mahdollisia viime vuosien supersankarileffoja sekä -kliseitä supertarkkaan toisteleva tarina seuraa neuvostoliittolaisten ihmiskokeiden pohjalta syntyneitä superihmisiä, joista yhdellä on telekineettisiä voimia, yksi on joku ninja, yksi joka ei vanhene ja joka pystyy säätelemään kehonsa lämpöä ajatuksen voimalla sekä ihmiskarhu, jolla nimensä mukaisesti on kyky muuttua karhuksi sekä taikoa rikki revenneet housut takaisin jalkaansa Twilight-tyyliin muuttuessaan ihmiseksi. Pahiksena tässä häärää joku kalju superpahis, jolla on kyky hallita sähkölaitteita ajatuksen voimalla. Superpahiksen vaatimattomana tavoitteena on vallata… Moskova!

En ole hetkeen nauranut toiselle supersankarielokuvalla yhtä paljon kuin Guardiansille, ja sekin aivan väärästä syystä. Tämä taitaa nimittäin helposti olla kuluvan vuoden huonoimpia ja tyhmimpiä töräyksiä. Heti alussa nähdään melkein kymmenminuuttinen pätkä, jossa joku random sotilas selittää koko jutun taustatarinan ja hahmot auki superpitkässä ja supertylsässä monologissa, joka vaikuttaa suoraan jostain kirjasta tai Uwe Bollin Alone in the Darkin johdannosta luetulta tekstiltä. Sitten kun vanha supersankaritiimi liittyy jälleen yhteen, alkaa kukin selittämään toisille omia supervoimiaan ja henkilöhistoriaansa kuin vuosikymmeniä yhdessä operoineet hahmot tapaisivat ensimmäistä kertaa. Vuosikymmeniä vanhoiksi hahmoiksi kukin näyttää vieläpä erehdyttävästi kaksikymppiseltä mallilta, vaikka ikuisen nuoruuden piti olla vain yhden viittaveijarin erityinen supervoima!
Heti ensikohtaaminen pahiksen kanssa meneekin sitten reppuun kun supersankarit vain syöksyvät roistojen kimppuun ja saavat heti turpaansa. Superpahis ei sitten ilmeisesti huomaa sitoa ja riisua vankejaan aseista ennen näiden viemistä tukikohtaansa, mistä luonnollisesti seuraa, että supersankarit yrittävät heti ensimmäiseksi antaa pahikselle turpaan ramboveitsellä! Lopussa pahiksen kätyrit ilmeisesti unohtavat aikaisemmat superaseensa, koska saavat täysin samalta aikaisemmin nitistämältään supersankariremmiltä tukkapöllyn. Käsikirjoitus oli loppua kohden jo niin sekava, etten saanut mitään selkoa pahiksen suunnitelmasta tai siitä miten supersankarit sen lopulta hoitivat, mutta joku iso ja kökköinen cgi-räjähdys siinä oli.

Henkilökohtainen suosikkikohtaukseni koko elokuvassa on heti alkupuolella, kun rynnäkkökiväärein aseistautuneet pahikset piirittävät yhden supersankareista ja avaavat tulen – tappaen ainoastaan toisensa!! Koko Guardiansin järjenjuoksu on täsmälleen tätä tasoa. Parasta koko jutussa kuitenkin on, että tekijät ottavat itsensä niin hirveän tosissaan. Tästä ei oikeasti edes yritetty tehdä tarkoituksella hauskaa tai vitsikästä supersankariviihdettä vaan ennemmin tosi ryppyotsaista toimintarypistystä, mutta epäonnistuen surkeasti.
Suuri isänmaallinen supersankarielokuva Guardians on sanalla sanoen äärimmäisen pöhkö, mutta kädettömyydessään toisinaan ihan hauska räiskäle, jota ei ehkä ihan vilpittömällä mielellä pysty suosittelemaan muille kuin tosi huonoja elokuvia rakastaville masokisteille. Vähän vähemmän vakavalla otteella tästä olisi saanut helposti ihan oikeasti viihdyttävän elämyksen, mutta nyt käsiin jää ainoastaan äärimmäinen vammainen ja aivot sulattavan tylsä supersankaripieru, jota lopun kamala cgi- ja green screen -tykitys ei varsinaisesti pysty ainakaan paremmaksi muuttamaan. Ei hjuva.

Защитники 2017, Venäjä
Tuotanto: Nikita Argunov, Max Oleinikov, Vladimir Polyakov, Gevond Andreasyan, Sarik Andreasyan
Ohjaus: 
Sarik Andreasyan
Käsikirjoitus: Andrei Gavrilov
Näyttelijät: 
Alina Lanina, Anton Pampushnyy, Sanzhar Madiyev, Sebastien Sisak, Stanislav Shirin, Valeriya Shkirando, Vyacheslav Razbegaev

tiistai 9. toukokuuta 2017

Bubblegum Crash (1991)


Olen tainnut jo aivan liian moneen otteeseen ja täysin kritiikittä jaksanut hehkuttaa yhtä suosikkianimeani Bubblegum Crisisiä, kaikilla mahdollisilla kasarikliseillä ja reippaan tykittävällä kasarisoundtrackilla kyllästettyä kyberpunk-musikaalia, mutta hyvää kannattaakin aina mainostaa. Loppujen lopuksi kahdeksan huikean episodin jälkeen pettyneet fanit jätettiin nuolemaan näppejään sarjan katkettua tekijänoikeuskiistojen takia eikä tarina varsinaisesti päässyt edes kunnolla alkuun tyydyttävästä lopetuksesta nyt puhumattakaan. Vahinko pyrittiin ainakin osittain korvaamaan osin alkuperäisen kokoonpanon voimin tällä vain reilun vuoden alkuperäisen jälkeen tehdyllä jatko-osalla, jossa alkuperäisen sarjan suunniteltu loppu on tiivistetty kattavasti kolmeen kolmen vartin pituiseen episodiin.
Alkuperäinen sarja sijoittui vuoteen 2032 ja korporaatioiden hallitsemaan Megatokioon, jossa AD Police ja neljän nuoren naisen muodostama palkkionmetsästäjäryhmä Knight Sabers metsästävät boomereiksi kutsuttuja karanneita androideja. Bubblegum Crash sijoittuu muutaman vuoden alkuperäissarjan jälkeiseen aikaan, jolloin boomereista on yllättäen tullut arkipäiväinen ja hyväksytty osa yhteiskuntaa eikä Knight Sabersille ole ollut enää aikoihin tarvetta. Megatokiota riepotteleva salaperäinen rikossarja kuitenkin pakottaa Knight Sabersit palaamaan takaisin kuvioihin ja lopulta mittelöön salaperäisen mastermindin kanssa.

Jos Bubblegum Crash jossain suhteessa kompastelee oikein kunnolla, niin tarinan jatkuvuuden suhteen sittenkin. Alkuperäisen jälkeistä androidien yhtäkkistä hyväksymistä ei esimerkiksi avata missään kohtaa sen enempää kuin androiditekniikan silminnähtävää radikaalia muuttumistakaan. Alkuperäisessä sarjassa androideja rakensi tarinan keskiössä komeillut Genom-korporaatio ja Knight Sabereista Priss ystävystyi kahden androidin kanssa, mutta nyt Genom onkin yhtäkkiä kadonnut ja Priss unohtanut ystävänsä. Kinuko Oomori, Prissin alkuperäinen ääninäyttelijä ja soundtrackin tulkitsija kieltäytyi palaamasta rooliin ja hahmo ei siksi kuulosta alkuunkaan samalta kuin alkuperäisessä. Lisäksi tässä nähdään yksi alkuperäisestä sarjasta tuttu hahmo, joka selvästi kuoli ja räjähti atomeiksi aiemmin Bubblegum Crisisissä!
Positiivisena puolena sanottakoon, että vaikka tarina tökkiikin jatkuvuudessa, niin se kuitenkin on oikein hienosti rakennettu sekä tiivis ja lopussa Crashin erilaiset juonenpätkät sidotaan kuin sidotaankin nätisti yhteen ja avoimet kysymykset saavat vastauksensa. Sarja vieläpä näyttää lähes täsmälleen samalta kuin alkuperäinen, joten sen suhteen ei pitäisi olla ongelmaa. Musiikkipuolella Kinuko Oomorin puuttuessa myös soundtrack jää aikaisempaa vajaammaksi, vaikka musiikkivideomaisuus onkin pyritty säilyttämään joiltain osin. Ehkä paras yksittäinen kappale koko minisarjassa on alkuperäisestä tutun nättiäänisen Akiko Hiramatson tulkitsema alkutunnari, jonka muikea videokin on kuin suoraan alkuperäisestä

Bubblegum Crash ei todellakaan ole mikään animen ja kyberpunkin suuri mestariteos, mutta kaikenlaisista isoista ja pienistä ongelmistaan huolimatta kyseessä on kuitenkin oikein nautittava jatko-osa ja mukiinmenevä päätös alkuperäiselle klassikkosarjalle. Ei tämä oikeasti yllä likimainkaan Bubblegum Crisisisin mahtavuuden asteille, mutta olisi tämä voinut olla jotain paljon pahempaakin, tyyliin mallia AD Police.

