"I buried my mother last week, sire. She's dead, you know."
Iankaikkisen muinaiseen aikaan lahjakkaista nuorista koomikoista koostunut Ison-Britannian televisioviihteen kruununjalokivi nimeltä Monty Python löi itsensä läpi kautta näköradion parissa aivosolujaan muusiksi möyhentävän biosfäärin. Yksi tuon kyseisen yhteenliittymän jäsenistä oli nimeltään Terry Jones, joka viihdetuotantonsa ohella löi rahoiksi myös innokkaana historioitsijana sekä keskiaikaharrastajana. Televisioanimaation sekä videopelien noustua ysärillä valtavirran muotiin mies sai inspiraation alkaa irvailla suosikkiaiheillaan kumpaisenkin muodossa: suunnitelmien pohjalta muotonsa saaneesta Blazing Dragonsista kaavailtiinkin mitä ilmeisimmin valtavaa juttua, mutta markkinat olivat jo tuohon aikaan valmiiksi niin saturoituneet erilaisista fantasiaviritelmistä, ettei Terry Jonesin veikeällä luomuksella ollut minkäänlaista mahdollisuutta löytää omaa paikkaansa elämäntiellä.
Aito ja alkuperäinen Blazing Dragons
-peli oli ajalleen muodikkaasti käsinpiirretty seikkailupeli, johon
äänihuuliaan revittelemään palkattiin kokonainen kööri aikansa
ääninäyttelyn kermaa Terry Jonesista itsestään, Jim Cummingsin, Harry Shearerin, Charlie Adlerin, Rob Paulsenin ja Jess Harnellin
kaltaisista maailmanluokan kyvyistä lähtien. Pelin maailma hahmoineen
on vähän kuin Monty Pythonin surrealistista tyyliä mukaileva näkemys Shrekistä,
jossa Camelhotin nelikulmaisen pöydän lohikäärmeritarit taistelevat
pahoja ihmisiä vastaan virnuillen samalla kaikenlaisille saduille ja
Disney-kliseille. Pelin päähenkilö on sarkastinen ja kekseliäs
aseenkantaja nimeltä Flicker eli Tuikku, joka tyypillisesti pelastaa
peilikuvalleen lepertelevän narsistisen isäntänsä sekä valtakuntansa
pulasta kerta toisensa jälkeen kissoja cat-a-pultilla ampuen saamatta
koskaan varsinaisesti kunniaa teoistaan.
Televisiosarjan suhteen Blazing Dragonsin konsepti on likimain sama kuin pelissäkin, mutta kanadalais-ranskalaiselle Nelvanalle ulkoistetun tuotannon yksityiskohdat ovat perusideaa lukuun ottamatta enemmän tai vähemmän televisiopuolen omaa käsialaa. Visuaaliselta tyyliltään Lohikäärmeiden maa ei esimerkiksi muistuta esikuvaansa alkuunkaan, eikä pelin brittityylistäkään näy tai kuulu sarjassa jälkeäkään. Kaikki mahdollinen hahmoista huumoriin ja käsikirjoitukseen asti vaikuttaakin ensisilmäyksellä varsin tyypilliseltä aikansa lastenpiirretyn muottiin pakotetulta lisenssituotteelta slapstickeineen päivineen. Sarjaa näytettiin Suomessa MTV3-kanavalla joskus 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa, ja muistan sarjan yksinkertaisen huumorin iskeneen ainakin silloin kuin tuhat volttia ilman pelistä tuttua hillitöntä brittinäkökulmaakin. Sarjan tunnistettava suomalainen ääninäyttely oli muistikuvani mukaan oman aikansa mittapuulla hyvää keskitasoa ilman suurempia valopilkkuja tai monissa Ylellä näytetyissä sarjoissa kuultuja kotimaisia niminäyttelijöitä.
Lohikäärmeiden maan
todellisia päähenkilöitä ovatkin pelistä tuttu aseenkantaja Tuikku sekä
tämän mielitietty prinsessa Liekki, jotka lienevät ainoat järjelliset
olennot koko sarjan maailmassa – typeriä ihanteitaan seuraavat ritarit
pääosin ovat täysiä tampioita vailla minkäänlaisia erityisiä hyödyllisiä
avuja, eikä Jevgeni Zamjatinin dystooppisesta
romaanista inspiraationsa saaneiden ihmispahistenkaan kohdalla aatoksen
voima juuri voimallisemmin takaraivossa kolise. Omiin kautta aikain
suosikkiprinsessoihini lukeutuva Liekki onkin ehkäpä harvoja sarjan
huomattavia parannuksia suhteessa peliin, jossa tämä oli lähinnä
merkityksetön sivuhahmo ja tarinankerronnallinen väline Tuikun
saamiseksi liikkeelle: televisiosarjan kohdalla Liekistä on tehty
samaistuttavalla tavalla voimakas persoonansa, joka vain sattuu olemaan
sidottu ajan ja kulttuurin vuoksi rooliinsa neitona pulassa, vaikka tämä
pystyisikin periaatteessa järkeilemään itsensä ulos tilanteesta kuin
tilanteesta.
