Sattuipa kerran 80-luvun Italiassa niinkin hassusti, että psykiatrisen sairaalan kirjastossa työskennellyt Roberto Leoni alkoi kehitellä mielessään tarinaa mielenvikaisesta tappajasta, jonka syvästi inhimillisessä henkilössä kuvastuvat sekä enkeli että paholainen. Leoni uskoikin luonnostelemaansa ideaan niin paljon, että mies päätyi tarjoamaan tätä eteenpäin aina kauhuelokuviin erikoistuneelle Claudio Argentolle, joka edelleen suostui tuottamaan aiheesta arvoisensa filmatisoinnin parhaan kykynsä mukaan, olivathan sarjamurhaajista kertovat slasher-kauhut tuolloin muutoinkin mitä suurinta muotia. Kuin kohtalon kautta näihin aikoihin Euroopassa sattui myös sarjakuva- ja teatteriuransa puitteissa työskentelemään muuan nero Alejandro Jodorowsky, joka ei tuolloin ollut uhrannut äärimmäistä luomisvoimaansa seitsemännen taiteen parissa sitten kauhealla tavalla epäonnistuneen Tuskin vajaata vuosikymmentä aiemmin. Ohjaajaksi pestatun Jodorowskyn täydennettyä Leonin ja Argenton muodostaman duon triumviraatiksi, oli aika kypsä uudelle mestariteokselle.
Vielä kuitenkin varoituksen sananen: Santa Sangre
on pohjimmiltaan hyvin latinalainen elokuva, eikä sitä kannata
genreleimastaan huolimatta lähtökohtaisesti katsoa kuin mitä tahansa
muuta aikansa teinikauhupätkää. Latinalainen Amerikka on perinteisesti
ollut hyvin konservatiivinen ja levoton kolkka, jossa sanojaan saa
varoa, sillä erinäisiä tabuaiheita ei välttämättä ole hyväksyttävää
käsitellä yhtä avoimesti kuin pohjoisempana on totuttu. Tästä syystä
latinalaisessa maailmassa käytetään tietyistä asioista puhuttaessa
perinteisesti hyvin värikkäitä kiertoilmaisuja sekä kerronnan keinoja,
ja yksinkertaisetkin tarinat voivat paikallisen kertomaperinteen vuoksi
saada hyvin satumaisia ja surrealistisia vivahteita, mistä syystä
nykyisin surrealismiksi ja maagiseksi realismiksi mielletty suuntaus
onkin saanut valtavasti virikkeitä nimenomaan espanjankielisestä
maailmasta. Latinoestetiikassa kylpevää Santa Sangrea onkin ehkä hedelmällisempää lähestyä taiteena kuin Sadan vuoden yksinäisyyteen, Henkien taloon tai muuhun paikalliseen romaaniklassikkoon kuin Hollywoodiin.
Aikansa ja paikkansa tapoja kunnioittaen myös Santa Sangre
on pohjimmiltaan hyvin satumainen ja värikäs kertomus hyvästä ja
pahasta. Tarinan päähenkilö on sirkuksen veitsenheittäjän ja kädettömän
neitsyen ympärille kokoontuneen Pyhän veren lahkon johtajattaren poika
nimeltä Fenix, jonka paras ystävä tässä maailmassa on mykkä
tyttö nimeltä Alma. Heti tarinan alussa sirkuksen norsu kuolee ja
haudataan Luis Buñuelin Los Olvidados -mestariteokseen viitaten kaatopaikalle, äidin uskonto paljastuu
valheeksi ja ylpeä isäkin kaivertaa tyytyväisyydestä myhäillen poikansa
rintaan kuvan verisestä kotkasta – kuvan, jota tämä ei saisi ikinä
eläessään pestyä iholtaan pois. Prologin karuna päätöksenä Fenixin onneton isä viiltää kaulansa auki jouduttuaan mustasukkaisen äidin kuohitsemaksi, isä silpoo veitsillään äidin kädet ja Fenixin tiet
eroavat Alman kanssa. Sieluaan myöten henkisesti järkkynyt poika kiipeää
lopulta mielisairaalassa olevaan puuhun vuosikymmeniksi linnuksi pakoon aivan
liian kouriintuntuvasti todistamaansa maailman tyhjyyttä ja
pahuutta.