BABURUGAMU KURASSHU! 1991, Japani
Tuotanto: -
Ohjaus: 
Hiroshi Ishiodori, Hiroyuki Fukushima
Käsikirjoitus: 
Emu Arii, Toshimichi Suzuki
Näyttelijät: 
Akiko Hiramatsu, Kazuyuki Sogabe, Kenyuu Horiuchi, Michie Tomizawa, Nozomu Sasaki, Ryoko Tachikawa, Toshio Furukawa, Yoshiko Sakakibara

AD Police (1990)

"I have practically nothing to do with this shit."

Äskettäin siivoillessani komeroani satuin löytämään kaiken kuonan ja ryjän alta kopion tästä jo kauan sitten unohtamastani lyhyehköstä minisarjasta, joka lienee muhinut paikallaan pimeyden sydämessä täysin koskemattomana ainakin viimeiset 15 vuotta. Muistelen hankkineeni tämän joskus 2000-luvun alkupuolen manga- ja animevillityksen aikaan muutamalla eurolla silloisen Anttilan alekorista. Kannessa komeileva nimi AD Police oli itselleni jo niin olennainen juttu, että olin valmis pulittamaan arvokkaat vähäiset roposeni mukisematta kaikista mahdollisista kotelon tahattomista vaaran merkeistä huolimatta.
Mikäli ”AD Police” ei ole nimenä tuttu, niin kyseessähän on kaikkien aikojen rakastettavimman japanilaisen kyberpunk-toimintamusikaalin nimeltä Bubblegum Crisis spin-off -sarja. Alkuperäisen sarjan perusideana oli yhdistää kaikki mahdolliset parhaat kasarikliseet, Blade Runner ja Streets of Fire - Liekehtivät kadut äärimmäisen viihdyttäväksi ja hauskaksi kokonaisuudeksi; vastoin kaikkia odotuksia homma myös toimi vähintäänkin erinomaisesti, mutta kaatui lopulta vain kahdeksan episodin jälkeen eri osapuolten välisiin tekijänoikeuskiistoihin.
Alkuperäisessä sarjassa elettiin vuotta 2032 ja seurattiin nuorista naisista koostuvan karanneita androideja metsästävän palkkasoturinelikon seikkailuja. AD Police oli sarjan maailman statistina toimiva poliisi, jolla useinkaan ei ollut oikein minkään kanssa mitään tekemistä. AD Police -minisarja seuraa nimensä mukaisesti samaisen poliisitiimin androidimetsästystä muutama vuotta ennen Bubblegum Crisisin tapahtumia. Siinä onkin sitten kaikki kolme sarjan jaksoa pähkinänkuoressa. Tässä ei nimittäin ole minkäänlaista hahmonkehitystä tai kunnollista juonta silkan räiskinnän lisäksi. That’s it.

Alettuani katsomaan tätä huvikseni uudestaan muistin välittömästi miksi vihasin tätä minisarjaa aikoinaan niin paljon, että hautasin sen kaappini kätköihin ihmissilmän ulottumattomiin jo hyvän aikaa ennen ensimmäisen jakson loppua. Ensinnäkin, ihan menevästä animaatiosta huolimatta koko julkaisun kuvalaatu on kökköä videotasoa jo valikosta alkaen. Tässä ei ole mukana ainuttakaan alkuperäisen sarjan tähtinäyttelijöistä, alkuperäisen mahtava soundtrack on menty korvaamaan aivan liian hiljaiseksi miksatulla äärimmäisen muovisella syntikkapimputuksella ja ainoa valittavissa oleva puhekieli on hermoja riipivän kömpelö englanninkielinen dubbaus. Viimen korsi, joka lopullisesti katkaisi kamelin selän oli sarjan nimistö, joka oli tässä menty kääntämään aivan miten sattuu. Esimerkiksi androideja kutsutaan alkuperäisen sarjan maailmassa boomereiksi, mutta ne on menty tässä kääntämään voomereiksi.
*Facepalm*
AD Police on lemuava kasa saastaa ja silkkaa moraalitonta klassikkosarjan nimellä rahastusta; vihasin tätä silloin joskus ja vihaan tätä edelleenkin. Tämän sarjan laadun toteaminen ja siitä maksamisen aiheuttama pettymys varmaan yksinään riitti aiheuttamaan itselleni jonkinlaisen elinikäisen psykologisen vamman, tappoi sielustani lopunkin viattoman lapsenuskon, vei ikuisiksi ajoiksi luottamukseni koko vallitsevaan järjestelmään ja teki minusta sen kieroutuneen kyynisen ja erakoituneen vihakirjoittelua netissä harrastavan kusipään, joka nykyään olen. Elämä on ihanaa. AD Police ei. Välttäkää.

AD POLICE 1990, Japani
Tuotanto:-
Ohjaus:
Takamasa Ikegami, Akira Nishimori
Käsikirjoitus: Sho Aikawa, 
Tony Takezaki
Näyttelijät: 
Mika Doi, Mîna Tominaga, Sakiko Tamagawa, Toshio Furukawa, Yôko Asagami, Youko Matsuoka

maanantai 8. toukokuuta 2017

Battle Angel (1993)


2000-luvun päättömän manga- ja animevillityksen sävyttämä alkuvuosikymmen oli ainakin itselläni erittäin huoletonta ja iloista aikaa. Muistan vieläkin ensimmäisen kesätyöpaikkani ensimmäisen parin viikon palkan saatuani tuhlanneeni siitä huolettomasti ison siivun pelkästään uusiin sarjakuviin. Yksi silloisista hankinnoistani oli paljon kehuttu ja ylistetty japanilaisen kyberpunkin perusteos Yukito KishiroGunnm tai englantilaisittain Battle Angel Alita, jota ei vielä siihen aikaan suomeksi saanut. Kyseessä on edelleen yksi omista suosikkisarjakuvistani koskaan, lukekaa ihmeessä jos ette vielä sitä ole tehneet.
Sarjakuvan tarina sijoittuu kaukaiseen synkeään kyberpunk-tulevaisuuteen, palkkionmetsästäjiä, väkivaltaa ja rappiota kuhisevaan paikkaan nimeltä Rautakaupunki. Tarina alkaa, kun kyberneetikko Ido löytää romukasasta elävän kyborgitytön pään. Mies päättää ottaa tytön suojiinsa ja asentaa päälle robottiruumiin. Muistinsa menettänyt tyttö muistaa alussa ainoastaan osaavansa mystistä taistelulajia nimeltä Panzer Kunst. Sarjakuvan tarinan aikana versiosta riippuen Alitalla tai Gallylla on useitakin eri ruumiita ja erilaisia pienempiä sivutarinoita, mutta päätarinassa seurataan hänen pyrkimystään päästä sinuiksi oman menneisyytensä kanssa sekä selvittää synkeän maailmansa ja Rautakaupungin yllä leijuvan mystisen saarekkeen salaisuutta.

Battle Angel -animeadaptaatio ei suinkaan kata itse sarjakuvasta kuin karkeasti 2-3 ensimmäistä osaa, eikä tarinalla ole tässä varsinaista loppua. Positiivisempi puoli tässä on, että tekijät ilmeisesti ymmärsivät tämän jäävän torsoksi ja tarinaan on tehty erittäin paljon onnistuneita pikku muutoksia, jotta tarinan alku saatiin sopimaan tynkämuotoon ilman cliffhangereita tai turhia avoimia juonenpätkiä. Tässä versiossa Idolla on jo alussa kiinnostuksen kohde, jonka osalta ympyrä sulkeutuu nätisti toisen osan lopussa. Alita ja Yugo tapaavat tässä jo aivan alussa ja muodostavat suhteen, jonka osalta tarina niin ikään umpeutuu toisen osan lopussa. Eri tapahtumien järjestystä on lisäksi muuteltu ja sivuhahmoja yhdistelty tai jätetty pois, mutta alkuperäistarinan ydin ja henki on saatu mukaan täydellisesti.
Jo aivan ensimmäinen kuva koko minisarjasta toi itselleni mieleen Ninja Scrollin ja ihmekös tuo, sillä tämä on saman studion samaan aikaan tuottama kuin kyseinen animeklassikko. Parhaiten samojen tekijöiden jäljen huomaa viimeistään muutamissa Ninja Scrollin vastaavat mieleen tuovissa komeissa toimintakohtauksissa, jotka ovat edelleen sangen makoisaa katseltavaa. Vähän yllättäen parhaiten mieleenjäävintä tässä minisarjassa ei ehkäpä ole sen enempää animaatio kuin tarinakaan vaan hieno soundtrack, joka monessa kohtaa hengittää kohtaukseen kuin kohtaukseen parhaimmillaan hengästyttävän tiheän tunnelman. Musiikeista vastaa kaveri nimeltä Kaoru Wada, joka tämän ja Ninja Scrollin tunnetaan parhaiten ehkä Inuyashan soundtrackista.

