lauantai 25. helmikuuta 2017

Manchester by the Sea (2016)


Luin äskettäin yhden tosi surkuhupaisan jutun. Rutiköyhä venezuelalainen hiihtäjä halusi osallistua Lahden MM-kisoihin, mutta jäi jumiin Ranskaan. Onneksi joukko suomalaisia hyväntahtoisia lahjoitti miehelle kymppitonnin ja unelmasta tuli totta. Sitten joku taisi vihdoin huomata, että Venezuela on oikeasti päiväntasaajalla sijaitseva banaanitasavalta, jossa ei ole sen enempää talvea, lunta kuin hiihtoliittoakaan. Mestarihiihtäjä itse ei osannut edes seistä suksien kanssa saati sitten hiihtää. Sitten paljastui, että Venezuelan oma poika olikin militantti vallankumouksellinen, jota Ranskan poliisi epäili terrorismista. Money well spent. Miten meni niinku omasta mielestä?
Yllä oleva tarina ei oikeastaan liity mitenkään tämänkertaiseen elokuvaan, mutta tulipahan murjaistua. Manchester by the Sea on ainakin ennakkotietojen ja arvostelujen perusteella jälleen yksi vahva ehdokas vuoden parhaaksi elokuvaksi, onpa elokuva jopa päässyt Oscar-ehdokkaaksi kuudessa eri kategoriassa. Elokuvan ohjauksesta vastaavan Kenneth Lonerganin muista ohjaustöistä en osaa sanoa, mutta käsikirjoituksen mies on tuottanut tätä ennen ainakin Gangs of New Yorkiin ja elokuvaan Rockyn ja Bullwinklen seikkailut. Jälkimmäinen saa ainakin itseni kananlihalle.

Manchester by the Sea on pienellä budjetilla tehty draama, jonka päähenkilö on nimeltään Lee Chandler. Lee on katkeroitunut ja omaan maailmaansa eristäytynyt oman tiensä kulkija, joka työskentelee eräänlaisena yleisenä talkkarina Bostonissa. Leen veli Joe sattuu kuolemaan elokuvan alussa ja Leen yllätykseksi veli on testamentissaan määrännyt miehen teini-ikäisen poikansa Patrickin huoltajaksi. Lee joutuu palaamaan lapsuuden kotikyläänsä Manchester-by-the-seahin järjestelemään veljensä hautajaisia ja hoitamaan veljenpoikansa huoltajuuskysymystä. Samalla Lee joutuu kasvokkain traagisen menneisyytensä kanssa.
Mikäli kaipaa elokuvalta jännitystä, toimintaa ja seksiä niin joutuu varmuudella tämän suhteen pettymään, sillä Manchester by the Seassa ei ole noista mitään. Sen sijaan tässä puhutaan alusta asti todella paljon eikä koko elokuvassa taida olla yhtään paria sekuntia pitempää hiljaista hetkeä. Tämä ei ainakaan itseäni haitannut juurikaan, sillä harvinaisen hyvin kirjoitettua dialogia oli mielekästä seurata ja näyttelijät olivat kaikki ensiluokkaisen hyviä, etenkin Patrickia esittävä Lucas Hedges ja pääosaa Leenä tunteella vetävä Casey Affleck. Syön söpöistä pupunpoikasista tehdyn fasistisen karvahattuni ellei jälkimmäinen voita roolistaan Oscaria. Alun perinhän pääosaa kaavailtiin Matt Damonille, mutta mies päätti jättäytyä vain tuottajaksi ja rooli annettiin Affleckille. Oli syy mikä tahansa, jälkikäteen katsoen ratkaisu taisi olla oikea. Ketään muuta ei voisi kuvitellakaan miehen tilalle.

Manchester by the Sean tarina on kerrottu kahdessa aikatasossa. Nykyajasta ja varsinaisesta tarinasta leikataan vähän väliä Leen nuoruutta Amerikan Manchesterissä kuvaaviin flashbackeihin, joista pikkuhiljaa selviää syy miehen katkeruudelle. Nykyaikaa ja flashbackeja on ainakin aluksi vaikeaa erottaa toisistaan, sillä aikatasojen vaihtuessa ei oikeastaan nähdä mitään efektiä ja nykyajan Leen menneisyyden Leestä erottaa lähinnä hiustyyli. Ensimmäisen puolen tunnin tai kolmen vartin jälkeen tähän kuitenkin tottuu eikä koko juttuun kiinnitä enää edes huomiota. Alun hämmennys söi ainakin omaa katselukokemusta jonkin verran. Ehkä tämä on nähtävä useampaan kertaan, jotta koko kuvio avautuisi aivan alusta asti.
Yksi asia, joka ainakin itsessäni herätti vähän ristiriitaisia tunteita, oli elokuvan valituista klassisen musiikin sävellyksistä koottu soundtrack. Itselläni ei ole mitään klassista musiikkia vastaan, päinvastoin. Pääosin homma on musiikkien osalta täydellisesti hanskassa. Oikeastaan homma hajoaa siltä osin vain yhdessä traagisessa kohtauksessa, jossa kuullaan Tomaso AlbinoniAdagio g-mollissa minuuttikaupalla. Tuo sävellys on mielettömän hieno, mutta omaan makuuni yksi kliseisimpiä melankolisia kappaleita joita on koskaan tehty. Kyseinen kohtaus itsessään tuntui ainakin omasta mielestäni väkisinväännetyltä kyynelten tihrustukselta enkeliviuluineen ja se tuntuu jatkuvan loputtomasti. Kohtaus toi mieleeni elävästi sen yhden Salkkareiden jakson, jossa se yksi vauva kuoli ja sitten niitä hautajaisia oli nyyhkyviuluineen varmaan kymmenen jaksoa putkeen. En epäile etteikö tuo jotakuta oikeasti kosketa ja itketä, mutta itse koin sen lähinnä halvaksi katsojien manipuloinniksi. Se on pitemmän päälle todella ärsyttävää.