Alejandro Jodorowsky on kertonut ammentaneensa elokuvaansa inspiraatiota meksikolaisen sarjamurhaaja Gregorio Cárdenas Hernándezin kanssa käymistään keskusteluista. Fenixin lapsuus onkin todellisuudessa huomattavasti karumpi ja omalla tavallaan realistisempi, kuin mitä pelkän pinnan perusteella voisikaan ymmärtää: raakalaismaisen isän kaivertama kotka viittaa muinaiseen teloitusmenetelmään, ja pelkkänä ”Conchana” eli ”Vittuna” tunnettu vilpillinen, katkera ja verenhimoinen äiti hallitsee pojan ja miehen elämää miten haluaa. Verta vuotavan norsun kärsä muistuttaa lähikuvassa veristä fallosta, mikä viittaa seksuaaliseen väkivaltaan. Jodo yrittääkin kertoa päähenkilön lapsuuden olleen äärimmäisen väkivaltainen ja lohduton sekä pahoinpitelyn, hyväksikäytön ja nöyryytyksen olleen jatkuvaa varhaisimmista muistoista lähtien. Alman mukana katoaa myös vähäisinkin illuusio turvallisesta maailmasta sekä omasta kyvystä vaikuttaa edes omaan elämäänsä. Lapsuutensa menettänyt poika onkin lopulta kuin rikkinäinen peili tai Muumeista tuttu näkymätön lapsi, jolla ei ole muuta mahdollisuutta elämässä kuin kadota ja sulkea silmänsä kaikelta ympärillään tapahtuvalta.
Vieläkin pidemmälle menevänä tulkintana Jodorowskyn elokuvan perhe on kuin perversioitunut versio Raamatun Pyhästä perheestä: Santa Sangren Joosef vain sattuu olemaan väkivaltainen ja irstas juoppo, Neitsyt Maria valheeseen uskova verenhimoinen nainen ja Jeesus järjiltään terrorisoitu poika, joka pelastusken sijaan tuo maailmaan kuoleman. Jodo on myöhemmin kertonut Argenton kaavailleen tähtinäyttelijöitä vihaavan ohjaajan harmiksi juopon isän rooliin Jack Nicholsonia, mutta suunnitelmat kariutuivat budjetointisyistä. Jodon moniin kaskuihin lukeutuu myös triviatieto lopussa nähtävästä kohtauksesta, jossa äiti yrittää murhata naisen tuskasta irvistelevän poikansa käsillä. Kohtauksessa Conchaa näyttelevä Bianca Guerra rutistaa todellisuudessa aikuista Fenixia näyttelevää Axel Jodorowskyä lujasti kiveksistä, joten taattuun ohjaajansa tapaan näyttelijöiden tuska on tarkoituksellisesti niin aitoa kuin ikinä mahdollista.
Vuosikymmeniä
myöhemmin Fenix vapautuu mielisairaalasta ja palaa kädettömän äitinsä
hoteisiin kaksikon asuttamaan ränsistyneeseen ja kaoottiseen
talonrämään, jossa syystä tai toisesta nähdään myös sirkuksesta tuttuja
värikkäitä hahmoja. Suuren osan ajasta Fenixistä ei kuitenkaan
paljasteta katsojalle kuin maalatut ja koristetut kädet, jotka nyt ovat
yksin äidin palveluksessa. Aina välillä Fenix yrittää tavoittaa muita
ihmisiä, mutta tämän omasta hallinnasta karanneet kädet surmaavat kerta
toisensa jälkeen erityisesti paikalle osuvan naisväen ja hautaavat nämä
vanhan talonrumiluksen takapihalle. Pakkomielteidensä kanssa kamppaileva
Fenix itse tietää ja ymmärtää tekojensa olevan väärin, mutta tämän
ruumis ei suostu tottelemaan enää nuoren miehen omaa tahtoa. Eräässä
varomattomia katsojia hämmentävässä kohtauksessa Fenix surmaa myös
naiseksi pukeutuneen karskisti murahtelevan aikamiehen toivoen tämän
viimein pystyvän pysäyttämään itsensä ja vapauttamaan tämän äitinsä
kirouksesta, mutta turhaan. Pimeyden laskeuduttua pihamultiin
kertyneiden kalmojen sielut palaavat rituaalinomaisesti piinaamaan
käsiensä hallinnan menettänyttä murhaajaansa, joka ei ikinä ole halunnut
satuttaa tai tappaa ketään.