Battle Angel Alitan kehutusta animeadaptaatiosta olin kuullut jo oman fanitukseni alkuvuosina, mutten jostain mystisestä syystä tullut sitä katsoneeksi ennen eilistä iltapäivää ja sekös pistää harmittamaan. Tämä on oikeasti pahuksen hyvä ja rakkaudella tehty kyberpunk-minisarja, josta ehkä isoin miinus annettava harmittavasta lyhykäisyydestä. Tästä matskusta ja näillä tekijöillä olisi saanut helposti tehtyä vaikka kymmenosaisen huippusarjan, mutta jostain kumman syystä homma jäi kesken vain kahden osan jälkeen. Maailmassa ei ole oikeutta.
Tiedättekös kuka muu tykkää tästä kamasta? No James Cameron. Ukkohan on tunnetusti suunnitellut tästä omaa versiotaan jo vuosikausia; viimeisimmän tiedon mukaan Cameronin tuottama ja Robert Rodriguezin ohjaama länsiadaptaatio tulee teattereihin ensi vuoden heinäkuussa, joten sitäkin suuremmalla syyllä tähän matskuun sopii tutustua jo nyt.

Arvio: 4/5

GUNNM 1993, Japani
Ohjaus:
Hiroshi Fukutomi
Käsikirjoitus: Yukito Kishiro
Näyttelijät: 
Miki ItôShunsuke KariyaKappei Yamaguchi, Mami Koyama, Shigeru Chiba

WXIII: Patlabor The Movie 3 (2002)


Mamoru Oshiin vuonna 1993 ilmestyneen huikean Patlabor 2: The Movien piti olla koko Patlabor-sarjan klimaattinen päätösosa, mutta loppujen lopuksi kymmenisen vuotta elokuvan ilmestymisen jälkeen uudelleen kokoontuneen Headgearin vanhat ja uudet jäsenet päättivät kuitenkin herätellä vanhaa klassikkosarjaansa jälleen henkiin kolmannella pitkällä Patlabor-elokuvalla. Alkuperäiset kaksi elokuvaa ohjannut suurmestari Mamoru Oshii ei tällä kertaa osallistunut vanhan lempilapsensa uustuotantoon, vaan ohjaajan palli jaettiin vähän tuntemattomampien Takuji Endon ja Fumihiko Takayaman kesken. Ensimmäinen lienee useimmille tutumpi Highlander: The Search for Vengeancen avustavana ohjaajana sekä jälkimmäinen ikivihreän Bubblegum Crisisin ohjaksista. Osaavia tekijöitä siis kumpainenkin.
Patlabor 3 sijoittuu Patlabor the Movien ja Patlabor 2:n väliseen aikaan. Elokuvan vaihtoehtoisessa maailmassa eletään vuotta 2000. Tokionlahden edustalla joku tai jokin häiritsee ja tuhoaa vedenalaisia robotteja. Tapausta tutkimaan lähetetään kaksi poliisia, jotka törmäävät kokonaiseen salaliittojen ja peiteoperaatioiden verkkoon. Elokuvan juoni perustuu pitkälti Mobile Police Patlabor: The Early Daysin kolmannen jakson käsikirjoitukseen.

Ensimmäinen asia, joka tässä itsellä töksähti ja pahasti oli tarinan varsinaiset päähenkilöt, joilla ei ole mitään tekemistä alkuperäissarjan kanssa. Alkuperäisen Patlaborin Osasto 2:n hahmot tekevät muutamissa kohdissa pieniä cameo-esiintymisiä, mutta pääosa elokuvasta keskittyy aivan muuhun. Ilman niitä muutamia tuttuja naamoja tätä tuskin kehtaisi Patlaboriksi mennä nimittämäänkään. Uusista hahmoista yksikään ei varsinaisesti ollut mitenkään persoonallinen tai muistettava saati sitten omannut yhtä ainutta ilmettä enempää luonnetta. Asiaa ei tietenkään auta puiseva dialogi, joka sai kaipaamaan pikakelausnappulaa aina kun hahmot olivat suutaan avaamassa tai virittelemässä vähäisempääkin dialogia. En jaksa ollenkaan ymmärtää miksi nämä tekijät menivät vaivautumaan jopa houkuttelemaan alkuperäiset ääninäytteljät tähän rainaan mukaan, mutteivät antaneet heille ollenkaan ruutuaikaa tai kahta sanaa enempää dialogia.
Toinen varsinainen ongelma tässä elokuvassa on keskinkertainen tarina ja kömpelö tapa, jolla se on kerrottu. Paperilla tämä kuulostaa varmasti todella kiinnostavalta ja monimutkaiselta trilleriltä, mutta oikeasti tässä ei ole alun jälkeen juuri jännityksen
poikastakaan. Tarina itse sisältää runsaasti pieniä epäloogisuuksia sekä aukkoja, minkä lisäksi varsinainen hirviö paljastetaan jo aivan alkuvaiheessa vain jotta koko homma voidaan melkein koko loppuelokuvan osalta unohtaa ja palata asiaan vasta aivan lopussa. Siinä missä kaksi edellistä elokuvaa huipentui tavalla tai toisella vauhdikkaaseen ja jännittävään toimintajaksoon, tässä sekin on tylsästi toteutettu ja loppuu muutamassa minuutissa yhteen ainoaan laukaukseen ärsyttävästi kirkuvan merihirviön kitalakeen.

Tavallaan sääli, että tässä on niin kauhean keskinkertainen käsikirjoitus ja puisevat hahmot, koska oikeastaan kaikki muu on oikein hyvin tehty, lähtien vaikka ensiluokkaisesta animaatiosta, joka muutamia pieniä kömmähdyksiä lukuun ottamatta vetää lähes vertoja kahdelle aiemmalle osalle. Tähän on jopa saatu mukaan Mamoru Oshiin aiemmin lanseeraamia tunnelmallisia kaupunkimontaaseja. Muutamia pikkuvikoja tässä kuitenkin on siellä täällä. Heti alussa esimerkiksi nähdään kökköä cgi-animaatiota ja yhdessä kohtaa taustana on käytetty selvästi sattumanvaraista liikkeessä olevia ihmisiä esittävää stillkuvaa. En ole vastaavaa kömmähdystä nähnyt missään toisessa animaatiossa ikinä. Täysin oma lukunsa tämän elokuvan onnistumisissa ovat tietysti Kenji Kawain takuuloistavat musiikit, jotka mielestäni ovat jälleen moitteetonta jälkeä.
Patlabor 3 ei todellakaan ole elokuvana mikään kelvoton tai edes erityisen huono, mutta Patlaborina se häviää reippaasti kahdelle ensimmäiselle Mamoru Oshiin ohjaustyölle ja aiemmille sarjoille. Erittäin mielenkiinnoton käsikirjoitus ja hengettömät hahmot syövät tätä elokuvaa pahasti, mutta animaatio ja musiikit pelastavat mikä pelastettavissa on. Omasta mielestäni tätä elokuvaa ei olisi tarvinnut tehdä ollenkaan vaan vanhan ja kunniakkaan sarjan olisi suonut saavan lopettaa huipulla ja positiivisissa merkeissä. Mutta vanha kunnon Patlabor ei vielä tämänkään jälkeen saanut levätä rauhassa. Seuraavan suoneniskun tarjoili maestro Mamoru Oshii itse The Next Generation Patlabor: Tokyo Warin muodossa. Mutta siitä lisää myöhemmin...

