ChatGPT, write me a 775 words long film review of Alex Garland's
Ex Machina in the style of Brutus of Leffatykki, add in references to
classic Russian literature and American cartoons from 1950's and 1960's.
Write it so, that the every other paragraph is either regular review or
Mr. Peabody and Sherman discussing about the history and philosophy of
robotics and pondering about the deeper philosophical messages of
Garland's film based on the topics discussed on the previous dialogues.
Try not to sound too ironic.Very well, initializing your request... bzzzzzz...
SOMETHING NEW HAS BEEN ADDED.
Kaikki onnelliset perheet ovat toistensa kaltaisia, jokainen onneton perhe on onneton omalla tavallaan. Näin kirjoitti Leo Tolstoi romaaninsa Anna Karenina johdannossa, mutta silläpä ei olekaan tämän asian kanssa yhtään mitään tekemistä. Alex Garlandin, tuon aikamme brittiläisen elokuvan Timo T. A. Mikkosen tuottama Ex Machina on tarina ja periaatteessa hyvinkin uskottava skenaario tekoälyn kehityksestä sekä keinotekoisen ihmisen astumisesta Masahiro Morin
lanseeraaman "uncanny valleyn" tälle puolen. Garland on kertonut
saaneensa elokuvaansa inspiraation jo poikasena kokeiltuaan osaamistaan
koodaamisen saralla ja huomanneensa, kuinka inhimilliseltä ohjelmoitu
tekstipohjainen tekoäly voikaan tuntua. Ex Machinan
ilmestymisen aikaan The Guardianille antamassaan haastattelussa Garland
tähdensikin luonnontieteiden antavan mielestään erinomaisen pohjan
ihmismieltä askarruttavien teemojen taiteelliseen käsittelyyn: "Solumme,
historiamme, tulevaisuutemme, paikkamme universumissa - - se on minun
mielestäni runoutta", Garland totesi.
Herra Peabody ja Sherman. Herra Peabody on puhuva koira.
"Herra Peabody, pitääkö
paikkansa, että varhaisin viittaus robotiikkaan löytyy Aristoteleen
politiikkaa käsittelevästä kirjasesta?"
"Olet oikeassa,
Sherman. Aristoteles pohti kyseisessä Politiikka-teoksensa kohdassa
orjuuden perusteista, ja huomautti tuolloin vakiintuneen käytännön
tarpeettomuudesta, mikäli työkalut kykenisivät liikuttamaan itse
itseään."
"Keksikö Aristoteles siis robotiikan sellaisena kuin me sen tunnemme?"
"Ehei,
Sherman. Sanan "robotti" esitteli meille Karel Čapek näytelmässään
R.U.R. vuodelta 1921. Ilmeisesti Čapek imi teokseensa inspiraatiota
tuolloisesta mekaanisesta liukuhihnatyöstä sekä aikoinaan suositusta
Karl Marxin vieraantumisteorista, jonka mukaan kapitalistinen
tuotantojärjestelmä vieraannuttaa työläisen omasta työstään sekä muuntaa
tämän pelkäksi kasvottomaksi tuotantokoneiston osaksi. Sana "robotti"
onkin johdettu slaavilaisten kielten pakkotyötä tarkoittavasta sanasta
ja tarkoittaa periaatteessa työläistä. Jos olet koskaan nähnyt Chaplinin
Nykyaikaa, tunnistatkin varmasti kupletin juonen."
"Herra
Peabody, tarkoitatte siis Terminator-sarjan sekä alkuperäisten
Sonic-pelien kaltaisten modernin populäärikulttuurin klassikoiden
imeneen vaikutteita Kylmästä sodasta sekä liberaalin markkinatalouden ja
kasvottoman kollektivismin välisestä henkisestä kahtiajaosta?"
"Osuit
naulan kantaan, onhan Sonicin arkkivihollinenkin saanut nimensä Karel
Čapekin antaman esikuvan mukaisesti venäläisestä työläistä
tarkoittavasta "rabotnik"-sanasta."

Ex Machinan alussa Domhnall Gleesonin esittämä koodari voittaa viikon loman hakukonejätti Blue Bookin omituisen, kaljua Rasputinia muistuttavan johtajan (Oscar Isaac)
syrjäisessä metsähuvilassa. Paikan päällä hullu kybermunkki kertoo
hämmentyneelle vierailijalleen kehittämästään testivaiheessa olevasta
naisrobotista sekä tämän edistyksellisestä tekoälystä, jonka kerrotaan
läpäisseen yksinkertaisemman version Turingin testistä.
Jumalkompleksistaan yhä enemmän juopuvan narsistisen tohtori
Frankensteinin ja tämän luomusten keskelle klaustrofobiseen
erämaavankilaan jämähtänyt Matti Meikäläinen saa tehtäväkseen
seurustella mainitun tekoälyn kanssa sekä arvioida samalla tämän
ihmismäisyyttä sekä väitettyä tietoisuutta. Kuten tohtori Faustin
tarinoiden henkisillä jälkeläisillä yleensä on tapana, myös tälläkin
kertaa tiedolla on hintansa sekä arvaamattomia vaikutuksia kokeeseen
osallistuvien henkilöiden elämään.
