Roger Rabbitin kaltaisen ikonisen ilmiön selittämiseen näin vuosikausia myöhemmin eivät tunnu mitkään järkiperusteet enää riittävän, vaan avuttoman kynäilijän on auttamatta manattava päättelyketjunsa tueksi astrologisten ilmiöiden kaltaisia rakennelmia. Planeetat olivatkin selvästi oikeasti asennossa Gary K. Wolfin julkaistessa vanhan ajan amerikkalaista rotusortopolitiikkaa satirisoivan alkuperäisromaaninsa vuonna 1981. Tuon kyseisen opuksen menestyksestä ja laadustakin voidaan olla montaa mieltä, mutta kirja onnistui kiinnittämään välittömästi oikeiden ihmisten huomion: Wolfin teoksen oikeuksien ostamisesta muodostui lopulta korporaation sisäisten vehkeilyjen vuoksi väistymään tuomitun Disney-pomo Ron W. Millerin lyhyen uran merkittävin päätös. Näihin aikoihin Disney oli kriisissä, ja kauaskantoinen Miller näki Roger Rabbitissä keinon palauttaa firman animaatiot takaisin arvoonsa.
Animaation
ja näytellyn elokuvan yhdistäminen ei ollut ideana uusi edes 80-luvun
alussa, olihan vastaavia kokeiluja tehty menestyksekkäästi jo
taiteenlajin varhaisvuosilta asti jopa Disneyn itsensä toimesta. Roger Rabbitin
kohdalla panokset vain nostettiin ennennäkemättömiin mittasuhteisiin,
jolloin vaativaan tehtävään myös tarvittiin myös koko joukko maailman
johtavia erikoistehoste- ja animaatio-osaajia. Kulissien takana Steven Spielberg
oli jo alusta asti Amblin-yhtiönsä kanssa järjestämässä käytännön
asioita sekä neuvottelemassa Hollywood-studioiden hahmojen
hyödyntämisestä. Erikoistehosteita suunnittelemaan palkattiin
Spielbergin elokuvista tuttu Industrial Light and Magic sekä
animaatiosta vastaamaan Richard Williams, joka näihin
aikoihin tunnettiin yleisesti vastaavaa tekniikkaa pienemmässä
mittakaavassa hyödyntävästä työstään markkinoinnin parissa. Williams on
myöhemmin kertonut kieltäytyneensä ensin kunniasta Disneyn kömpelön Vanhat tarinat -elokuvan jättämän huonon vaikutelman vuoksi.
Vaikka näin jälkikäteen erikoistehosteiden erikoismies Robert Zemeckis tuntuukin täysin itsestäänselvyydeltä Roger Rabbitin ohjaajana, oli tämä todellisuudessa hännillä sopivaa kipparia uumoiltaessa. Zemeckis itse tarjosi Disneylle ja Spielbergille osaamistaan jo kirjan ilmestymisen aikoihin, mutta nuoren ohjaajan työkokemuksen ei vielä tähän aikaan uskottu riittävän näin vaativaan projektiin. Terry Gilliamin ja monen muun pätevämmäksi katsotun nimen kieltäydyttyä ohjaajanpallista Disneyn johto päätyi lopulta pitkin hampain palkkaamaan Zemeckisin. Näin syntyi Spielbergin, Zemeckisin ja Williamsin muodostama voimakolmikko, jonka ensimmäiseksi tehtäväksi tuli pitkällinen valmistelutyö ennennäkemättömän kunnianhimoisen elokuvan toteuttamiseksi. Käytännössä aina kun animaatiohahmo liikutti jotain todellisen maailman esinettä, oli esineen tavalla tai toisella liikuttava, mihin käytettiin apuna erilaisia robottiraajoja, vaijeriviritelmiä sekä köysillä liikuteltavia irtotavaroita, joiden päälle animaatiohahmot piirrettiin kuva kuvalta hikeä ja verta säästämättä. Steven Spielberg itse luonnehti raakamateriaalia kuin kohtauksiksi Näkymättömän miehen kostosta.