Arvio: 3/5
WEISUTEDDO  SATIN KITO KIDO KEISATSU PATOREIBA 2002, Japani
Tuotanto: 
Ohjaus: Fumihiko Takayama, Takuji Endo
Käsikirjoitus: Miki Tori
Näyttelijät: 
Atsuko Tanaka, Hiroaki Hirata, Junpei Morita, Katsuhiko Watabiki, Masaru Ikeda, Miina Tominaga, Ryūsuke Ōbayashi, Shingo Hiromori, Takanobu Hozumi

Patlabor 2: The Movie (1993)


Mamoru Oshiin ja Headgearin alkuperäinen Mobile Police Patlabor: The Early Days oli ilmestyessään valtaisan raikas tuulahdus uutta perinteisesti melko kliseiseen ja aivottomaan mecha-genreen. Patlaborissa ei missään kohtaa ollut kyse massiivisista avaruussodista, räjähtävästä toiminnasta tai vinkuvien animehahmojen ympärillä pyörivästä melodraamasta, vaan äärimmäisen realistisesta ja älykkäästä kuvauksesta koneistuneen ja digitalisoituneen maailman uusista uhkakuvista ja haasteista. Pääosassa sarjassa toimi kyber- ja robotiikkarikollisuuteen erikoistunut poliisin yksikkö SV2, jonka vaiheita ja arkea sarja kuvasi humoristisella, mutta samalla äärimmäisen uskottavalla ja koukuttavalla otteella.
Alkuperäisen minisarjan viidennen ja kuudennen jakson pohjalta kehitellystä Patlabor 2: The Moviesta suunniteltiin alkujaan koko sarjan eeppistä finaalia, mutta kaikista tämän jälkeen ilmestyneistä jatko-osista ja rebooteista päätellen franchise osoittautui lopulta liian arvokkaaksi tapettavaksi. Jos alkuperäinen Mobile Police Patlabor mullisti oman genrensä täysin uudenlaisella lähestymistavalla koko mecha-materiaaliin, niin Patlabor 2 menee vielä askelen pitemmälle ja ravistelee jo oman sarjansakin perusteita muuttamalla varsin kevyehkön tieteis- ja poliisikomedian täysiveriseksi kojimalaiseksi poliittiseksi trilleriksi jättäen sarjan vähätkin robottitaistelut ja jopa franchisen keskiössä olleen hahmojen välisen draaman minimiin.

Patlabor 2: The Movien tarina sijoittuu muutama vuotta edellisen elokuvan tapahtumien jälkeiseen aikaan. Ensimmäisestä elokuvasta ja televisiosarjasta tuttu Osasta 2:n ykköstiimi on vuosien saatossa hajonnut sekä sen jäsenet jatkaneet elämäänsä uusissa tehtävissä kuka missäkin. Sarjasta tutut ikoniset valkoiset mechat ovat elokuvan aikaan jo ruosteen peitossa ja enintään satunnaisessa testi- ja koulutuskäytössä. Varsinaisen tarinan sysää liikkeelle keskellä vilkasta Tokiota tapahtuva hämärä terrori-isku, josta median ja kansan keskuudessa syntipukiksi joutuu osa maan itsepuolustusjoukkojen päähaaroista. Turvallisuusviranomaiset epäilevät kuitenkin takana piilevän suuremman salaliiton ja entinen SV2:n huipputiimi kerääntyy jälleen yhteen viimeistä tehtäväänsä varten.
Toistan itseäni sen verran, ettei tämä ole mikään tyypillinen vauhdikas ja toiminnallinen jännäri ollenkaan, joten helppoa viihdettä etsivien ja huonon keskittymiskyvyn omaavien on turha tähän kajota. Patlabor 2 on äärimmäisen hidas ja äärimmäisen dialogipainotteinen teknojännäri, jossa melkein 2/3 koko kaksituntisen elokuvan kestosta käytetään pelkästään saarivaltakunnan poliittisten kuvioiden ja sodan filosofian puimiseen. Dialogeissa vilahtaa paljon viittauksia oikeisiin ihmisiin ja tapahtumiin erilaisista kylmän sodan loikkareista oikeisiin vallankaappausyrityksiin ja konflikteihin. Erityisen keskeinen aihe elokuvassa on Japanin maan ulkopuoliset sotilasoperaatiot kieltävä perustuslaki sekä sosialismin romahtamista seuranneiden rauhanturvaoperaatioiden juridinen problematiikka, joka elokuvan tekoaikaan oli maassa erittäin kuuma puheenaihe. Koska kyseessä on Mamoru Oshiin elokuva, kuullaan välissä myös satunnaisia sitaatteja suoraan raamatusta.

Luonnollisesti pökerryttävän massiivisesta dialogiannoksesta ja monimutkaisista juonikuvioista huolimatta tai ehkä juuri siitä syystä kaikkein muistettavinta ja iskevintä antia koko elokuvassa ovat muutamat Stray Dogs: Kerberos Panzer Copsista tutut aavemaisen kauniin musiikin säestämät kaupunkimontaasit, jotka hakevat kauneudessaan ja tunnelmallisuudessaan edelleen vertaistaan koko Mamoru Oshiin muusta tuotannosta. Kohtaus, jossa lumihiutaleet alkavat hiljalleen laskeutua kaupungin kaduilla vyöryvien tankkien päälle sekä keskivaiheen pitkä hämyisen ambientin säestämä filosofinen monologi kuuluvat omissa kirjoissani koko elokuvan ja Oshiin uran ehdottomiin huippuhetkiin.
Muistinko jo mainita, että Patlabor 2 näyttää ja kuulostaa hengästyttävän upealta? No nyt muistin. Tässä elokuvassa nähdään mielestäni helposti parasta ja sulavinta animaatiota, jota Mamoru Oshiin elokuvissa on koskaan nähty - jopa parempaa kuin Ghost in the Shellissä. Aina upean Kenji Kawain taiteilema äärimmäisen tunnelmallinen syntikkasoundtrack on mielestäni paras miehen koko tuotannosta. Tähän vielä päälle täydellisyyttä hipova käsikirjoitus yhdistettynä erinomaisiin ääninäyttelijöihin sekä jo valmiiksi huikeaan konseptiin ja liikutaan todella timanttisissa sfääreissä. Kun tämän katsomiseen ei varsinaisesti tarvitse tuntea alkuperäistä sarjaa läpikotaisin ulkoa, ei moitittavaa löydy sitten senkään vertaa.

Patlabor 2: The Movie on kertakaikkisen huikea elämys, joka kykenee vaivattomasti nousemaan jopa mainion edellisen osan yläpuolelle aivan erityiselle jumalaisen nerouden uudelle mestaritasolle, jolle toistaiseksi näkemässäni Mamoru Oshiinkin omassa tuotannossa yltävät lähinnä Ghost in the Shellit ja Angel's Egg. Nyt puhutaan siis jo kaikkien aikojen parhaiden animeleffojen raskaasta sarjasta. Näin äkkiseltään ei tule edes mieleen montaa ei-Oshiin ohjaamaa animoitua trilleriä tai piirrettyä tieteiselokuvaa, joka tämän kanssa pystyisi likimainkaan tasaväkisesti ottelemaan genren piikkipaikasta.
Toisin kuin edellisen elokuvan tapauksessa, tämän tuntemattomuuden meillä ehkä ymmärtää jo jotenkin. Monimutkaista poliittis-filosofista dialogia on tässä niin paljon, että koko elokuva voisi yhtä hyvin olla jonkun Hideo Kojiman suunnittelema välivideo jostain Metal Gear Solidista. Toisin sanoen jos kuulut meihin, jotka nautimme niiden pelien loputtomasta puheen pulinasta, yksityiskohtaisten juonikuvioiden loputtomasta selaamisesta ja niistä kolme tuntia pitkistä välivideoista, tulet todennäköisesti nauttimaan tästäkin. Jos taas loputon dialogi tympii, tämä on varmuudella aivan väärä leffa katsottavaksi.



Arvio: 5/5

KIDO KEISATSU PATOREBA: THE MOVIE 2 1993, Japani
Tuotanto: Shin Unozawa, Mitsuhisa Ishikawa, Tsuyoshi Hamawatari
Ohjaus: Mamoru Oshii
Käsikirjoitus: Kazunori Ito
Näyttelijät: 
Naoto Takenaka, Ryūsuke Ōbayashi, Yoshiko Sakakibara

Patlabor: The Movie (1989)

Mamoru Oshii on aikamoinen veijari. Vuoden 1983 tienoilla mies tuotti Robert Heinleinin teoksista inspiraationsa ammentaneen suoraan videolla julkaistun neliosaisen minisarjan nimeltä Dallos, joka ei varsinaisesti saanut omana aikanaan kaksista vastaanottoa, mutta nykyisin teosta pidetään ensimmäisenä suoraan videolla julkaistuna animaationa ja ensimmäisena nykyaikaisena videosarjana eli OVAna.
Myöhemmän uransa varrella Mamoru Oshii on ehtinyt ohjaamaan useammankin kulttimaineen saavuttaneen videosarjan, mutta vuonna 1987 seitsemässä osassa julkaistu Oshiin ja Headgearin uraa uurtava Mobile Police Patlabor: The Early Days taitaa olla niistä edelleen kaikkein kuuluisin ja menestyin. Sarja oli aikoinaan niin suuri hitti, että sitä jatkettiin vähintään yhtä mesnestyksekkään televisiosarjan, usean jatko-osan, sarjakuvan, pitkän elokuvan ja aivan liian monen reinkarnaation verran. Patlabor eri inkarnaatioineen kuuluu miltä tahansa kantilta katsottuna Oshiin uran keskeisiin teoksiin ja mechagenren parhaisiin tuotoksiin. Tätä televisiosarjaa seurannutta ensimmäistä filmatisointia mies itse pitää koko uransa tärkeimpänä yksittäisenä pitkänä elokuvana.