Manchester by the Sea on hyvä elokuva. Sen ohjaus on oikein hyvää työtä, näyttelijät erinomaisia ja käsikirjoitus mielestäni Oscarin arvoinen – Moonlightin kanssa tulee tiukka taisto. Itse en kuitenkaan menisi kutsumaan sitä miksikään mestariteokseksi tai edes vuoden parhaaksi elokuvaksi. Varmasti moni tästä pitää ja ihan syystäkin, mutta ne pienet ärsykkeet, joista yllä jo puhuin söivät ainakin omaa nautintoani huomattavasti. Minä olen kuitenkin omituinen, joten sillä ole mitään väliä. Käykäähän toki katsastamassa jos siltä tuntuu. Minä menen nyt hiihtämään.


Arvio: 3.5/5

MANCHESTER BY THE SEA, 2016 USA
Tuotanto: Matt Damon, Lauren Beck, Kevin J. Walsh, Chris Moore, Kimberly Steward
Ohjaus: Kenneth Lonergan
Käsikirjoitus: Kenneth Lonergan
Näyttelijät: Casey Affleck, Lucas Hedges, Kyle Chandler, Michelle Williams, Gretchen Mol

3 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen näkökulma.

    Luin tai katsoin (en muista kumpi) juuri hiljattain analyysin siitä, miten Disney Pixar käyttää animaatioissaan hyväksi musiikkia. Toisin kuin saattaisi ajatella, he eivät suinkaan soita surullista musiikkia surullisen kohtauksen ohessa. Päin vastoin. He soittavat surullisen kohtauksen päällä iloista musiikkia - luoden tarvittavan kontrastin katsojan tunnereaktion saavuttamiseksi.

    Manchester by the Sea, tekee, juuri kuten sanoit, niin, että soittaa surullista musiikkia surullisen musiikin päällä. Itse en analysoinut sitä siten, että tekijät eivät olisi tietäneet aiheuttamaansa reaktiota, mikä tosissaan on kuvailemasi etäisyys kohtaukseen. Uskon, että se etäisyys oli täysin haluttu lopputulos. Koko elokuvan ajan katsojaa mielestäni yritetään pitää saman etäisyyden päässä päähenkilöstä, kuin hän pitää kaikkia muitakin elokuvan henkilöjä. Tämä mielestäni luo kauniin, uudenlaisen elokuvan kerronnan muodon, jossa katsojan ei odotetakaan tuntevan jotain vain koska hänen tulisi tuntea jotain.

    btw. Moonlight ja Manchester on eri kässärikategorioissa, joten veikkaanpa, että molemmilla aika hyvät matskut napata omansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. *Niin siis Manchester soittaa surullista musiikkia surullisen kohtauksen päällä. Anteeksi.

      Poista
  2. Moro! Oikeassa olet. Eri kategorioissahan nuo oli, ja kumpikin vielä voitti!

    En oikeastaan ymmärtänyt tästä paljoakaan, mutta omasta mielestäni raskaan melankolisen barokkimusiikin käyttö meni Manchesterissa kaikessa pateettisuudessaan melkein naurettavuuksiin. Hommaa ei vedetä missään vaiheessa näin överiksi edes Disney-leffoissa. Bambin äidin tai Mufasan kuoleman jälkeen on esimerkiksi aluksi pelkkää aavemaista hiljaisuutta ja jälkimmäisessä musiikki tulee vasta pikkuhiljaa ja pysyy lähinnä taustalla.

    En tiedä tämän kerronnasta enkä ole asiaa sen kummemmin miettinyt, mutta paljon kiinnostavampaa olisi ollut nähdä tämä kohtaus ilman musiikkia, tyyliin Casey Affleckin hahmo käy läpi jotain episodia tai on tunteet niin pinnassa ettei kuule mitään. Sitten aika hidastuu ja kuullaan kiihtyvää sydämenlyöntiä ja hahmo yrittää itsemurhaa. Vaihtoehtoisesti tuossa olisi voitu käyttää vaikka jotain Tony Takitanin kaltaista simppeliä melankolista kappaletta, olisi ollut omasta mielestä paljon sopivampi. Ei tämä nyt mikään Kubrickin Avaruusseikkailu kuitenkaan ole.

    VastaaPoista

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.