Tengiz Abuladzen, tuon suuren georgialaisen, voimansa tunnossa ohjaama Rukous alkaa kuvilla vanhasta kivilinnoituksesta. Tapa jolla kohtaus on kuvattu saa lumivalkoisen kivimuurin ikkunat ja oviaukot näyttämään epämääräisiltä mustilta geometrisilta kuvioilta. Yhdestä suuaukosta pilkistää puoliksi valossa, puoliksi pimeässä hilluva paholaisen hahmo. Karvainen paholainen kurottaa rasvaisia käsiään kohti kirkkaan valkoiseen kaapuun pukeutunutta neitsyttä. Kertojaääni, vanha mies, pohtii apeana mielessään, kuinka ihmiset antavat pahan hallita ja tahria kaiken kauniin ja hyvän tässä maailmassa. Miksi veljen kohtalona on vuodattaa veljensä verta? Miksi pyhä maa kylvetään ajasta aikaan vihalla ja kuolemalla? Miksi ihmiselo on vain sarja hautajaisia? Entä miten käy ihmisen itsensä? Slaavilaista mystiikkaa huokuva Rukous on rehellisenä taide-elokuvanakin melkoisen kiehtova tuttavuus – eikä vähiten taustojensa vuoksi, olivathan kaikenlaiset liian taiteellisiksi leimatut tuotokset Neuvostoliitossa järjestään haram aina vuodesta 1934 ja sosialistisen realismin virallisesta määrittelystä pitkälle Stalinin kuoleman jälkeiseen suojasään aikaan. Neuvostojen maan poliittisen johdon kevennettyä otettaan sikäläisestä kulttuurituotannosta valkokankaille pääsi vuosikymmenten pannan jälkeen myös nousevien nuorten kykyjen teoksia, jotka erityisesti mestari Abuladzen johdolla korvasivat mykän elokuvan ajan teorioihin ja montaasiin perustuvan näkemyksen uudenaikaisemmalla otteellaan.
Huvittavinta Rukouksessa onkin huomata, kuinka paljon Abuladze on
teoksessaan imenyt vaikutteita Mihal Kalatozovin kaltaisen taiturin
ohella erityisesti Aleksandr Dovzenkon vuosien 28-30 kokeellisemman
kauden Ukraina-trilogiasta, joskin tapahtumat on tällä kertaa sijoitettu
vanhan Georgian karuille vuoristoseuduille, jossa riitaisat heimot ja
traditiot käyvät keskenään loputonta konfliktia ja traagista
verikostojen sarjaa. Kotimaansa kansallisrunoilijan Vazha-Pshavelan
eeppiseen runoelmaan perustuva tarina kertoo miehestä, joka kieltäytyy
katkaisemasta surmaamansa vihollisen oikeaa kättä ja joutuu siten
heimonsa ja sukunsa vihan kohteeksi. Lopulta edes pyhä vala sen enempää
kuin uhrieläimetkään eivät pysty pelastamaan Raamatun Kainin tavoin
merkittyä miestä karulta kohtaloltaan: ihmiselämän hinta on kuolema.
Aiemmin mainitut vaikutteet näkyvät erityisen selvästi Rukouksen
vertojaan hakevasta kuvallisesta kerronnasta. Abuladzen ohjaustyö ei
vain näytä hyvältä perinteisessä mielessä, mutta teosta työstäessä on
selvästi nähty vaivaa jokaisen kuvan hiomiseksi mahdollisimman
tarkoituksenmukaiseen ja tarinaa tukevaan muotoon sekä tupaten täyteen
erilaisia allegorioita, symboliikkaa, teknistä leikittelyä ja hehkuvan
raudan tavoin pysyvän henkisen jäljen jättävää kuvastoa. Kukapa voisi
esimerkiksi unohtaa tajunnanvirtaa, jossa mies surmataan eläinuhrin
tavoin jättimäisten mustien kivipaasien juurella, josta seuraavassa
kuvassa lumi ja jää virtaavat vuoren huipulta kuin veri miehen haavasta.
Tai kohtausta, jossa ihmisten mustat siluetit kahlaavat vitivalkoisessa
lumihangessa kuin aaveeta limbossa, puiden valkoiset lehdet putoilevat
tuulessa kuin lumihiutaleet, mustiin pukeutunut hautajaiskulkue saattaa
vitivalkoisen arkun pimeyteen tai kuvaa hirsiseinää koristavista
irtokäsistä.
Tohtenenkin väittää, että suurin osa Abuladzen elokuvan sanomasta
todennäköisesti menee useimmilta meikäläisiltä katsojilta yli hilseen
pelkästään kulttuurierojen ja kielimuurin vuoksi, eihän Vazha-Pshavelan
legendaarista alkuperäisteostakaan liene koskaan Suomeen asti saatu,
vaikka jok’ainoa vähäisempikin kioskikirjakin löytyy meiltä jokaisesta
lähikirjastosta. Omalla kohdallani tietty mystisyys ja tulkinnan
avoimuus lähinnä lisäsivät teoksen herättämää mielenkiintoa: en
esimerkiksi osaa sanoa, mitä keskivaiheilla tuleva unimainen
rituaalikohtaus itkijänaisineen tarkoittaa, mutta kyseinen elämys on
mystisenä ilmestyksenä vähintäänkin unohtumaton ja ainutlaatuinen.
Veljenmurhan tahrima maa ei kanna hedelmää, eikä paholaisen valta
ihmisessä osoita heikkenemisen merkkejä. Abuladzen maailmassa ainut
kestävä asia lieneekin usko ja toivo ihmistä suurempaan hyvyyteen ja
kauneuteen.
Arvio: 5/5
VEDREBA, 1967 Neuvostoliitto
Ohjaus: Tengiz Abuladze
Käsikirjoitus: Vazha-Pshavela, Anzor Salukvadze, Rezo Kveseleva, Tengiz Abuladze
Näyttelijät:Ramaz Tshhikvadze, Rusudan Kiknadze, Spartak Bagashvili, Tengiz Artshvadze
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.