Mikäli Patlaborin maailma tai perusidea ei ole tuttu niin tässä lyhyt yhteenveto: Sarja sijoittuu vaihtoehtoiseen 90-luvun lopun Japaniin, jossa koneistuminen ja digitalisoituminen on viety täysin uudelle tasolle ja isokokoisista roboteista eli mechoista on tullut isompien rakennustyömaiden arkipäivää. Mecha- ja kyberrikollisuutta torjumaan on perustettu oma poliisiyksikkö SV2 eli Osasto 2, jonka vaiheita ja arkea sarja seuraa. Patlaborissa kaikki mahdollinen on suunniteltu mahdollisimman realistiseksi eikä koko sarjassa nähdä ollenkaan tämäntyyppisille mechasarjoille tyypillisiä eeppisiä avaruustaisteluita tai jaksokaupalla kestäviä tappelevia robotteja. Oikeastaan ne vähätkin mechat toimivat useimmiten pelkkänä MacGuffinina varsinaiselle ihmisdraamalle.
Ensimmäinen juttu, johon tässä leffassa on pakko rakastua, on sen makea ja vauhdikas avauskohtaus, jossa armeija ja poliisi taltuttavat käsistä karanneen robotin Kenji Kawain tyylikkään tykyttävän syntikkamusiikin raikuessa taustalla. Pelkän alun perusteella voisi kuvitella, että kyseessä on kovempikin toimintaleffa, mutta oikeasti kyseessä on jälleen yksi Oshiin käytännön piloista. Heti seuraavassa kohtauksessa elokuvan tyyli muuttuu äärimmäisen hidastempoiseksi dialogivetoiseksi rikosjännäriksi, jossa SV2 saa selvitettäväkseen mahdollisen ohjelmistosabotaasin tapausta. Viimeisen päälle hiottu ja älyllinen dialogi pyörii ohjaajalleen tyypilliseen tapaan tekniikan ja teologian ympärillä. Vauhtia ja jännitystä nähdään vasta aivan puolitoistatuntisen elokuvan lopussa.
Patlaborin muikeasta audiovisuaalisesta tyylistä, kerronnan hienovaraisesta rytmityksestä ja sähköisestä yleistunnelmasta huomaa jo aivan ensimmäisistä kohtauksista lähtien yhtäläisyyksiä Mamoru Oshiin myöhempiin elokuviin, erityisesti ensimmäiseen Ghost in the Shelliin, johon on selvästi kierrätetty Patlaborin kaupunkikuvastoa, muutamia kerronnan ideioita ja kamera-ajoja. Keskeisin syy yhtenevään tyyliin on, että elokuvaan saatiin tiettävästi ensimmäistä kertaa kokoon lähes sama animaatiotiimi, joka huolehti myös Patlabor 2: The Movie:n, Ghost in the Shellien ja The Wolf Brigaden tuotannosta. Musiikeista tässä vastaa vielä sama aina niin hieno oma itsensä oleva Kenji Kawai, joka hoiti soundtrackit myös kahteen ensimmäiseen, joten positiivisilta yhtäläisyyksiltä ei todellakaan voi välttyä.
Patlabor on jo perusidealtaan niin lujaa tekoa, että se toimii helposti muodossa kuin muodossa lähes moitteettomasti, me gusta mucho. Jos tästä jotain pientä sanottavaa haluaa etsiä, niin koko jutusta ja hahmoista voi olla vähän vaikeaa saada otetta ellei ole nähnyt saagan aiempia tuotoksia, etenkin seitsenosaista Patlabor: The Early Daysia. Koko franchisen kauneus perustuu nimenomaan sen upeisiin hahmoihin ja viimeisen päälle pikkutarkan realistiseen maailmaan, joihin sisäänpääsy vaatii enemmän aikaa ja taustatarinaa kuin yhteen elokuvaan on mahdollista panna. Tekijät yrittivät selvästi kiertää tätä keskittymällä yhteen tai kahteen keskeiseen hahmoon ja jättämällä muun tiimin vähemmälle huomiolle. Ratkaisu toimii oikein hienosti, vaikka jättääkin osan värikkäistä hahmoista täysin yhden kohtauksen statisteiksi. Itse katsoin tämän aikoinaan alunperin tuntematta alkuperäistä sarjaa, eikä itselläni ollut sen suurempia vaikeuksia pysyä kärryillä tarinan keskeisistä tapahtumista. Sarjan katsomalla pääsee kuitenkin huomattavasti paremmin sisään tarinaan kuin ilman sitä, joten ihan suin päin ei tähän ehkä kannata mennä katsastamaan.



Henkilökohtaisesti pidän Patlaboria parhaana mecha-sarjana, jota on koskaan tehty ja näitä kahta Mamoru Oshiin ohjaamaa ensimmäistä filmatisointia parhaina genren tuotoksina suunnilleen koskaan. Ensimmäisellä katsomiskerralla pidin tästä ensimmäisestä osasta toista enemmän, mutta näin jälkikäteen jatko-osa on noussut omien suosikkielokuvieni joukkoon tätä korkeammalle. Ei tämä ensimmäinenkään mikään huono ole ollenkaan; kenen tahansa muun ohjaajan tapauksessa tämä voisi olla uran huipentava viiden tähden magnum opus, mutta animen suurmestari Mamoru Oshiin tuotannosta tämä ei mielestäni yllä edes kolmen parhaan teoksen joukkoon. Ei kuitenkaan kykene ymmärtämään miksi tämäkin sarja on lännessä niin kauhean tuntematon ja aliarvostettu. Parempaa ja älykkäämpää viihdettä tämä on kuin suurin osa nykypäivän valtavirtaelokuvista. Länkkärit ei vaan osaa tätä juttua.



Arvio: 5/5

KIDO KEISATSU PATOREBA: GEKIJO-BAN 1989, Japani
Tuotanto: Makoto Kubo, Taro Maki, Shin Unozawa
Ohjaus: Mamoru Oshii
Käsikirjoitus: Kazunori Ito
Näyttelijät: 
Issei Futamata, Michihiro Ikemizu, Mîna Tominaga, Ryûnosuke Ôbayashi, Toshio Furukawa, Yô Inoue, Yoshiko Sakakibara

Mobile Police Patlabor: The Early Days (1988)


Toshio Suzuki lienee useimmille animen ystäville varmaan tutumpi Studio Ghiblin yhtenä perustajana sekä Hayao Miyazakin sekä Isao Takahatan elokuvien vastaavana tuottajana. Ennen Studio Ghiblin perustamista Suzuki tuotti mm. Mamoru OshiiAngel's Eggin ja nimenomaan Suzukin aloitteesta Oshiita kosittiin mukaan uuteen animaatiostudioon ja yhteistyöhön Miyazakin ja Takahatan kanssa. Lupaavan alun jälkeen tultiin kuitenkin tulokseen, että ohjaajien tyylit olivat keskenään liian erilaisia ja Oshii päätti jatkaa omillaan.
Myöhemmin mies liittyi hovisäveltäjänsä Kenji Kawain kanssa käsikirjoittajista ja sekalaisesta joukosta muita elokuvantekijöitä ja sarjakuvapiirtäjiä koostuneeseen Headgear-ryhmään suunnittelemaan uudenlaisia tieteiselokuvia ja -sarjoja. Patlabor-franchise taitaa edelleen olla ryhmän tuotoksista kuuluisin ja menestynein, onpa Mamoru Oshii itse kommentoinut kyseessä olevan yhden uransa tärkeimmistä töistä. Tätä sarjaa ja sen elokuvia tehdessä Oshii nimittäin viimeistään löysi sen ydintiimin ja tyylin, joka myöhemmin näytteli ja näyttelee yhä edelleen tärkeää osaa kaikissa myöhemmissä miehen luomuksissa.

