Yksi kylmän sodan, maailman yllä leijuneen ydintuhon aaveen sekä
jokaista tunnollista vanhempaa ihmistä järkyttäneen nuorisokapinan
sivuvaikutuksista oli hurmoksellisen konservatiivikristillisyyden nousu
70-luvun lopulla. Läpi seuraavan vuosikymmenen moraalipaniikki seurasi
toistaan: milloin kohistiin roolipelien antamista saatanallisista
virikkeistä, milloin löydettiin kokaiini- ja heroiiniviittauksia
pienille lapsille suunnatuista saduista, milloin taas kaiveltiin
populäärimusiikin klassikoista turmiollisia takaperin äänitettyjä
viestejä, joiden uskottiin vaikuttavan alitajuisesti ihmisten
käyttäytymiseen.
Kasarivuosien suuren moraalipaniikin
ensisijainen kohde oli kaikenlainen lapsille ja nuorille suunnattu
viihde, josta kiilusilmäisesti pyrittiin sensuroimaan ja estämään
kaikenlainen aikuisempi ja epäkorrektimpi materiaali yleisen moraalin ja
silkohapsien mielenterveyden suojelemiseksi. Lopputuloksena markkinat
valtasi sisällöltään pahimmillaan täysin tyhjäksi asti filtteröityjen
nössöjen piirrettyjen televisiosarjojen tulva, joista suurin osa on jo
nykyisin unohtunutkin. Ajan hengen mukaisesti suuri osa
muistettavammistakin kasaripiirretyistä oli tuotettu lähinnä Hasbron ja
Mattelin kaltaisten lelukorporaatioiden kyynisiksi lelumainoksiksi.
Yksikään toinen aikakauden ja genren tuotoksista tuskin herättää yhtä voimakkaita tunteita tänä päivänäkään kuin Halinallet, tuo massatuotettujen pikkukivojen postikorttien pohjalta syntynyt lelusarja, joka tietysti poiki itselleen kokonaisen franchisen elokuvineen ja televisiosarjoineen. Nyky-yleisön irvistelyistä huolimatta Halinallet oli aikoinaan niin suosittu ilmiö, että sarjan elokuva nöyryytti tylysti lippuluukuilla jopa itseään megakorporaatio Disneyä. Jokainen kasari- ja ysärivuosina varhaisvaiheensa elänyt on joutunut todistamaan tätä helvetillistä kärsimysnäytelmää ainakin vähän, vaikkei ikinä olisi niitä leluja omistanutkaan.
Halinallet kertoo pilvilinnassa asuvista
erivärisistä nalleista, jotka erottaa toisistaan ensisijaisesti näiden
vatsassa olevasta "deus ex machina" -nappulasta. Näiden poliittisesti
korrektien nallejen ensisijainen tehtävä on varmistaa suvaitsevaisuuden
ja välittämisen vallitseminen maisessa maailmassa, joten aina viisarin
värähtäessä väärään suuntaan nämä rientävät valistamaan lapsia
rakastamisen ja reiluuden iloista. Käytännössä jokaisessa episodissa
kaikki ihmisten ongelmat ratkeavat yksinkertaisesti käyttämällä aiemmin
mainittua taikanappia. Yllättäen halinallet myös aina voittavat ja
suurin kaikista on rakkaus.
Varsin viattoman kaupallisen ulkokuorensa alla Halinallejen maailmankuva edustaakin tietynlaista täsmätuotetta nimenomaan konservatiivisten kristillisten keskiluokkaisten perheiden lapsille. Sarjaa katsoessa ei esimerkiksi voi välttyä huomaamasta, miten halinallejen maailma on jaettu kuin taivaaseen ja helvettiin, missä tietysti nallejen pilvilinna edustaa mystistä kaiken yläpuolella olevaa paratiisia sekä noita Sydämettömän sadepilven reunalla sijaitseva pimeä pahislinna helvettiä. Kaksi ääripäätä luonnollisesti kilpailevat keskenään maailman lasten sieluista, mutta kerta toisensa jälkeen taivaallinen deus ex machina peittoaa paholaisen edustaman pimeyden. Kasari does kasari again.
Kaikenlaisesta irvailusta huolimatta Halinallet
ei siis olekaan aivan niin sisällötön ja pinnallinen sarja kuin
ylenpalttisesta poliittisesta korrektiudesta ja nynnyilystä voisi
etukäteen päätellä. Henkilökohtaisesti en edes suhtaudu pieneen
hengelliseen sanomaan lainkaan negatiivisesti, kunhan sekin vähä vain on
osattu muotoilla sopivan hienovaraisesti ja hyvällä maulla eikä
aggressiivisesti tuputtaen. Halinallejahan tuotti toisesta
tuotantokaudesta lähtien Nelvana, yksi televisiopiirrettyjen suurista
jättiläisistä, joten kaikista ajan rajoitteista, moraalipaniikista ja
tekijöiden itsensä taloudellisista ongelmista huolimatta sarja oli
osaavissa käsissä. Jopa Halinallejen huvittavan kämäinen
suomenkielinen ääninäyttely oli todellisuudessa monia myöhempiäkin
yrittäjiä (lue: Agapio) laadukkaampaa jälkeä.
Halinallet on omalla hämärällä tavallaan jopa ihan hauska sarja. Jättimäisen lelufirman kylmäkiskoisena mainoksena ja kyynisesti pelkän rahan vuoksi työhön tarttuneen firman yhteistyönä syntyneet, irvokkaan yliampuvalla tavalla ystävyyttä ja rakkautta julistavien pehmolelujen seikkailut tuovat tietyllä tavalla mieleen Aggressive Retsukon ensimmäisen tuotantokauden, jossa työntekijät tekevät yrmystä esimiehestään valituksen firman johdolle. Kyyninen esimies yrittää lopulta esiintyä mahdollisimman iloisena ja kannustavana, mutta pakotettu hymyily ja ystävyys saavat lopulta niin makaaberit mittasuhteet, ettei hahmon esiintymistä pysty enää seuraamaan purskahtamatta toisinaan nauramaan äänekkäästi.
En voisi enää meidän aikanamme uskoa kenenkään imeväistä varttuneemman katsovan Halinallejen kaltaista sarjaa muuten kuin jotenkin ironisessa mielessä, niin paljon on vettä vuosien varrella virrannut aurajoessa. Kaikista maailmaan mahtuvista parodioista ja kiukkuisista läppäarvosteluista päätellen kansan syvät rivit pitänevätkin Halinalleja edelleen yhtenä aikakautensa ja genrensä vastenmielisimmistä ilmestyksistä, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava franchisen jättämän sitkeän muistijäljen vihjaavan myös toiseen suuntaan: Halinallet saattaa olla kolho ja vähäjärkinen sarja, muttei sentään yhtä unettavan tylsä ja sieluton kuin monet vieläkin groteskimmalla tavalla poliittisesti korrektit aikalaisensa.
Palaamme asiaan myöhemmin...
Arvio: 2/5
CARE BEARS, CARE BEARS FAMILY, 1985-1988 USA, Ranska
Ohjaus: James A. Simon
Käsikirjoitus: Elena Kucharik, Heather McGillvray, Jack Olesker, J.D. Smith, John De Klein, Linda Denham, Mike Silvani, Peter Sauder, Sandy Fries, Steve Wright
Näyttelijät: Billie Mae Richards, Bob Dermer, Dan Hennessey, Eva Almos, Janet-Laine Green, Jayne Eastwood, Laurie Waller Benson, Luba Goy, Melleny Brown, Patrice Black, Pauline Rennie
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.