"En tiedä huomasitko,
Sherman, mutta Ex Machinan miehen ja naisrobotin suhde toimi Marxin
vieraantumisteorian mukaisena kuvauksena kapitalistin ja työläisen
valtasuhteesta, joskin sukupuolisiin ja teknologisiin suhteisiin
sovellettuna. Ex Machinan maailmassa naisrobotti on lähtökohtaisesti
vain biologisen miehen leikkikalu ja koe-eläin."
"Huomasin
kyllä, kiitos aiheesta pitämänne alustavan luennon, Herra Peabody.
Mutta huomasitteko itse Garlandin elokuvan viittauksen Ovidiuksen
Pygmalioniin, joka tarinan mukaan rakastui norsunluusta veistelemäänsä
naispatsaaseen – siis siihen samaan kirjalliseen klassikkoon, johon
Alfred Hitchcock viittasi Vertigossaan? Alex Garlandilla on selvästi
länsimainen yleissivistys hallussa."
Kalju Rasputin kuvassa oikealla. Huomaa kalterimaiset ikkunat.
Kolmiodraamana Ex Machina
on... mielenkiintoinen. Upporikas hullu munkki on kuin tyttöystäväänsä
vankinaan pitävä omistushaluinen ja väkivaltainen poikaystävä, jonka
vehkeilyjen keskelle hyväntahtoinen ulkopuolinen, tarinan ruhtinas
Myškin, tietämättään astuu vain yhdeksi testikappaleeksi muiden
joukossa. Kaikkivoipaisuuteensa seonnut tiedemies ei kuitenkaan tullut
ajatelleeksi asettaa luomuksilleen minkäänlaisia erityisiä asimovilaisia
rajoituksia – ehkä vain nähdäkseen kuinka pitkälle tekoäly olisi valmis
menemään saavuttaakseen sille ennalta asetetut tavoitteet.
Naisrobotilla ei olekaan lopulta minkäänlaisia estoja manipuloida tai
tuhota ihmisiä saadakseen "haluamansa", mutta tekoälyllä on täydet
valmiudet ymmärtää ja käyttää hyväkseen kohtaamiensa zelovekien
heikkouksia. Dostojevskin kuuluisaa toteamusta sivuten Jumalan hahmon
rajoittuessa eksentrisen megalomaanikon egoon edes ihmisillä itsellään
ei ole syytä tai objektiivisia perusteita toimia moraalisesti.
"Minusta
Ex Machinan lähtökohdat ovat perusteiltaan häkellyttävän ajankohtaisia,
mutta ainakin itse olisin katsojana kaivannut siltä enemmän teknisiä
yksityiskohtia."
"Kuinka niin, Herra Peabody?"
"Katsohan
Sherman, Ex Machina kertoo tekoälystä ja koneen tietoisuudesta, mutta
todellisuudessa tällaisista keksinnöistä saatetaan olla vielä
vuosikymmenten päässä – mikäli mitään sellaista ikinä kyetään
kehittämäänkään. Tällä hetkellä emme edes tiedä, mitä ihmisenkään
tietoisuus loppujen lopuksi on tai miten se toimii, joten sellaisen
keinotekoinen luominen vaikka vain vahingossa olisi yksi kautta aikain
sensaatiomaisimmista läpimurroista koko tieteen historiassa. Yksi
tietoisen tekoälyn kehittämisen suurista haasteista on kokemusten
perustuminen tulkintaan ja jatkuvasti muuttuvan maailmankuvan
sovittamiseen aiempaan, kuten postmodernistit asian jo viime vuosisadan
puolivälissä kiteyttivät. Garland kuitenkin ovelasti kiertää ongelman
keskittymällä kuvaamaan trillerin keinoin liiankin luonnolliseksi
kehittyneen koneen muodostamaa uhkaa ihmisille."
Omaan henkilökohtaiseen makuuni parasta Ex Machinassa
on sen avoimeksi jäävä lopetus, jonka sanoma on ajankohtaisuudeltaan
vähintään yhtä leikkaavaa terää kuin kysymys tekoälyjen muodostamasta
eettisestä ja inhimillisestä problematiikastakin. Garlandin elokuvassa
robotit eivät vain ole saaneet yhä ihmismäisempiä piirteitä, mutta
samalla digileluihinsa seonneet ihmiset ovat muuttuneet niin mekaanisen
kaavamaisiksi, ettei näiden keskeltä pystyisi lateksi-ihoista
rabotnikkia enää tunnistamaankaan. 2000-luvun ihminen on isossa kuvassa
pelkkä algoritmein ohjattu digitaalinen numerosarja Jevgeni Zamjatinin
romaanista – Saarioisten tehtaassa tuotetun lihamakaronilaatikon
kaltainen kasvoton ja arvoton tuote, jonka internetkäyttäytymisen
pohjalta tuotettua profiilia kaupitellaan aikamme teknologisten
kartanonherrojen kesken kuin kuolleita sieluja Venäjällä. Se kelpaisi
uuden kertomuksen aiheeksi – mutta tämä kertomuksemme on nyt lopussa.
TH-TH-THAT'S ALL, FOLKS!
Thank you, ChatGPT.
You're welcome.
Arvio: 4.5/5
EX MACHINA, 2015 Iso-Britannia
Ohjaus: Alex Garland
Käsikirjoitus: Alex Garland
Näyttelijät: Alicia Vikander, Corey Johnson, Deborah Rosan, Domhnall Gleeson, Evie Wray, Oscar Isaac, Sonoya Mizuno