Patlabor: The Early Days sijoittuu vaihtoehtoiseen 90-luvun loppuun pitkälle digitalisoituneeseen ja koneistuneeseen Japaniin, jossa jättimäisiä mechoja on kehitelty isompia rakennusprojekteja silmällä pitäen. Luonnollisesti koneet ja robotit taipuvat myös hämärämiesten hommiin, minkä vuoksi maahan perustetaan ensimmäisessä jaksossa erillinen mecharikollisuuteen erikoistunut poliisiyksikkö SV2 eli Osasto 2, jonka vaiheita koko sarja ja franchise seuraa. Patlabor: The Early Days on seitsenosainen minisarja, jonka pääasiallinen tehtävä on etenkin neljän ensimmäisen jakson verran esitellä uuden franchisen maailma ja hahmot yleisölle. Viides ja kuudes jakso muodostavat minisarjan huipentavan klimaattisen tarinan ja seitsemäs osa tehtiin vartavasten toimintaa kaipaavia faneja varten.
Sitä varmaan kuvittelisi, että näin simppelillä idealla varustettu sarja olisi tylsä ja tympeä kuin mikä, mutta todellisuus on jotain aivan muuta. Tässä sarjassa on mahdollisesti yksi parhaista ja rakastettavimmista hahmokatraista, joita animessa on koskaan nähty; jokaisella henkilöhahmolla on selvästi erottuva ja uskottava persoonallisuus, kunkin taustoja valaistaan huolella ja maailma tapahtumineen on äärimmäisen uskottava, suorastaan realistinen. Suosikkihahmoista mainittakoon ainakin tiimin filosofinen ja sisäänpäin kääntynyt osaston johtaja Goto, Okinawalla äitinsä luona asustava, kuljetuksesta vastaava ja ulkoisesti Frankensteinin hirviöltä näyttävä hyväluontoinen Hiromi sekä aseita ja räjähdyksiä rakastava kuumakalle Isao, joka sattuu myös olemaan hyvä tyyppi ja erinomainen poliisi. Vaikka tässä ei oikeastaan paljoa toimintaa nähdäkään, on näiden hahmojen touhuaminen ja dialogi aina äärimmäisen kiinnostavaa seurattavaa.
Patlabor on lyhyt sarja hyvin simppelillä idealla, mutta minkä se tekee, se tekee kaikin puolin makoisasti ja liki moitteettomasti. Early Days oli aikoinaan niin suosittu, että se laajennettiin nopeasti kokonaiseksi 50-osaiseksi televisiosarjaksi jatko-osineen päivineen. Kyseessä oli tiettävästi vielä ensimmäinen kerta kun suoraan videolla julkaistulle sarjalle tehtiin jatkoa televiosarjan verran. Nyt vuosia myöhemmin tämä seitsenosainen esittelysarja ei ehkä enää ole saagan välttämättömin osa, mutta mikäli mielii jotenkuten nopeasti ja helposti perehtyä aiheeseen, kannattaa tämä ehdottomasti tarkastaa pelkästään jo syystä, että WXIII: Patlabor the Movie 3 perustuu tämän sarjan kolmanteen ja Patlabor 2: The Movie tämän viidenteen ja kuudenteen jaksoon.


Arvio: 4.5/5

KIDO KEISATSU PATLABOR: THE EARLY DAYS, 1988 Japani
Tuotanto: Taro Maki
Ohjaus: Mamoru Oshii, Naoyuki Noshinaga
Käsikirjoitus: Kazunori Ito
Näyttelijät: 
Issei Futamata, Michihiro Ikemizu, Mîna Tominaga, Ryûnosuke Ôbayashi, Toshio Furukawa, Yô Inoue, Yoshiko Sakakibara

Fifty Shades of Black (2016)


Joudun tähän alkuun vähän oikeisemaan aikaisempia sanomisiani. Fifty Shades of Grey on sekä kirjana, elokuvana että Twilight-fanifiktiona lähinnä myötähäpeää herättävää tasoa. Kaikesta puisevuudestaan ja noloudestaan huolimatta sen kuitenkin pystyy jotenkuten katsomaan ja lukemaan vaikka näin arvostelua varten ilman henkiseen puhdistautumiseen ja pahan olon lievittämiseen tarvittavia taukoja tai sietämättömän tuskan vuoksi kesken jääneitä yrityksiä, joten täysin menetettyjä tapauksia nekään eivät sentään ole.
Kaiken järjen mukaan E.L. Jamesin kuppaisen Twilight-faniniktion pitäisi olla varsin helppoa huumorimateriaalia, joten odotukset tämän parodian suhteen olivat ainakin itselläni etukäteen varsin korkeat. Mutta ei. Oikeastaan Fifty Shades of Black on joka suhteessa vielä alkuperäistäkin kamalampi töräys ja elokuvana täysin vailla minkäänlaista toivoa. Tämä on oikeasti jo niin sakeaa sössöä, ettei tätä pysty fyysisen pahoinvoinnin ja luontaisen hylkimisreaktion vuoksi katsomaan kuin muutaman minuutin pätkissä kerrallaan.
Antakaahan kun kerron tarkemmin.

Koska tämä on nimenomaan Fifty Shades of Grey -parodia, sitä varmaan luulisi, että juonikin muistuttaisi parodian kohdetta edes etäisesti. No… on tässä ainakin muutama kohtaus alkuperäisestä laitettu uuteen uskoon ja on tässä kai se pääparikin, mutta suurin osa koko jutusta tuntuu täysin jäsentelemättömältä kohtellukselta ja loputtomalta navanalus, kakka- ja pierujuttujen ympärillä pyörivältä puppudialogilta vailla järjen hiventäkään. En jaksa uskoa, että tämä elokuva oikeasti kertoo yhtään mistään muusta kuin länsimaisen komedian kuolemasta. Edes toisiaan seuraavilla kohtauksilla ei tässä tunnu aina olevan mitään yhteyttä toisiinsa.
Elokuva alkaa seuraavasti: Ensin kuullaan kaupallista listapoppia ja nähdään Christian Greyn afroversio Christian Black, joka heti elokuvan alkajaisiksi pöllii ihmisten fillareita ja käsilaukkuja. Elokuvan Ana Steelin afroversiona tässä nähdään hahmo nimeltä Hannah Steale, jonka näytetään heti elokuvan alkuun olevan liian tyhmä käyttämään ovea. Lisäksi Christianin valkoisen sihteerin hengityksen kerrotaan haisevan melalle. Sitten seurataan minuuttikaupalla Christianin ja Hannahin huippukiinnostavaa keskustelua kakasta, pippelistä, masturboinnista, suihinotosta, pissasta ja pieruista. Kohtaus viimeistellään nolostuttavan huonolla vitsillä, jossa Hannah jää jumiin hissin ovien väliin. Tekijät olivat selvästi niin ylpeitä viimeisestä, että sitä jopa päätettiin toistella kohtauksesta toiseen pitkin elokuvaa.
Ensimmäiset kymmenen minuuttia takana, tunti ja kaksikymmentä vielä edessä. Kuka tahansa järjellinen ja terveen itsesuojeluvaiston omaava katsoja jättäisi jo tässä kohtaa kesken ja menisi mieluummin seuraamaan vaikka maalin kuivumista, mutta itse tyydyin pitämään vain tupakan mittaisen tauon puhdistaakseni mieleni kaikesta näkemästäni ja kuulemastani saastasta. Meno ei tietenkään missään kohtaa pääse tästä ainakaan paranemaan. Koko loppuelokuva on käytännössä nolostuttava rimanalitus toisensa jälkeen ryyditettynä alun dialogia vastaavalla kamalla. Audiovisuaalista kakkendaalia tungetaan katsojan eteen siihen tahtiin, että tämä on toisinaan puhtaassa tuskaisuudessaan jo melkein täysin katselukelvotonta meininkiä. Toisinaan voi selvästi nähdä jopa kauttaaltaan hirveiden näyttelijöiden irvistelevän omalle dialogilleen.

