"Meidän ei tarvitse näytellä, vain muistaa..."
Vuodet vierivät ensimmäisen maailmansodan päättymisestä, mutta maanpäällisen helvetin kauhut eivät unohtuneet: Ranskassa pasifismin tuulet jatkoivat puhalteluaan, ja toinen toistaan sodanvastaisempi taideteos seurasi kaltaistaan. Samaan aikaan vanhan rintamalinjan toisella puolin jättimäisen laman ja maltillisempien poliitikkojen epäonnistuneiden manööverien seurauksena kansan syvien rivien suosioon päässeet natsit valmistautuivat kaappaamaan vallan sekä herättämään hetkellisesti tukahdutettua germaanista militarismia hävityn sodan nostattaman katkeruuden voimin. Säyseiden gallialaisten tietämättä idässä oli nousemassa hirmumyrsky, jonka riehuessa vanhat jalot ihanteet ihmisyydestä ja rauhaisasta yhteiselosta jälleen unohdettaisiin, ehkä tällä kertaa myös lopullisesti...
Raymond Bernardin Puuristit
palaa kuitenkin vielä takaisin ensimmäisen maailmansodan
juoksuhautoihin taistelemaan vapaan Ranskan puolesta. Heti elokuvan
ensimmäinen kohtaus kuvaakin sotilashautausmaata ja loputonta riviä
puisia ristejä: jokaisella näistä miehistä oli joskus perhe ja
kokonainen elämä edessään, kunnes pahin mahdollinen tapahtui.
Hautausmaalta Bernard vie meidät todistamaan iloista paraatimarssia,
jossa silmän kantamattomiin jatkuva letka nuoria miehiä marssii kohti
kuolemaansa villiintyneen yleisön juhliessa sodan alkua sekä sankareiden
lähtöä puolustamaan isänmaataan pahalta viholliselta. Innokkaimmat
puhuvat jo sodan voitosta sekä saksalaisten barbaarien maksamista
jättimäisistä sotakorvauksista. Ilmassa on suuren juhlan tuntua,
nuorille sankareille jopa tarjotaan ilmaista viiniä matkallaan kohti
mainetta, kunniaa ja kuolemattomuutta.
Jo ensimmäisissä kohtauksissa katsojan silmään saattaa osua mystisellä tavalla tuttuja ranskalaisia näyttelijöitä, joita ei oikein osaa sijoittaa mielessään mihinkään. Bernardin teoksen keskeinen näyttelijäkaarti koostuukin monista mykän ajan virstanpylväistäkin tutuista nimistä, alkaen Napoleonissa sekä Jeanne d'Arcin kärsimys -klassikossa nähdystä Antonin Artaudista. Vaikka hahmoille onkin annettu yksilölliset nimet sekä ranskalaista yhteiskuntaa leikaten ammatit ylioppilaasta nahkuriin, jäivät ainakin itselleni kameran edessä tallustelevista persoonallisuuksista vahvimmin mieleen juuri erinomaisesti rooleihinsa valikoitujen karismaattisten esittäjien yksilölliset ulkoiset piirteet, kuten suuret silmät, kapea hartialinja, viikset ja parta. Osa hahmoista on taiteenlajin perinteiden mukaisesti kirjoitettu eloisammiksi huuliveikoiksi luomaan kontrastia inhorealistiset mittasuhteet saavaan sotaan.
Seuraava kehu saattaa kuulostaa vähän omituiselta tuntien Puuristien
tekoajankohdan, mutta mielestäni Raymond Bernardin sotakuvaus on yksi
vaikuttavimpia ja realistisimpia, joita elokuvan historiassa on ikinä
nähty. Historiallisten eeposten parissa pätevöitynyt Bernard onkin
eräässä myöhemmässä haastattelussa kertonut tarkoittaneensa elokuvansa
herättämään ihmisissä mahdollisimman voimakasta inhoa ja vihaa sotaa
kohtaan. Puhtaan realismin nimissä sotakohtaukset kuvattiinkin aiempien
yrittäjien tapaan aidoilla tapahtumapaikoilla, ja suuri osa koko
elokuvan ekstroista koostui sotaveteraaneista, joiden tarvitsi vain
toistaa mahdollisimman tarkkaan kokemuksiaan rintamalta. Kaikkein
vaikuttavinta sotakohtauksissa on mielestäni niiden uskomaton
äänieditointi ja miksaus – ranskalaisten oli alkeellisen äänitekniikan
ja vähäisen kokemuksen vuoksi kehitettävä kaikki tarpeellinen lennosta
saadakseen rekonstruoitua aidontuntuisen sodan äänimaiseman.
