Nykyisin ikävuosissa kolmeakymmentä ja ylikin oleva sukupolvi kasvoi enemmän tai vähemmän Disneyn kotivideoita katsellen. Todellisuudessa firman leivissä ei alkujaan ollut lainkaan innostusta elokuvien fyysisestä julkaisemisesta, sillä bisnesmielessä viisainta olisi ollut – ainakin paperilla – julkaista vanhat klassikot ensisijaisesti teattereissa muutamien vuosien välein loputtomina uusintoina ja kahmia kansan rahat erikseen jokaiselta katsomiskerralta. Julkisuudessa edellistä ei tietenkään näin muotoiltu, vaan jaariteltiin mieluummin ummet ja lammet brändin arvon turvaamisesta ja muusta vastaavasta. Kilpailijoiden luoma paine kuitenkin pakotti myös Disneyn kokeilemaan kasarivuosien lopulla elokuviensa julkaisua videokaseteilla, ja pienen viiveen saattelemana nämä tallenteet alkoivatkin kadota kauppojen hyllyiltä mykistävään ennätystahtiin.
Ysärin alkuvuosina Disney hallitsi jo suvereenisti kaikkia
myyntitilastoja, kiitos animaation renessanssivuosien tähtitieteellisen
menekin. Kullan ja timanttien kimaltelun sokaisema Disney-johto piirteli
uusiksi yhtiön suuret suuntaviivat aina uudelle vuosituhannelle asti:
jo tässä vaiheessa pidettiin vakiintuneena käytäntönä julkaista
menestyselokuvan vanavedessä aiheesta tuotettu televisiosarja, joka
pitäisi yleisön kiinnostusta yllä vielä vuosikausia itse päätuotteen
ensi-illan jälkeenkin. Uutena käänteenä televisiosarjojen jaksoja
alettiin vielä erikseen myydä fyysisinä tallenteina ja tuottaa niiden
aisapariksi kokonaisia suoraan videolla julkaistavia jatko-osiakin!
Mainitun kokeilun lopun historian tunnemmekin, valitettavasti: valtava
vyöry toinen toistaan kamalampia rahastuksia, jotka onnistuivat
pidemmällä tähtäimellä lähinnä tahraamaan firman julkisivua ja
edistämään omalta osaltaan amerikkalaisen elokuvateollisuuden
degeneroitumista pelkäksi jatko-osien ja remakejen tehtailuksi.
Jafarin paluu, Disneyn ensimmäinen halpisjatkis, alkaa jonkin aikaa ensimmäisen elokuvan päättymisen jälkeen. Syystä tai toisesta Alin ja Jasminen häät ovat siirtyneet hamaan tulevaisuuteen, Henki on tullut takaisin ja Alkin on pukenut ylleen vanhat keskiaikaiset katujätkän vaatteensa. Pahaksi onneksi hengeksi muuttuneen Jafarin taikalamppu ei sittenkään lentänyt Ihmeiden onkaloon asti, vaan jäi kuin jäikin satunnaiseen maakoloseen kenen tahansa löydettäväksi. Antti Pääkkösen äänellä kimittävän pikkuroisto Abys Malin hierottua Jafarin lamppua tämä tulee vahingossa päästäneeksi entistäkin kieroutuneempi henkiolento valloilleen toteuttamaan suunnitelmiaan. Silkan koston ohella henki-Jafarin aikomuksena onkin tällä kertaa pakottaa ”isäntänsä” vapauttamaan itsensä vankilastaan koko maailmaa hallitsevaksi kaikkivoivaksi jumalaksi.
Aladdin 2 edustaa lajissaan vähän hassua välimuotoa, onhan kyseessä televisiosarjan kokonaisen elokuvan mittaan turvonnut halvalla ja nopeasti tehty pilottijakso. Tuohon aikaan mistään aiemmin mainitusta bisnes- ja tuotantokuvioista ei yleisesti tiedetty tuon taivaallista, vaan odotukset Aladdinin toisen tulemisen suhteen olivat lapsenmielisen vilpittömällä tavalla käsittämättömän kovat, onhan tarinan pääroisto tällä kertaa entistäkin raakalaismaisempi ja panokset ensimmäistäkin kovemmat. Nopeasti kuitenkin hitaammallekin tuli selväksi, ettei Jafarin paluu ole laadussa likimainkaan sukua sille aidolle ja alkuperäiselle. Suurimpana ryppynä jo tuolloin olivat jopa näiden kökköjen rahastusjatko-osienkin mittapuulla kömpelöt laulut sekä liika keskittyminen Gilbert Gottfreyn äänellä raakkuvan papukaijan vaiheisiin. Kun videon kerran kelasi alkuun ja laittoi takaisin koteloonsa, ei Jafarin paluulle haluttanutkaan tuhrata enempää aikaansa enää pitkiin aikoihin.