Lohikäärmeiden maata tuotettiin aikoinaan kokonaiset kaksi erinäköistä mutta valitettavasti laadultaan vähintään yhtä tasapaksua tuotantokautta kahden eri tiimin voimin, enkä valitettavasti kykene suin surminkaan löytämään kummastakaan mainittavia huippujaksoja yhtä lukuun ottamatta: eräässä ensimmäisen kauden episodissa Tuikku ja Liekki perustavat oman ritarikuntansa ja onnistuvat ratkomaan köyhää kansaa piinaavat pienet ja suuret ongelmat yksinkertaisesti puhumalla. Tähän voisi tietysti ladella John Lennonin pohjalta suunnitellun hauskan trubaduurihahmon kaltaisia yksittäisiä gageja, mutta palautettaessa mieleen vaikkapa pelistä tutun tohtori Fraudin mielisairaille satuhahmoille tarkoitetun parantolan sekä kärpäsiä mussuttavan sammakoksi identifioituvan prinssin, kalpenevat moiset kommervenkit hauskuudessaan mennen tulleen brittitekijöiden nerouden edessä.
Nelvanan osaajiakaan ei kuitenkaan sovi moittia
yrityksenpuutteesta, onhan jokaiseen episodiin ainakin teoriassa
koetettu sisällyttää mahdollisimman paljon brittitekijöiden näkemystä
mukailevaa rivienvälihuumoria sekä viittauksia muihin teoksiin, mutta
tyypillisesti vihjailu vain on parhaimmillaankin hoidettu niin
salamyhkäisesti, ettei niistä monia edes huomaa ilman erillistä
mainintaa jossain muussa lähteessä: yhden ritareista esimerkiksi
vihjataan olevan todellisuudessa homoseksuaali, ja tämän ympärille oli
leikkaamattomassa versiossa kasattu enemmänkin vihjailevaa huumoria,
mutta patakonservatiivinen televisiosensuuri piti huolen, ettei moinen
irstailu edes päässyt kaikkialla näköradioon asti. Lopullisena iskuna
yksikään pelin tähtinäyttelijöistä ei palannut televisiosarjaa varten
rooleihinsa, jopa kaikenlaista hauskaa vihaavaa kyynistä hovinarria
esittävän Terry Jonesin itsensä osallisuudesta sarjan tuotantoon löytyy
vielä nykyäänkin paljon ristiriitaista tietoa.
Niin paljon kuin itse pidinkin Nelvanan ja Terry Jonesin Lohikäärmeiden maasta,
ei sarjan tekijöillä tunnu olleen aikoinaan juuri minkäänlaista
näkemystä konseptin laajentamiseksi hauskaa ja huolella mietittyä
lähtöasetelmaansa pidemmälle muutamaa vitsiä herkullisemmaksi
komediaksi. Idea sarjan ja pelin ympärillä kuitenkin oli jo
ilmestyessään niin sympaattinen, että aiheen ympärille kerääntyi
nopeasti oma pieni ihailijakuntansa tuottamaan internetin syövereihin
toistensa iloksi uusia tarinoita Tuikun ja Liekin seikkailuista
idioottien täyttämässä satumaailmassa. Vuosien varrella melkoiseen
alennustilaan ajautunut Nelvana ei tunnu Lohikäärmeiden maata
enää muistavankaan, ja Terry Jones... noh, aina niin viihdyttävä Terry
Jones siirtyi ajasta ikuisuuteen parisen vuotta sitten. Levätköön mies
rauhassa.
Arvio: 2.5/5
BLAZING DRAGONS, 1996-1998 Kanada, Ranska
Ohjaus: Larry Jacobs
Käsikirjoitus: Ben Joseph, Bob Ardiel, Bonnie Chung, Dale Schott, Dave Dias, Erika Strobel, Frank Diteljan, Gavin Scott, Hugh Duffy, John May, John Slama, Nadine Van der Velde, Peter Sauder, Suzanne Bolch, Terry Jones
Näyttelijät: Aron Tager, Dan Hennessey, Edward Glen, John Stocker, Richard Binsley, Richard Waugh, Stephanie Morgenstern, Steven Sutcliffe, Suzanne Coy, Terry Jones
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.