Varsin simppeliksi vanhan ajan sotaelokuvaksi Puuristit paitsi tuntuu elävältä kuin mikä, mutta se käsittelee lyhyesti myös erilaisia pieniä teemoja, joita uudemmat yrittäjät harvoin edes koettavat näyttää. Puuristien sotilailla esimerkiksi on elämää myös rintaman ulkopuolella, ja yksi miehistä kertookin tovereilleen toisen miehen mukana lähteneestä vaimostaan. Koska kaikki temput on sodassa sallittu, ajautuvat juoksuhaudoissaan piileskelevät miehet toisinaan hulluuden partaalle jokaisen rapsahduksen ja kilahduksen ollessa mahdollinen merkki vihollisen hyökkäyksestä maan pinnalla tai sen alla – sota-aikaan eri osapuolilla oli tapana kaivaa tunneleita toistensa asemien alle ja räjäyttää pahaa aavistamattomat miehet taivaan tuuliin. Sotilaiden hyökätessä ihmisaaltona nimeämättömään kylään kenraalit istuvat lämpimässä salongissa nauttimassa snapsia suunnitellen jo seuraavaa suurta offensiivia.
Taistelu kylästä kestää kymmenen
päivää, toiset kymmenen ja vielä kymmenen lisää. Armeijan rivit ovat
huvenneet, samoin vähä mikä pikkuisesta kyläsestä on enää jäljellä.
Kaukana jossain kotirintamalla ihmiset ovat kokoontuneet rukoilemaan
apua Neitsyt Marialta, kamera kääntyy kohti kädettömiä ja jalattomia
miehiä – eli niitä onnekkaita, jotka ylipäänsä pääsivät rintamalta
elävänä kertomaan tarinansa. Aivan liian monen haavoittuneen sotilaan
matka päättyi epilogissa nähtävän miehen tavoin kituen avun
saavuttamattomissa vähitellen tästä maailmasta seuraavaan kuunnellen
hiipuessaan muiden epätoivoisten avunhuutoja tuntemillaan ja itselleen
vierailla kielillä. Armahtavan kuoleman lähestyessä elämä alkaa vilahtaa
sotilaan silmissä: isänmaallinen hurmos kukkaseppeleineen, poliitikot
ja kenraalit seuraamassa iloista paraatimarssia helvettiin, rahaa... ja
hautajaiskulkue puuristeineen.
Raymond Bernard kertoi eräässä myöhemmässä haastattelussa Puuristien
kuvausten olleen erityisen vaikeita ja tuskallisia, sillä
kuvauspaikoilta löytyi yhä 30-luvulla läjäpäin ruumiita sekä
räjähtämättömiä panoksia, jotka pahimmillaan olisivat voineet johtaa
hengenvaarallisiin tilanteisiin. Kuvausten jälkeen Bernard oli yhdessä
alkuperäisromaanin kirjoittaja Roland Dorgelèsin kanssa pyytänyt Ranskan silloista presidenttiä Paul Doumeriä Puuristien
Moulin Rougessa pidettävään ensi-iltaan, mikä paikan huonon maineen
tuntien oli miesten mielestä tavattoman hävettävää. Doumer suostui
miesten pyyntöön, mutta kutsui samalla kumpaisenkin samalle parvekkeelle
kanssaan. Jossain vaiheessa elokuvan pyöriessä Dorgelès nykäisi
Bernardia hihasta ja viittoi ohjaajaa suuntaamaan katseensa presidenttiä
kohti – Doumer oli Puuristejä katsoessaan liikuttunut
kyyneliin asti. Bernard totesikin, että presidentin kyynelet saivat
tämän tuntemaan kaiken näkemänsä tuskan ja vaivan tulleen palkituksi.
Vähän aikaa myöhemmin presidentti Doumer itse kuoli salamurhaajan
luoteihin.
Arvio: 5/5
LES CROIX DE BOIS, 1932 Ranska
Ohjaus: Raymond Bernard
Käsikirjoitus: André Lang, Raymond Bernard, Roland Dorgelès
Näyttelijät: Antonin Artaud, Charles Vanel, Gabriel Gabrio, Geo Laby, Jean-François Martial, Jean Galland, Marcel Delaître, Marc Valbel, Paul Azaïs, Pierre Blanchar, Pierre Labry, Raymond Aimos, Raymond Cordy, René Bergeron, René Montis
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.