Muistan
vielä kun vuosia sitten Peter von Baghin kirjoista innostuneena
aloitin vakavamman elokuvaharrastukseni. Ensitöikseni aloin etsiä
tutustumisen arvoisia elokuvaohjaajia ja elokuvan merkkiteoksia netin
sivustoilta ja varasin itselleni lähes
loputtomasti aikaa kaiken mahdollisen vähänkään kiinnostavan
katsomiseen. Rupeamani ensimmäinen elokuva oli tämä Robert
Bressonin ohjaama Balthazar, elokuva jonka ennestään tiesin lähinnä
perustuvan löyhästi Dostojevskin Idioottiin, yhteen
suosikkikirjoistani, ja jonka pääosaa esittää aasi. Tietysti
muistettiin teosta yleensä myös mestariteokseksi monesti kehaista,
välistä jopa ohjaajansa parhaaksi elokuvaksi.
Elokuva
alkaa aasi Balthazarin syntymällä sekä lapsuuden kuvauksella
Ranskan maaseudulla. Lapset ottavat aasin omakseen, kastavat ja
antavat sille nimen. Heille aasi on arvokas ja inhimillinen olento
siinä missä ihmisetkin. Lapsuuden loppu tietää kärsimysten alkua
sekä aasin että sen lapsuudenystävien elämässä. Koko elokuvan
ajan ihmishahmot kunnostautuvat jos jonkinlaisissa syntisissä
menoissa, mitä tahansa he ikinä kärsivätkin, aasi kärsii kaiken
moninkertaisesti mutta eleettömän rauhallisesti. Elokuvassa ainut
synnitön hahmo onkin itse aasi, eräänlainen Kristuksen ja
pyhimysten vertauskuva, jonka kohtalona on yksinkertaisesti kärsiä
ihmisten vuoksi ja lopulta kuolla. Jos juoni kuulosti kamalan
barbaariselta ja raa'alta, niin sanottakoon että näin vanhassa
elokuvassa ei ole ollenkaan sellaista raakaa väkivaltaa, gorea tai
verta mitä esimerkiksi nykyelokuvissa. Eli sopii katsoa ihan
huoletta.
Balthazarissa
kiteytyy mielestäni upealla tavalla koko Robert Bressonin
tyylikirjon parhaat puolet. Ensinnäkin elokuva on joka suhteessa
erittäin hillitty ja tyylikäs, kuten Bressonin elokuvat yleensä.
Mikään Balthazarissa ei varsinaisesti tunnu suurelta tai
yliampuvalta vaan kaikki osaset kameratyöskentelystä
kuvasommitteluun ja lavastuksesta käsikirjoitukseen tuntuvat
erittäin tiiviiltä ja riittävän yksinkertaistetuilta
muodostaaksen selkeän ja eheän kokonaisuuden ilman rönsyilyä,
ylimääräistä täytettä tai aukkoja. Näyttelijät ovat
ohjaajalleen tyypillisesti pyritty pitämään mahdollisimman
vähäeleisinä ja ilmeettöminä, kuin vuorosanojaan lausuvina
patsaina konsanaan, mikä oudolla tavalla sopiikin ohjaajan muuhun
tyyliin kuin nokka naamaan. Yhdenkään näyttelijän työstä ei ole
moitteen sijaa, kaikkein vähin aasin itsensä.
Mitään
jenkkityylistä vauhtia ja vaarallista hurjastelua on turha tämän
elokuvan kohdalla edes kuvitella, puhumattakaan helposta ja kevyestä
viihteestä tai melodraamasta. Balthazarissa on kyse enemmänkin
erittäin syvällisestä hengellisestä ja filosofisesta
taideteoksesta kuin mistään helposta kertakäyttöhuvituksista,
mikä ei siis tarkoita että kyseessä olisi mikään jäätävän
monimutkainen tai vaikeaselkoinen teos, syvällinen vain. Jotenkin
kummassa elokuva on samanaikaisesti sekä ahdistavan kyyninen että
tavattoman kaunis ja viisaskin, kuten päähenkilönsä.
Arvio: 5/5
AU
HASARD BALTHAZAR, 1966 Ranska, Ruotsi
Tuotanto: Mag
Bodard Ohjaus: Robert
Bresson Käsikirjoitus: Robert
Bresson
Näyttelijät: Anne
Wiazemsky, Francois Lafarge, Nathalie Joyaut, Philippe Asselin,
Walter Green
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.