Jos joutuisi nimeämään lyhyesti muutama elokuvan kivuliainta kohtausta, niin ehdottomasti lopun illalliskohtaus, jossa Hannahin tiukkaan pukuun ahtautunut läski kaveri masturboi ketsuppipurkilla, keskivaiheen nolostuttava housut jalassa tehty rakastelukohtaus sekä kohtaus, jossa Christian Grey kahlitsee Hannahin ja hukkaa avaimen. Tuon illalliskohtauksen ketsuppipurkkijutun lisäksi samassa kohtauksessa on vielä koko elokuvan kamalimmat näyttelijäsuoritukset vain tuskaa lisäämään. Lukkojuttu on pelkästään nolostuttavan kädetön räpellys, joka jatkuu ja jatkuu loputtomasti minuuttikaupalla eikä lopulta johda oikeastaan yhtään mihinkään. Rakastelukohtaus herätti lähinnä myötähäpeää. Kohtauksessa Christian kaivaa herrasmiehenä ensin lompakostaan kortonkia, mutta huomaakin sen olevan vanhentunut, vetelee sitten paljaaltaan ja saa kuin saakin taudin. Tämä oli se vitsi.
Fifty Shades of Black on sanalla sanoen kauhea elokuva, taatusti yksi huonoimmista, joita olen ikinä saanut katsottua alusta loppuun. Tässä ei yksinkertaisesti toimi niin yhtään mikään. En ihan heti kyllä keksi montaa yhtä huonoa tai vieläkin kädettömämpää teattereihin asti päätynyttä töräystä. Ben-Hur oli kauhistuttavan kamala elämys, Norm of the North meni vielä maistissa, Hillary's America: The Secret History of the Democratic Party oli jo lähes sietämättömän huono, mutta tämä vetää niistäkin helposti pitemmän korren. Ensimmäisenä tästä tulee mieleen joku Amy Schumer: The Leather Special, jota en edes pystynyt katsomaan loppuun asti. Puoli tähteä on tälle liikaa. Luoja varjele jos joku tästä vielä menee tekemään fanifiktiota ja siitä elokuvan!


Arvio: 0.5/5
FIFTY SHADES OF BLACK, 2016 USA
Tuotanto: Marlon Wayans, Rick Alvarez
Ohjaus: Michael Tiddes
Käsikirjoitus: Marlon Wayans, Rick AlvarezNäyttelijät: Andrew Bachelor, Fred Willard, Jane Seymour, Kali Hawk, Marlon Wayans, Mike Epps

Gods of Egypt (2016)

"This is Spartaaaa!!!"

Näin tässä taas kävi. Näin tässä käy aina. Maailmassa olisi varmasti loputon määrä paljon parempia ja kiinnostavampia elokuvia, mutta lopulta aina perverssi rakkaus tällaisia todella huonoja kalkkunoita kohtaan vie voiton ja johtaa tällaiseen yhteen ja samaan puolikkaan tähden pökälearvosteluun. Miten ja miksi näin käy kerta toisensa jälkeen, en osaa sanoa, mutta pahuksen hauskaa tämä on aina.
Tämänkertaisen kökkäreen meille tarjoaa Crown ja Dark Cityn ohjaajana tunnettu Alex Proyas, jolla taitaa hädin tuskin montaa muuta katsottavaa elokuvaa urallaan ollakaan. Proyas oli ennen tätä elokuvaa vielä melkein vuosikymmenen tauolla ohjaushommista, joten mistään huippuvuosista ei enää liene miehellä kysymys. Elokuvan kaunokirjallisesta puolesta vastaa sama kaksikko, joka kirjoitti aivot nyrjäyttävän typerän Dracula Untoldin ja kuluvan vuoden surkeimman uutuuselokuvan tittelistä sitkeästi kilpailevan Power Rangersin, joten pelkästään paperilla tämä on jo täysin menetetty tapaus.

Gods of Egypt sijoittuu myyttiseen muinaiseen ihmismäisten valkoihoisten ja brittiaksentilla puhuvien jumalten hallitsemaan cgi-Egyptiin. Heti elokuvan alkuun paha parrakas jumala anastaa vallan hyvältä jumalalta ja öhhh… hyvä jumala lähtee seikkailuun Aladdin-tyylisen kikkarapään kanssa saavuttaakseen… öhhh… sitten kaikki räjähtää ja… äähhh… öhh… elokuva loppuu. Tarina on oikeasti niin sekava, ettei sitä pysty mielekkäästi selittämään auki. Itse en kyennyt edes muistamaan hahmojen nimiä ensimmäisen kymmenminuuttisen jälkeen saati sitten ymmärtämään koko jutun hahmojen motiiveja, pahiksen suurta suunnitelmaa tai ylipäänsä juonen punaista lankaa. Käytännössä tämä on kuitenkin taas yksi ylipitkä buddy-leffa cgi-supersankareilla.
Tämä elokuva ampuu omaan jalkaansa jo aivan ensimmäisistä kuvista lähtien sellaista tahtia, että heikompaa hirvittää. Koko jutun kertojaäänenä kuullaan tulevaisuuden ”Aladdinia” ja samalla tapetaan koko jutusta kaikki jännitys heti kättelyssä paljastamalla ettei käkkäräpää varmastikaan kuole missään kohtaa. Sitten näytetään vähän myyttisen menneisyyden Egyptiä, jossa piisaa kaupunkien keskelle rakennettuja pyramideja ja muita muistomerkkejä. En ole mikään egyptologi, mutta minusta pyramidien määrä ei viittaa kovinkaan kaukaiseen menneisyyteen eikä kaupunkeja todellakaan rakennettu niiden ympärille, koska hautapaikaksi varattu maa oli oikeille egyptiläisille pyhää! Seuraavaksi Aladdin pöllii markkinoilta uuden puvun ja antaa sen tyttöystävälleen siitäkin huolimatta, että uuden varastetun puvun kanssa kulkeva tyttöystävä todellisuudessa huomattaisiin nopeasti, pidätettäisiin ja mestattaisiin vielä samana päivänä!

Ne paljon puhutut Egyptin jumalat ovat sitten asia erikseen. Ilman jutun juonta selittävää prologia näitä hahmoja tuskin jumaliksi tunnistaisikaan sillä suurimman osan ajasta ne eivät oikeasti tee mitään kovin kiinnostavaa tai jumalallista. Tätä katsoessa ei missään vaiheessa päässyt täysin kärryille siitä, miten jumalten taikavoimat edes toimivat tai miten jumalat eroavat tavallisista ihmisistä. Luulisi, että maailma esimerkiksi hajoaisi täydelliseen kaaokseen sen eri osia ylläpitävien jumalten kuollessa, mutta näinhän ei missään kohtaa näytä käyvän. Jumalan tappaminen ei Gods of Egyptin maailmassa tunnu kovin iso juttu edes olevan, sillä nekin peijoonit hoidellaan rennosti yhdellä puukon iskulla. Isoin ero jumalan ja ihmisen välillä taitaa cgi-monsterimuodon lisäksi olla kultainen veri, vaikka monessa kohtauksessa jumalten nähdään selvästi vuotavan myös punaista verta. Itse uskon, että koko kuppainen kultaefekti lisättiin mukaan vasta editointivaiheessa ikärajaa laskemaan.
Ja sitten ovat ne kuolemanjälkeiseen elämään liittyvät kohtaukset. Elokuvan aikana yksi hahmoista kuolee ja monessa kohtauksessa seurataan tämän matkaa tuonpuoleiseen. Oikeassa elämässä egyptiläiset uskoivat sielun kulkevan jumalten luokse sydämen syntien punnitukseen sekä tuomarien kuultavaksi ennen siirtymistään tuonpuoleiseen. Tässä elokuvassa näytetään kyllä vaaka ja yksi puhuva patsas, mutta kummallakaan ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Mitään ei punnita eikä kysellä, vaan hahmo haihtuu savuna ilmaan ilman sen kummempaa syytä. Tämä häiritsee aivan erityisen paljon, koska koko juttu on niin olennainen osa itse juonta eikä elokuvan tuonpuoleisen toimintaa tai logiikkaa edes vaivauduta selittelemään missään kohtaa. Homma plörähtää tältä osin täydellisesti viimeistään kohtauksessa, jossa yksi hahmoista päättää uhrautua kuolleen puolesta ja antaa jonkin rannerenkaansa pois. En vieläkään ymmärrä mitä tässä kohtaa oikein tapahtui ja mikä se rannerengasjuttu oikein oli.
Voisin helposti kirjoittaa vaikka kuinka paljon näistä juonen järjettömyyksistä, mutta pitää joku raja olla tässäkin. Koko rainan käsikirjoitus on juurikin tätä samaa tasoa alusta loppuun; yhtään missään ei oikeasti ole mitään järkeä eikä juonen järkyttäviltä aukoilta meinaa kunnollista tarinaa erottaakaan. Tämä on elokuvakäsikirjoitukselle samaa, mitä Ben-Hur on kuvaukselle ja editoinnille. Nyt liikutaan joka suhteessa jo niin syvällä surkeuden suossa ettei mitään rajaa.
Because the ancient Egyptians had blue eyes and blond hair.

