Robert
Bresson oli jo kypsässä viidenkymmenen vuoden iässä löytäessään
taiteellisen viisastenkiven edellisessä elokuvassaan Papin päiväkirja, jota olisi hyvinkin voinut pitää jonkinlaisena
lahjakkaan ikämiestaitelijan kertaonnistumisena ja
onnenkantamoisena. Miehen seuraavalla elokuvalla olikin paljon
todistettavaa erityisesti ohjaajalle itselleen. Tulevan elokuvansa
aiheeksi Bresson valitsi vankeuden, henkisen ja fyysisen. Uuden teoksen käsikirjoituksen pohjana toimivat sotavankina olleen ja
vankeudesta suunniteltua teloittamistaan edeltäneenä yönä
karanneen Andre Devignynin muistelmat. Lopullisesta elokuvasta tuli
lopulta Bressonin uran menestynein ja joidenkin mielestä myös paras
teos, Kuolemaantuomittu on karannut.
Elokuva
alkaa, kun Francois Leterrierin näyttelemä vangittu
vastarintaliikkeen jäsen kuljetetaan vankilaan. Vankilan pihalla hän
kohtaa muita vankeja, jotka auttavat häntä poistamaan raudat
käsistään. Lopulta hän päätyy yksinäiseen selliin odottamaan
kuolemantuomionsa täytäntöönpanoa. Todellisuudessa miehen
mielessä siintää suuri pakosuunnitelma ja vapaus… Francois
Leterrier on käytännössä elokuvan ainut näyttelijä ja koko
elokuva keskittyy hänen hahmonsa ympärille. Leterrierin näyttelyn
pohjalta ei pystyisi edes arvaamaan miehen tekevän tässä
elokuvassa debyyttiroolinsa, niin varmalta hänen työnsä tuntuu.
Kuolemaantuomittu
on karannut on joka suhteessa täyttä Bressonia. Miehen tyyli on
totutun askeettista sekä yksinkertaista juonesta ja näyttelijätyöstä
lähtien. Viihdettä tai vauhtia tässäkään elokuvassa ei ole
käytännössä ollenkaan, vaan maltillisen minimalismin keinoin sekä
jättämällä olennaisia asioita näyttämättä Bresson pyrki
selvästi luomaan elokuvan, jossa katsoja on ikään kuin vankina
vangin kanssa. Tässä elokuvassa ja Taskuvarkaassa Bresson
mielestäni painottaa hienosti kuvallisessa kerronnassaan
päähenkilönsä käsiä, tarinan kannalta keskeisen toiminnan
tärkeimpiä instrumentteja. Katsoessa kannattaa kiinnittää
huomiota lisäksi ainakin puvustukseen ja lavastukseen. Tästä
elokuvasta pyrittiin nimittäin tekemään niin realistinen kuin vain
mahdollista, sen tekemiseen saatiinkin aitoa materiaalia museosta
sekä elokuvan teknisenä neuvonantajana toimi alkuperäinen karannut
kuolemaantuomittu Andre Devigny itse.
Kokonaisuutena Kuolemaantuomittu on karannut lukeutuu Bressonin parhaisiin
teoksiin, vaikkei omasta mielestäni aivan paras olekaan. Voisi
sanoa, että jos ohjaaja löysi edellisessä elokuvassaan oman
tyylinsä sekä menetelmänsä, tässä elokuvassa hän löysi
suosikkiaiheensa, vankeuden ja vapautumisen, joita hän hyödynsikin
näkyvästi myös kahden seuraavan elokuvansa Taskuvarkaan ja Jeanne d’Arcin parissa. Näitä kolmea elokuvaa onkin tapana
kutsua vankilatrilogiaksi.
Arvio: 5/5
UN CONDAMNÉ À MORT S'EST ÉSCHAPPÉ, 1956 Ranska
Tuotanto: Alain Poiré, Jean Thuillier
Ohjaus: Robert Bresson
Käsikirjoitus: Robert Bresson
Näyttelijät: Francois Leterrier
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.