lauantai 16. heinäkuuta 2016

Väsynyt kuolema (1921)


Fritz Langia pidetään nykypäivänä yhtenä vaikutusvaltaisimmista ja parhaimmista elokuvaohjaajista koskaan; elokuvan suurmiehenä, jolta ovat tulleet mm. sellaiset alan merkkiteokset kuin Tohtori Mabuse, Metropolis, M ja GangsterikuningasVäsynyt kuolema oli aikoinaan miehen ensimmäinen kansainvälisesti menestynyt teoksensa ja läpimurtoelokuvansa. Se on kuvattu Tohtori Caligarin kabinetin tavoin synkeissä sodanjälkeisissä maailmanlopun ja kuoleman tunnelmissa, mikä lienee vaikuttanut sen keskeiseen kuolemateemaan. Elokuva on synkästä teemastaan huolimatta ensisijaisesti aikuisten fantasiasatu ja se perustuukin tiettävästi ohjaajansa kuumehoureeseen.
Väsynyt kuolema kertoo ihmisen hahmon ottaneesta kuolemasta (Bernhard Goetzke), joka saapuu elokuvan alussa pieneen saksalaiseen kylään hakemaan nuorta miestä (Walter Janssen) mukaansa. Nuoren miehen rakastajatar (Lil Dagover) ei kuitenkaan ole valmis päästämään kihlattuaan menemään, vaan rukoilee kuolemalta mahdollisuutta muuttaa kohtaloa ja saada pitää rakkaansa elävien kirjoissa. Surumielinen kuolema heltyy naiselle ja antaa tälle kolme mahdollisuutta ansaita rakkaansa takaisin. Väsynyt kuolema onkin pitkälti antologiaelokuva, joka jakautuu päätarinan lisäksi kolmeksi pieneksi fantasiatarinaksi.

Henkilökohtaisesti olen aina pitänyt tällaisista episodielokuvista siitäkin huolimatta että yksittäiset tarinat pääsääntöisesti kärsivät irrallisuudesta, liian lyhyestä kestosta ja yleisestä pinnallisuudesta. Käytännössä tästäkään elokuvasta ei oikeastaan jää hahmoina mieleen kuin kuolema sekä itse pääpari, joka toistaa rakastavaisten roolinsa jokaisessa tarinassa uudelleen ja uudelleen. Sikäli kyseessä on pieni harmi, koska kuitenkin elokuva on melko sentimentaalinen ja vaatisi enemmän syvyyttä toimiakseen kunnolla.
Tarinat itsessään ovat lähes identtisiä nuoren parin rakkauden ja kuoleman ympärille rakennettuja fantasiasatuja, jotka on sijoitettu eri puolille maailmaa Persiasta Kiinaan. Erityisesti mielikuvituksellisissa tarinoissa esiin nousevat poikkeuksellisella tavalla niiden hienot ja yllättävänkin hyvin aikaa kestäneet erikoistehosteet, erityisesti Kiinaan sijoittuvan tarinan luovat ja idearikkaat visiot, jotka aikoinaan hämmästyttivät ja innoittivat aikalaiskatsojia lennokkuudellaan. Näyttelijöistä erityisesti kuolemaa esittävä Bernhard Goetzke on roolissaan vähäeleisen tyylikäs ja vakuuttava.

Väsynyt kuolema on elokuvana kaukana täydellisestä, mutta jostain syystä se on kuitenkin ollut aina kovasti omaan mieleeni. Jotain sen synkässä mutta samalla kauniissa kokonaisuudessa on aina vedonnut itseeni, siitäkin huolimatta etteivät lyhyet tarinat tai niiden hahmot varsinaisesti syvyyttä huoukaan. Jokin siinä tunnelmassa, rakkauden ja kuoleman teemassa sekä fantasiahenkisessä, sujuvasti kerrotussa tarinassa ja erityisesti sen yksinkertaisessa mutta hienossa lopussa jaksaa viehättää katselu toisensa perään.



Arvio: 5/5

DER MÜDE TOD, 1921 Saksa
Tuotanto: Erich Pommer
Ohjaus: Fritz Lang
Käsikirjoitus: Fritz Lang, Thea von Harbou
Näyttelijät: Bernhard Goetzke, Lil Dagover, Walter Jansen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.