Omituista kyllä, vanhemmalla iällä tästä leffasta onkin oppinut nauttimaan täysin eri tavalla kuin lapsena. Ensimmäisenä etuna suhteessa useimpiin muihin Disney-leffoihin mainittakoon vaikkapa tarinan poikkeuksellinen ja alle kouluikäisen lapsen silmille liiallinenkin synkkyys ja väkivaltaisuus. Tällä kertaa Jafar lähes onnistuu mestauttamaan Aladdinin ja vangitsemaan tämän ystävät, mutta käristyykin itse tuhkaksi moneen otteeseen sensuroidussa kliimaksissa. Toinen mainitsemisen arvoinen positiivinen puoli on Abys Malin ja Jafarin välinen dynamiikka – käänteinen versio Aladdinin ja Hengen vastaavasta: mainitun duon kohdalla Jafar on todellinen isäntä ja Abys Mal orja. Kahdesta jälkimmäinen tietysti vain ahnehtii loputtomasti maallisia rikkauksia ilman tietoakaan Aladdinin jaloudesta tai oveluudesta. Jos Aladdinia luonnehdittiin aiemmin hiomattomaksi timantiksi, on Abys Mal pelkkää hiomajätettä ilman timanttia.
Tästä leffasta ei milloinkaan voi kirjoittaa mainitsematta Disneyn
kulissien takaisista riidoista. Kun Robin Williams aikoinaan lupautui
Hengen rooliin ensimmäiseen elokuvaan, tämä sopi samalla firman johdon
kanssa tietyistä rajoituksista liittyen leffan markkinointiin ja
Williamsin nimen käyttöön. Sopimuksen henkeä ei lopulta Disneyn puolelta
kunnioitettu, joten Williams repi pelihousunsa ja kieltäytyi kaikesta
yhteistyöstä kunnes asia olisi virallisesti soviteltu. Tästä syystä
Hengen englanninkielisenä äänenä kuullaan Dan Castellanetaa eli Homer
Simpsonia, joka ei roolissaan vedä vertoja Williamsille millään
mittapuulla, vaan tämän oma persoona paistaa liikaa kaikesta läpi.
Williamsin improvisoidun huumorin puuttuminen satuttaakin Jafarin
paluuta todella pahasti. Suomalaisessa versiossa Veskun korvasi
ääninäyttelijänä kokematon Jope Ruonansuu, joka kasvoi kunnolla sisään
rooliinsa vasta Varkaiden kuninkaassa. Muutoin ääninäytteleminen onkin
jälleen oikein buenoa laatua molemmilla kielillä.
Disneyn kolmesta animoidusta Aladdin-leffasta Jafarin paluu on
selvästi heikoin lenkki. Koko ajatus jatko-osien tuottamisesta oli vielä
näihin aikoihin niin lapsenkengissään, ettei edes Disneyllä selvästi
oltu varmoja, kuinka näitä pitäisi tehdä tai miten alkuperäistä tarinaa
jatkaa. Verrattuna moneen muuhun kaltaiseensa Jafarin paluu kuitenkin
onnistui vielä pääosin hyvin, olihan alkuperäisen tarinalla kuitenkin
jotain järjellistä ja kiinnostavaa pohjaa, josta ylipäänsä oli
mahdollista ammentaa. Onkin tavallaan hassua ajatella näin 2020-luvun
katsojana kuinka tällaiset jatko-osat olivat vielä 1990-luvulla
pikemminkin kuriositeetteja ja oheismateriaalia kuin varsinaisia
ydintuotteita. Joka tapauksessa Aladdin-trilogian päättävä Varkaiden
kuningas kuitenkin nosti rimaa huomattavasti Jafarin paluuseen nähden,
mutta siitä lisää kunhan musta aurinko joskus nousee…
Arvio: 3/5
THE RETURN OF JAFAR, 1994 USA
Ohjaus: Alan Zaslove, Tad Stones, Toby Shelton
Käsikirjoitus: Bill Motz, Bob Roth, Brian Swenlin, Dev Ross, Douglas Langdale, Duane Capizzi, Jan Strnad, Kevin Campbell, Mark McCorkle, Mirith J. Colao, Robert Schooley, Steve Roberts, Tad Stones
Näyttelijät: Brad Kane, Dan Castellaneta, Frank Welker, Gilbert Gottfried, Jason Alexander, Jim Cummings, Jonathan Freeman, Linda Larkin, Liz Callaway, Scott Weinger, Val Bettin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.