Jokainen Disneyn renessanssivuosina televisiota katsonut vanha jermu varmaankin muistaa sarjan nimeltä "Goof Troop" eli Hopon poppoo. Kyseessähän oli yksi monista mikkihiirifirman yrityksistä uudelleenbrändätä vanhoja tuotoksiaan nuoremmalle yleisölle, tässä tapauksessa 80- ja 90-luvun alun välisenä aikana syntyneille lapsille ja nuorille. Tuo kyseinen sarja sijoittui tuolloin aivan tavalliseen länsimaiseen naapurustoon, jossa Hessu Hopon ja Mustan Pekan perheet elävät värikkään arkista naapuri-idylliään kaikkine hassuine pienine kommelluksineen 40- ja 50-lukujen aikuisemmalle yleisölle suunnattujen animoitujen lyhäreiden hengessä. Itse muistan kyseisen sarjan olleen ajan henkeen vähän liiankin siivoa ja kivaa katsottavaa, mutta makunsa kai kullakin.
Joku jossain joskus koki mainitun konseptin toimivan erinomaisesti
kokonaisen kokoillan elokuvan pohjana. Tai ei aivan, tapahtumat vain
piti viedä kodista tien päälle, jättää pois turhia hahmoja ja siirtää
tapahtumat ajallisesti turvallisesta lapsuudesta angstiseen ja
eksistentiaaliseen teini-ikään. Idean filmatisoinnin tarinalle antoi
vielä tuolloin Disneyllä työskennellyt Jeffrey Katzenberg, joka löysi
eräällä kohtalokkaalla automatkalla itsensä sekä yhteyden etäiseksi
jääneeseen tyttäreensä. Uskokaa tai älkää, tämä leffa jopa pääsi
teattereihin asti, muttei ollenkaan menestynyt: varsinaista
Disney-klassikkoa vaatimattomammalla budjetilla tehtyä tuotosta
verrattiin armotta aikansa valioihin, ja yleisön tuomio oli lopulta
karu. Nykyisen kulttistatuksensa Hopon poppoo ansaitsikin vasta
myöhemmin fyysisten julkaisujen kautta.
Hopon poppoo alkaa kuin mikä tahansa tyypillinen ysärinuoren aamu: kouluun lähdetään luonnollisesti myöhässä ja vastentahtoisesti, ja aamu-uninakin nähtiin vain pikkutuhmia painajaisia aikuistumisesta. Koulussa taas vastaan astelee koko joukko klassisia stereotyyppejä urheilevista kavereista hyvännäköisiin tyttöihin ja mustiin vaatteisiin pukeutuviin gootteihin. Älykännykät ja internet ovat tässä vaiheessa vielä täyttä science fictionia, ja kaikki nuoret näyttävät terveiltä ja ulospäinsuuntautuneilta. Max Hessunpoika Hopo yrittää tehdä vaikutuksen yhteen tyttöön vetämällä shown Michael Jacksonia muistuttavana pop-tähtenä. Tyttöystävälleen Max kertoo isänsä tuntevan tuon kyseisen pop-tähden ja menevänsä jopa esiintymään tämän konserttiin. Oikeasti Hessulla on mielessään yksinkertainen kalareissu Amerikan takapajuisimpaan persjunttilaan viettämään laatuaikaa ihan vain isän ja pojan kesken.
Myönnettäköön jo tässä vaiheessa, että käsikirjoitus ei taida
sittenkään olla Hopon poppoon vahvimpia puolia. En ehkä muista nähneeni
toista Disneyn tuottamaa road movieta, mutta tällaisia valheen ympärille
rakennettuja tarinoita on kyllä tuotettu vuosien varrella vähintäänkin
tykötarpeiksi: Hopon poppoossa Maxin valhe tyttöystävälleen esimerkiksi
tuo vahvasti mieleen Aladdinin, kun taas samaisen luikurin paljastuminen
Hessulle on samaa, mitä Hollywood-leffoissa on kierrätetty
kyllästymiseen asti. Valheen paljastuminen on tietysti tällaisen leffan
dramaattinen kohokohta, jonka jälkeen ystävät palaavat lyhyehkön katkon
jälkeen jälleen yhteen pelastamaan päivän. Kyseinen kuvio on nähty eri
muunnelmineen likimain jokaisessa animoidussa elokuvassa sitten vuoden
1995, ja näin käy siis myös Hopon poppoossa. Moneen muuhun tekeleeseen
verrattuna Hessun ja Maxin seikkailusta vain jaksaa välittää, sillä
yksinkertaisessa tarinassa on onneksi myös runsaasti samaistuttaviakin
aineksia.
Vähän hutiloiden kirjoitettu Hopon poppoo kuitenkin ansaitsee pisteitä erinomaisella animaatiollaan sekä ajan vakiokasvojen täyttämän rosterin äänipuolen osaamisella. Disneyn perinteitä kunnioittaen tässäkin leffassa kuullaan jonkin verran lauluja, ja enemmistö niistäkin on ihan muistettavaa nuortenmusiikkia. Otetaan esimerkiksi kuvitteellisen pop-tähden hittisingle, joka myös kuulostaa uskottavalta ysärivuosien huipputarttuvalta jollotukselta – hyvällä tavalla. Halvahkolla tuotettu animaatio on sekin komeaa katsella, eikä Hopon poppoo mainittavasti häviäkään mielestäni visuaalisessa laadussa muille aikansa hengentuotoksille. Oikeastaan vähän kevyempi ote jopa näkyy rohkeampana riskien ottona, kuten tavallista voimakkaampina dramatisointeina sekä groteskina kuvastona erityisesti keskivaiheen ahdistavassa opossumipuistossa.
Ei Hopon poppoo mikään suuri klassikko ole, eikä siitä kannatakaan
yrittää etsiä mitään syvempää merkitystä. Rehellisyyden ja nimissä en
edes pidä Hopon poppoota erityisen huonona tai edes keskinkertaisena
elokuvana, ainoastaan kömpelön ajoituksen uhrina, elettiinhän tähän
aikaan koko taiteenalan aallonharjalla ja jokaisesta uudesta
Disney-leffasta odotettiin jotain järisyttävää maata mullistavaa
eeposta, ei niinkään pienimuotoisia draamakomedioita eikä varsinkaan alkuperäisteoksen kaltaisesta hajuttomasta ja mauttomasta televisiosarjasta.
Verrattuna vaikkapa moneen 2000-luvulla tuotettuun huomattavasti
menestyneempään Disney-leffaan Hopon poppoo on suorastaan huippulaatua,
mutta tämähän taitaakin olla jo selvää sanomattakin. Tässä vaiheessa
viimeisin likimainkaan yhtä onnistunut Disney-leffa taitaa olla
Zootropolis, ja senkin ilmestymisestä on pian täydet kahdeksan vuotta
aikaa. Äkkiä nekin vuodet vaan on menneet!
Arvio: 4/5
A GOOFY MOVIE, 1995 USA
Ohjaus: Kevin Lima
Käsikirjoitus: Brian Pimental, Chris Matheson, Curtis Armstrong, John Doolittle, Jymn Magon
Näyttelijät: Bill Farmer, Jason Marsden, Jenna von Oÿ, Jim Cummings, Kellie Martin, Rob Paulsen, Wallace Shawn
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.