Hätä ja kauhistus! Selittämättömät rikokset piinaavat Berliiniä! Poliisi ja yleinen syyttäjä voimattomia rikosaallon edessä!
Puhelin soi komisario Lohmannin toimistossa. Rikollisliigan tappajia henkensä edestä pakeneva, etsivä Hofmeisteriksi esittäytyvä mies kaipaa vanhan esimiehensä apua. Yhtäkkiä kaikki pimenee, puhelimesta kuuluu laukaus ja Hofmeisterin tuskallinen rääkäisy ennen aavemaisen hiljaisuuden laskeutumista. Poliisin saavuttua paikalle Hofmeister on kadonnut jälkeäkään jättämättä. Myöhemmin mies löydetään kadulta järkensä menettäneenä, laulaen mieletöntä lauluaan ihmisten katseiden alla. Mitä tapahtui Hofmeisterille? Kuka on vastuussa Berliiniä ravistelevien rikosten sarjasta? Miten Lohmann tekee lopun rikollisten suunnitelmista?
Pahamaineisen tohtori Mabusen kiinnijäämisestä on kulunut aikaa jo
kokonaiset 11 vuotta. Suuri lama runtelee Saksaa, työttömien ja
kodittomien leipäjonot ovat jokapäiväinen näky ikuisessa yössä elävien
suurkaupunkien kaduilla. Fritz Langin kuvaamassa Saksassa ainoastaan
rikollisilla ja voimakkailla auktoriteettihahmoilla on varaa elää
normaaliksi miellettyä keskiluokkaista elämää. Mitä ilmeisimmin Lang
yhdessä käsikirjoittajavaimonsa Thea von Harboun kanssa tarkoittivatkin
teoksensa ensimmäisen Mabusen tavoin vähintään yhtä paljon aikansa
dokumentiksi kuin silkaksi fiktiiviseksi trilleriksi. Mielisairaalassa
istuva, sairaalloisia ajatuksiaan manifestiksi kokoava tohtori Mabuse
saikin tiettävästi inspiraationsa Landsbergin vankilassa kirjaansa
kirjoittaneesta Adolf Hitleristä.
Fritz Lang oli varhaisen äänielokuvan aikaan harvoja ohjaajia, jolla tuntui olevan selkeä näkemys vielä lapsenkengissään olleen tekniikan mahdollisuuksista ennen myöhempien käytäntöjen vakiintumista. Tohtori Mabusen testamentti esimerkiksi täräyttää jo yhdessä ensimmäisistä kohtauksistaan tyylikästä jännitystä meluisassa tehtaassa, jossa koneiden äänet peittävät hiiviskelevän Hofmeisterin raskaan hengityksen tätä etsiviltä rikollisilta. Aiemmin kuvailtua puhelinkohtausta seuraavassa jaksossa siirrytään vielä kuuntelemaan tohtori Mabusen psykologiaa käsittelevää luentoa. Lang ei tyydykään missään vaiheessa monen aikalaisensa tavoin temppuilemaan äänielokuvan uutuudenviehätyksellä, vaan äänet on tässä tapauksessa tarkoitettu alusta asti tukemaan saumattomasti vuosikausia aikaansa edellä ollutta dynaamista visuaalista tarinankerrontaa.
Ja miten vaivattomasti Mabusen tarina eteenpäin soljuukaan! Tohtori
Mabusen testamentti on klassinen rikosmysteeri, joka alun muutamien
avointen kysymysten myötä alkaakin nopeasti kasvaa elämääkin suuremmaksi
kuvaukseksi hyvän ja pahan, järjestyksen ja kaaoksen väliseksi
voimainmittelöksi. Ihmismieliä hallitsevan tohtori Mabusen, rikollisen
neron, mieltä ei sen enempää vankila kuin kuolemakaan kykene
pysäyttämään. Platonisena hahmona Mabuse on ideoiden herra, pahan
filosofi ja rikollisten kuningas, jonka luoma aate jatkaa mestarin
elämäntyötä ajasta ikuisuuteen, kunnes ihmisyys, moraali ja kaikki hyvä
tässä maailmassa on turmeltu ja korvattu kaaoksella. Platonin
yhteiskunnallinen ihanne toimikin modernien totalitaaristen aatteiden ja
erityisesti fasismin suurena innoittajana. Kuka sanoikaan, ettei
trilleri voisi olla älykäs?
Komisario Lohmann (Otto Wernicke) on huumorituulella.
Haluaisin tässä kohtaa sanoa erityisen sanasen sikaria imuttelevasta komisario Lohmannista, jonka rehevä ja graniitista veistetty germaaninen olemus on kaikessa mahtipontisuudessaan vähintään yhtä ikimuistoinen ilmestys kuin pistävällä katseella ja koukkunokalla varustettu Rudolf Klein-Rogge tohtori Mabusena. Lohmann on mies, joka matkaa vaikka Helvettiin saadakseen rikolliset aisoihin, mutta jolla riittää on myös kekseliäisyyttä ja huumorintajua selviytyä kuivin jaloin vaikeistakin tilanteista. Lohmannia esittävästä, mahtavaa äijämäistä karismaa huokuvasta Otto Wernickestä tuli myöhemmin suosittu kasvo kolmannen ja neljännenkin valtakunnan elokuva- ja teatterimaailmassa – siitäkin huolimatta, että tämä oli naimissa juutalaisen naisen kanssa.
Tohtori Mabusen testamentti jäi yhdeksi viimeisistä Weimarin Saksassa julkaistuista elokuvista ennen natsien valtaannousua; kolmannessa valtakunnassa Langin ohjaustyö joutui suoralta kädeltä pannaan mitä ilmeisimmin sen lukuisten yhteiskuntakriittisten viittausten vuoksi. Elokuvan julkaisun aikoihin Joseph Goebbels otti Langiin yhteyttä tämän aiempien tuotosten johdosta ja ehdotti ohjaajalle erityistä asemaa natsi-Saksan kulttuurielämän näkyvällä paikalla. Lang kieltäytyi ja pakeni monen aikalaisensa tavoin pikimmin jättäen taakseen irtaimen omaisuutensa sekä natseille myötämielisen käsikirjoittajavaimonsa Thean, joka ei Mabusen testamentin jälkeen enää kyennyt tuottamaan mitään mainitsemisen arvoista.
Fritz Langin viimeinen Saksan-kauden ohjaustyö ja alkuperäisen
saksalaisen ekspressionistisen elokuvan kuolinhenkäys lukeutuu
omissa kirjoissani kautta aikain rikostrillerien kärkikahinoihin monien
huomattavasti nimekkäämpien ja messevämpien tuotantoarvojen teosten
joukkoon. Tohtori Mabusen testamentin myöhemmälle populäärikulttuurille
antamia vaikutteita ei käy laisinkaan vähättelemän, ovathan Hannibal
Lecterin ja Heath Ledgerin Jokerin kaltaiset vakiintuneet
suosikkihahmotkin kopioineet motiivinsa ja elkeensä pitkälti
hypnoottisesti katsojan silmiin vankilastaan tuijottavalta Rudolf
Klein-Roggelta – tohtori Mabuselta, tuolta kaaoksen ja anarkian
lähettiläältä, pahan filosofilta ja rikollisten kuninkaalta.
Arvio: 5/5
DAS TESTAMENT DES DR. MABUSE, 1933 Saksa
Ohjaus: Fritz Lang
Käskirjoitus: Fritz Lang, Thea von Harbou, Norbert Jacques
Näyttelijät: Gustav Camilla Spira, Rudolf Klein-Rogge, Otto Wernicke
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.