Kuka viritti ansan Roger Rabbit ei tiettävästi seuraa alkuperäisromaanin tarinaa kovinkaan uskollisesti. Lyhyenlännän Bob Hoskinsin
esittämä Eddie Valiant on kovaksi keitetty ja huumorintajuton
renttudekkari 40-luvun Hollywoodissa, jossa oikeat näyttelijät ja
animaation kultakauden hahmot elävät rinta rinnan. Kun Acme-korporaation
pomo löydetään murhattuna, suuntautuvat viranomaisten epäilyt Charles Fleischerin
äänellä höpöttävään Roger Rabbittiin, höveliin piirrosjänikseen, jonka
vaimon epäillään pettäneen tätä ym. heppulin kanssa vain hetken ennen
raharikkaan veikkosen kuolemaa. Koko Hollywoodin poliisivoimien sekä
tuomari Doomin (Christopher Lloyd) jahdatessa Rogeria
animaatiohahmoja vihaava kyyninen Eddie joutuukin itse auttamaan tätä
puhdistamaan maineensa sekä nappaamaan oikean murhaajan. Eddie toivoo
Acme-pomon murhan ratkaisun antavan samalla vastauksia myös oman
veljensä taannoiseen kuolemaan tämän jäätyä putoavan pianon alle – ehkä
ratkaisu kauan mieltä jäytäneeseen ongelmaan palauttaisi myös Eddien
huumorintajun.
Roger Rabbitin käsikirjoituksessa ei periaatteessa ole kovinkaan paljoa ihmeellistä kommentoitavaa, onhan kyseessä varsin tavanomainen humoristinen dekkaritarina, jossa vain sattuu olemaan mukana tunnettuja piirroshahmoja. Richard Williams kertoo kirjassaan, kuinka Zemeckis ja Spielberg aikoivat kuvata Roger Rabbitin niin yksinkertaistetussa muodossa kuin suinkin mahdollista animaattoreiden työn helpottamiseksi, mutta Williams itse ohjeisti kaksikkoa unohtamaan moiset temput ja tekemään elokuvan parhaan kykynsä mukaan ilman turhia kommervenkkejä, sillä turha kikkailu vain söisi turhaan kerronnan ja erikoistehosteiden uskottavuutta. Roger Rabbittia katsoessa ei voikaan olla huomaamatta, miten nätisti Zemeckis onnistuu kertomaan Eddien rappiosta ja traagisesta menneisyydestä sanattoman viestinnän keinoin yksinkertaisesti panemalla hahmon kaivamaan taskustaan viinapulloa tai suoristamaan haikeana firmansa nimikylttiä. Tällainen kypsä visuaalinen tarinankerronta yksistään nostaa Roger Rabbitin useimpien kilpailijoidensa yläpuolelle meidänkin aikanamme.
Yksi erityisen mielenkiintoinen puoli Roger Rabbittiä
on tietysti Williamsin keskeisille hahmoille loihtima design kaikkine
inspiraationlähteineen. Williams itse on kertonut kirjassaan
suunnitelleensa Rogerin hahmon kuin yhdistelmäksi kaikkia klassisia
animaatiohahmoja: jänishahmossa on vähän Väiski Vemmelsäärtä, silmät on
lainattu Lurpalta, hiuskiehkura on peräisin Nakke Nakuttajalta,
hansikkaat Mikki Hiireltä ja niin poispäin. Tex Averyn seksikkäältä punapäältä muotonsa saaneesta Jessica Rabbitistä suunniteltiin klassista seksisymbolia Clara Bown, Marilyn Monroen, Greta Garbon ja Marlene Dietrichin
antaman esikuvan mukaisesti – oikean elämän innoittajiensa tapaan myös
Jessican vihjataan rivien välistä inhoavan miehiltä saamaansa kohtelua
pelkkänä tyhjäpäisenä seksiobjektina. Roger Rabbitin
Laserdisc-julkaisussa kohtauksessa, jossa Jessica lentää hameineen
autosta, katsojalle paljastetaan väitetysti sekunnin kymmenyksen
pituisen pätkän verran Jessican olevan liikkeellä ilman asianmukaista
vaatepartta. Tarina Jessican puuttuvista pikkuhousuista oli aikoinaan
jättimäinen skandaali, ja pelkästään huhut paljaasta pinnasta tekivät
tuosta kyseisestä julkaisusta valtavan myyntimenestyksen, olipa
väitteissä perää tai ei.