Puhutaanpa sitten Gods of Egyptin erikoistehosteista. Ne ovat kuraa. Koko elokuvassa ei taida olla ainuttakaan kohtausta tai otosta, jota ei olisi tungettu täyteen nolostuttavan huonoja cgi-tehosteita ja green screeniä. Kaikenlaista joutavaa ryminää ja feikkikuvajaista piisaa siinä määrin, että tämä voisi käydä enemmän jostain päänsärkyä ja pahoinvointia aiheuttavan videopelin välivideosta tai kököstä animaatioleffasta. Yksikään toimintakohtaus ei sisällä pätkääkään oikeaa toimintaa vaan kaikesta paistaa läpi silkka tehostetykitys vailla järjen hiventä. Voi vain kuvitella, miten kammottava kokemus tätä on ollut katsoa 3D-laseilla teatterissa. Katsoin tämän itse normaalista televisiosta ja aloin jo sillä voimaan pahoin.
Gods of Egypt on tyylipuhdas floppi ja aito ison rahan kalkkuna, josta ei keksi positiivista sanottavaa kirveelläkään. Jos en olisi viimeksi katsonut Fifty Shades of Blackin kaltaista lähes katsomiskelvotonta pökälettä tämä olisi voinut tuntua paljon pahemmaltakin, vaikka nytkin liikuttiin jo aivan inhimillisen sietokyvyn äärirajoilla. En voi rehellisellä mielellä suositella tätä oikein muille kuin kaltaisilleni tosi huonojen ja järkijättöisten elokuvien ystäville sekä köpöiseksi krapulaviihteeksi.

GODS OF EGYPT, 2016 USA
Tuotanto: Alex Proyas, Basil Iwanyk
Ohjaus: Alex Proyas
Käsikirjoitus: Matt Sazama, Burk Sharpless
Näyttelijät: 
Brenton Thwaites, Chadwick Boseman, Courtney Eaton, Elodie Yung, Geoffrey Rush, Gerard Butler, Nikolaj Coster-Waldau, Rufus Sewell

Langennut (2016)


Vaikka taisin jossain jo ehtiä kehumaan jättäväni nämä höhlät elokuvat hetkeksi ja jatkavani Mamoru Oshii -maratonia, niin nyt osui tielle sellainen herkkupala, ettei malta olla kirjoittamatta. Langennut perustuu Lauren KateTwilightia ja raamatun totuutta yhdistelevään romanttiseen nuortenromaaniin, joka julkaistiin jo koko teini-ilmiön alkuvuosina joskus 2009, mutta vuosikausia kulissien takana palloteltu filmatisointi tuli teattereihin kuin varkain vasta äskettäin. Pisteytysten määrästä päätellen kukaan ei ole viitsinyt vaivautua tätä katsomaan eikä studio itsekään näytä uskoneen tähän sen vertaa, että olisi lähtenyt tuhlaamaan rahoja markkinointiin. Enpä totisesti muista, milloin olisin nähnyt yhtä paljon vaaran merkkejä ennen ensi-iltaelokuvan katsomista. Tämän on pakko olla jo jotain aivan erityisen huonoa.
En ole koskaan lukenut alkuperäisromaania enkä aiokaan, joten käsitykseni kirjan ja elokuvan eroista perustuvat puhtaasti sekundäärisiin lähteisiin. Langenneen tarina kertoo Luce-nimisestä teinitytöstä, joka passitetaan elokuvan alussa haasteellisille nuorille tarkoitettuun sisäoppilaitokseen, jossa hän päätyy Twilight-tyyliin valitsemaan kivan pehmon ja synkkismäisen pahan pojan väliltä. Sitten kuvioissa häärää enkeleitä, puhellaan niitä näitä uudelleensyntymästä, Saatanasta sekä taivaan ja helvetin sodasta ym. vastaavasta. Sitten elokuva loppuu. Jatko-osa on jo luvattu. Voi meitä!

Mitä olen internetin ihmeellisestä maailmasta ja kirjan lukeneilta kalastellut, niin alkuperäisteoksella on mittaa melkein 500 sivua ja tällä elokuvalla vajaa puolitoista tuntia. Luonnollisesti tässä on siis jouduttu yksinkertaistamaan alkuperäistekstiä sekä jättämään huomattavia määriä dialogia ja tapahtumia pois. Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei elokuvassa oikeastaan sanota tai tehdä missään kohtaa mitään oikeasti merkitsevää eikä itse tarina tunnu kerto yhtään mistään. Tähän kun vielä lisätään Fifty Shades of Grey -tasoinen puuduttava puppudialogi uidaan jo todella syvissä vesissä.
Eniten yksinkertaistamisesta tässä kärsivät nimenomaan tarinan hahmot, joista on tässä tehty käytännössä yhden ominaisuuden tai ilmeen määrittelemiä ilmeettömiä ja eleettömiä käveleviä paperinukkeja. Paha poika on paha koska pahalla pojalla on musta jakku ja hyvällä pojalla blondi tukka, esitellyt sivuhahmot katoavat tyystin kuvioista yllättäen kesken elokuvan ja jok’ainut kerta kun jotain kiinnostavaa voisi tapahtua tai tarina lähteä uomiinsa kohtaus loppuukin varoittamatta kuin seinään.
Tämä menee jo ehkä liiankin yksityiskohtiin, mutta itseäni jäi tässä häiritsemään erityisen paljon elokuvan sisäoppilaitoksen täydellinen epäloogisuus ja epäuskottavuus. Yltäkylläisen ylellisessä laitoksessa ei esimerkiksi näytä olevan kunnollista valvontaa laisinkaan, vaan ”ongelmanuoret” tuntuvat puuhaavaan mitä haluttaa ja milloin haluttaa. Yhdessä kohtaa nuorille jopa annetaan käsittelyyn aseita, mikä varmasti oikeassa laitoksessa olisi se vihoviimeinen virhe. Laitoksen asukkaita vieläpä näyttelee perinteiseen jenkkityyliin kauniita ja laitettuja nuorisomalleja, joille ei ilmeisesti ole muistettu kirjoittaa mitään ongelmakäyttäytymiseen viittaavaa, joten uskottavuus karisee vielä siltäkin osin. Jos elokuvan alussa ei erikseen mainittaisi kyseessä olevan ongelmanuorten laitoksesta, asiaa tuskin tulisi edes ajatelleeksikaan missään kohtaa.

Näyttelijät tässä ovat likimain Twilight-tasoa ilman Robert Pattinsonin ja Taylor Lautnerin kaltaisia karismaattisempia persoonallisuuksia. Pääosaa kuin hypnoosissa esittävä Addison Timlin ei jää puisevuudessa paljoa jälkeen kooma- tai lobotomiapotilaalta vaikuttaneen Kristen Stewartin rinnalla. Ei tässä ehkä huonoimmillaankaan ihan niin alas päästä vaikka yritystä tuntuu olevan. En lähtisi Langenneen tapauksessa näyttelijöitä niinkään solvaamaan; kun ajattelee minkälainen juosten kustu käsikirjoituksen raakile tässä oli pohjana ei hyväkään näytteleminen pystyisi paljoa pelastamaan.
Langennut ei todellakaan ole mikään maailman huonoin elokuva, mutta se on taatusti pliisuin, valjuin ja pitkästyttävin uutuuselokuva pitkiin aikoihin, jopa harmaampi ja hengettömämpi kuin Fifty Shades Darker tai Power Rangers, joita katsoessa tunsi jo melkein kuolevansa tylsyyteen. Ben-Hurista poiketen tämä jopa näytti ja kuulosti ihan mukiinmenevältä ja johdonmukaisesti etenevältä elokuvalta, mutta käytännössä kaikki muu hajoaa täysin käsiin, alkaen karmaisevan huonosta käsikirjoituksesta ja koko jutun aivot sulattavan pölhöstä perusideasta. En olisi uskonut tätä sanovani, mutta jos tämän aihe tai juoni alkoi kiinnostaa, kannattaa varmaan lukea ne kirjat ja jättää tämä puolivillainen tuhnu ihan omaan arvoonsa. On sitä jeesusteltu kuulkaas paremmissakin elokuvissa.

FALLEN, 2016 USA, Unkari
Tuotanto: Jim Seibel, Gordon Gray, Bill Johnson, Mark Ciardi
Ohjaus: 
Scott Hicks
Käsikirjoitus: 
Kathryn Price, Lauren Kate, Michael Arlen Ross, Nichole MillardNäyttelijät: Addison Timlin, Daisy Head, Harrison Gilbertson, Hermione Corfield, Jeremy Irvine, Joely Richardson, Lola Kirke