Jos Jodon tulokulma genreen tuntuu vähän hassulta, kannattaa kuitenkin muistaa, että mielen ja kehon yhteyden häiriintyminen sekä käsien hallinnan menettäminen ovat todellisia psykologisia ilmiöitä. Santa Sangren edustama surrealistinen ”käsikauhu” on sekin oikeasti yksi klassisen kauhun ikivanhoista alalajeista, aiheesta on tehty myös kourallinen laadukkaita elokuvia jo taiteenlajin varhaisvuosilta lähtien, alkaen vaikkapa The Hands of Orlacista ja The Beast with Five Fingersistä, unohtamatta tietenkään aihetta sivusilmällä parodioivien The Addams Familyn ja Medievil-pelien paikasta toiseen puikkelehtivia eläviä irtokäsiä. Santa Sangre ei periaatteessa keksikään ehkä aivan niin monessa suhteessa pyörää uudelleen kuin El Topo ja The Holy Mountain tekivät, mutta Jodon kauhuilun kohdalla klassinen aihe on vain yhdistynyt genrensä tuoreempiin oivalluksiin niin näppärästi, että kokonaisuus tuntuu kaikesta huolimatta täysin uniikilta ja tajuntaa laajentavan luovalta. Santa Sangreen musiikin säveltänyt Simon Boswell ansaitsee vielä erityismaininnan, koostuuhan miehen korvia ja sielua hivelevä työ pitkälti asiaankuuluvasti sormin näppäillystä latinokitarasta tyypillisen kliseisen kauhu-ulinan sijaan.
Sikäli kuin ainutlaatuista ja alusta loppuun inspiroivaa sekä inspiroitunutta Santa Sangrea
voi ylipäätään lukea kauhuelokuvain kaanoniin, nousee se helposti
lajityyppinsä kautta aikain valioiden joukkoon, mutta yleisesti genrensä
ulkopuolellakin kyseessä on helposti yksi ihmiskunnan historian
hienoimmista yksittäisistä elokuvista kilpaillen tasapäisesti Jodon
itsensä filmografian piikkipaikasta El Topon ja The Holy Mountainin
kanssa. Henkilökohtaisesti näkisin mieluusti nykyisinkin Jodon
mestariteoksen kaltaisia älykkäämpiä ja rajoja rohkeammin rikkovia
kuvauksia sarjamurhaajien kaltaisesta kliseeksi asti viljellystä
peruskauhusta – ylipäänsä aikamme elokuvantekijöiltä toivoisi Jodon,
Leonin ja Argenton muodostaman trion kykyä ja halua korostaa ainaisen
nihilismin, toivottoman yrmistelyn, provosoinnin, oksettavan
vääristelyn, politisoinnin ja sensaatiomaisen väkivalta- ja
seksimässäilyn sijaan vain yksinkertaisesti hyvän voittoa pahuudesta.
Vuosikymmeniä elokuvansa alkuperäisen ensi-illan jälkeen Alejandro Jodorowsky on kertonut Santa Sangren lukeutuvan monessa suhteessa tämän omiin suosikkeihin henkilökohtaisessa filmografiassaan. Tyypillisesti rahoittajien ja elokuvastudioiden kanssa toistuvasti painivaa epäkaupallisempaa ohjaajaa imarteli suuresti tulla erityisesti pyydetyksi ohjaamaan pitkälti haluamansa kaltaista teosta ilman turhia rajoitteita luovuudelleen, mitä Jodo tavoilleen uskollisesti käytti myös hyväkseen virnuilemalla useassa kohtauksessa matalamieliselle jenkkiviihteelle omaan omituiseen tyyliinsä. Jodo on sittemmin kertonut Santa Sangren olleen samalla viimeisiä kauniita muistoja nuorena kuolleesta Theo-pojastaan. Kuka olisikaan uskonut veitsenheittäjän pojan sielukkaalta kasvutarinalta löytyvän näinkin monenmoista sivuhaaraa ja mielenkiintoista sanottavaa yhä meidänkin aikamme yleisölle?
Arvio: 5/5
SANTA SANGRE, 1989 Italia, Meksiko
Ohjaus: Alejandro Jodorowsky
Käsikirjoitus: Alejandro Jodorowsky, Roberto Leoni
Näyttelijät: Adan Jodorowsky, Axel Jodorowsky, Bianca Guerra, Theo Jodorowsky
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.