Richard Williamsin kiellettyä Spielbergiä ja Zemeckisiä yksinkertaistamasta elokuvansa kuvauksia tarkoitti samalla, että Roger Rabbitissä nähdään paljon kamera-ajoja ja hienostuneita nosturi- ja vaijeritekniikoita modernin elokuvan parhaita perinteitä kunnioittaen. Animaatiopuolella tämä tarkoitti, että kaikki hahmot ja näiden varjot jouduttiin piirtämään kolmiulotteisiksi, mikä edelleen johti työn määrän ja hinnan moninkertaistumista verrattuna tyypilliseen kaksiulotteiseen animaatioon – samoja tekniikoita jatkojalostettiin edelleen The Thief and the Cobbler: The Recobbled Cutissa. Osittain tästä syystä Williams vaatikin Disneyltä ja Spielbergiltä animaation työstämistä Lontoossa sijaitsevassa studiossaan yhdessä oman veteraanitiiminsä sekä Disneyltä lainaan saatujen huippujen voimin mahdollisimman kaukana Hollywoodin rahamiesten käsistä. Kuvausten aloittamisesta elokuvan ensi-iltaan budjetti olikin ylitetty melkein kaksinkertaisesti, varhaisimmat deadlinet ohitettu heittämällä, ja Disneyn uusi johtokin kaavaili tiettävästi jo koko projektin kuoppaamista, mutta kuin ihmeen kaupalla nämä saatiin lopulta vakuutettua jatkamaan valitulla tiellä.
Williamsin viha Hollywood-byrokratiaa kohtaan ei lopulta ollut yhtään liioiteltua. Pelkästään Roger Rabbittia
tehdessään Disney ja Spielberg joutuivat neuvottelemaan keskenään
nahistelevien Hollywood-studioiden kanssa, mutta lopulta suurin osa
päädyttiin pudottamaan pois laskuista pelkästään taloudellisista syistä.
Warnerin ja MGM:n kaltaisten jättiläistenkin kanssa tekijöillä oli
jatkuvia ongelmia, Warner esimerkiksi ei olisi halunnut tekijöiden
käyttävän Bob Clampettin designejä hahmoistaan, joten
Williams työryhmineen huijasi näitä teettämällä tietyt kohtaukset näiden
haluamalla tavalla vain Warnerille lähetettyihin testikopioihin sekä
lopulliseen teatteriversioon omallaan. Disney itse joutui taipumaan
Warnerin käskytyksen kanssa antamalla näiden hahmoille yhtä paljon
ruutuaikaa omiensa kanssa, mutta sittenkin veijarimainen Williams
tiimeineen onnistui jotenkin pelaamaan muutaman sekunnin turvin voiton
Disneylle. Richard Williams itse tekee pienen cameon hissiä ohjaavana
Lurppana.
Kuka viritti ansan, Roger Rabbit on miljoonien kaskujen ja tarinoiden elokuva; kaikenlaista triviaa ja yksityiskohtia on niin runsaasti, ettei moista määrää ole mahdollista järjellisiin mittasuhteisiin tiivistääkään. Ilmiönä Roger Rabbit on ainutlaatuinen tapaus koko elokuvan historiassa, osallistuihan sen tekoon kokonainen joukko maailman johtavia tekijöitä kaikilta elokuvan osa-alueilta vuosikausien ajan tuottamaan teknisesti mahdottomana pidettyä suurteosta itseään säästämättä. Roger Rabbitissä tietokoneita edeltävän ajan käytännöllinen erikoistehosteosaaminen ja luovuus hiottiin täydellisyyteensä, mihin äärimmäisen haastavissa rooleissa erinomaista jälkeä tekevät näyttelijät sekä edelleen vaativuudeltaan maailman huippua edustava animaatio vielä antavat oman makoisan lisänsä. Näin jälkikäteen onkin helppo ymmärtää, miksei toista samanlaista monumentaalista voimannäyttöä enää ole toistamiseen kyetty tekemään, riitaantuivathan Spielberg ja Disneykin nopeasti elokuvan julkaisun jälkeen, eikä nuoren J.J. Abramsinkin käsissä pyörineestä jatko-osasta ikinä saatu aikaiseksi edes kunnollista käsikirjoitusta.
Pelkästään kulttuuriselta merkitykseltään Kuka viritti ansan, Roger Rabbit
hakee nykyäänkin vertaistaan: Disneyn ja kumppaneiden veret seisauttava
klassikko todella nosti tekijänsä takaisin parrasvaloihin sekä
animaation seuraavien vuosikymmenten suureksi muoti-ilmiöksi. Steven
Spielberg itse jatkoi Roger Rabbitin jälkeen yhteistyötään
Warnerille kokoamansa ydintiimin kanssa ja myi myöhemmin omat
animaatiobisneksensä suunnitteilla olleelle DreamWorksille, johon
siirtyi myös huomattava osa Disneyn parhaita osaajia myös tämän elokuvan
takaa. Richard Williams voitti työstään kaksi Oscaria ja teki mittavat
rahoitussopimukset Warnerin kanssa saadakseen viimein The Thief and the Cobblerin
valmiiksi. Williamsin alaisuudessa huippuunsa treenattu
animaattoriletka levittäytyi ympäri läntisen pallonpuoliskon johtavia
studioita kuljettaen mukanaan mestarin oppeja sekä osallistuen seuraavan
vuosikymmenen suuren animaatiorenessanssin käynnistämiseen. Animaatiota
ja näyteltyä elokuvaa yhdisteltiin muutaman vuoden ajan runsaalla
kädellä kilpailevien studioiden toimesta Cool Worldin, Rokkikukon ja Space Jamin kaltaisten pökäleiden muodossa, mutta ilman Roger Rabbitin menestyksen toisintoa.
Yhtä asiaa useimmat katsojat sen enempää kuin studiopomotkaan eivät vain tunnu ikinä Roger Rabbitissä
ymmärtäneen. Elokuvan dialogissahan kerrotaan murhaajan olevan
kimeä-ääninen ja punasilmäinen piirroshahmo, mutta varsinainen roisto
kuolee lopussa ehtimättä paljastaa todellisia kasvojaan ihmisnaamionsa
alta. Heti roiston kuoleman jälkeen kohtaukseen astuu Nakke Nakuttaja,
toinen elokuvan kimeä-äänisistä hahmoista,
pelkästään osoittamaan katsojille ”sen toisen” olleen koko ajan kaiken
takana. Ilmeisesti tekijät tarkoittivat mysteerin houkuttelemaan ihmisiä
katsomaan elokuvan useampaan kertaan selvittääkseen murhaajan
todellisen identiteetin alkupuolella nähdyn vihjeen kautta, mutta
kekseliäs idea ei oikein saanut koskaan tuulta alleen. Me tosi
astrologit kuitenkin tiedämme totuuden, kiitos taivaankappaleiden
suotuisten asentojen.
Arvio: 5/5
WHO FRAMED ROGER RABBIT, 1988 USA, Iso-Britannia
Ohjaus: Robert Zemeckis
Käsikirjoitus: Gary K. Wolf, Jeffrey Price
Näyttelijät: Bob Hoskins, Charles Fleischer, Christopher Lloyd, Joanna Cassidy
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.