maanantai 15. marraskuuta 2021

Cybersix (1999)

Tarina kertoo muuan japanilaisen televisiomogulin juuttuneen taannoisella epäonnisella ulkomaanmatkallaan argentiinalaiseen hotellihuoneeseen katsomaan tylsyyteensä paikallisesta televisiosta tullutta supi surkeaa toimintasarjaa. Espanjaa taitamaton japanilainen liikemies ei ymmärtänyt näkemästään paljoakaan, joten tämä päätyi kysymään joltain paikalliselta, mistä kyseisessä sarjassa oikeastaan on edes kyse. Mies piti lopulta kuulemastaan niin paljon, että tarjoutui hankkimaan sen oikeudet kokonaista kunnianhimoista animaatiosovitusta varten...

Japanilais-kanadalaisena yhteisproduktiona syntynyt Cybersix on aikoinaan suosittuun argentiinalais-italialaiseen sarjakuvaan perustuva kertomus Etelä-Amerikkaan paenneiden sotarikollisten ja natsitiedemiesten yli-ihmiskokeista selvinneestä naisesta, joka omaksuu kuolleen miehen identiteetin ja asettuu pieneen latinalaiseen kaupunkiin elämään kaksoiselämäänsä. Päivisin mieheksi tekeytynyt nainen on tavallinen kaunokirjallisuuden opettaja paikallisessa opinahjossa, mutta auringon laskeuduttua tämä metsästää natseja ja näiden luomuksia yhdessä kuolleen veljensä tietoisuuden omaavan pantterin kanssa. Kolmantena pyöränä sarjassa on Cyber-6:n alter egon toveri Lucas, joka sattumalta iskee silmänsä myös ihmisyyttään etsivään mystiseen öiseen kaunottareen.

Aidon ja alkuperäisen Cybersixin konseptin nerokkuus piileekin sen hienovaraisessa tavassa yhdistellä aikuisempaa melodraamaa tyylikkääseen tieteistoimintaan, lievään erotiikkaan ja rehevän latinalaiseen saippuaoopperaan vähän vanhojen Marvel-sarjakuvien tapaan. Koko saagahan ei missään kohtaa perustunut yksistään väkivallan viljelyyn, vaan taustalla oli koko sen keston tietty "perhedraaman" tuntu, onhan päähenkilö tämän aisaparin sekä useimpien vihollisten tavoin tietyssä mielessä itse pääroiston lapsia. Myöhemmissä tarinoissa Cyber-6 myös menee naimisiin ja saa itse lapsen – jonka johtavan natsitiedemiehen kätyrit kaappaavat ja aivopesevät vihaamaan vanhempiaan. Sarjakuvaa ei liene käännetty suomeksi ainakaan virallisesti.

Cybersixin animaatiosovituksen pahimmaksi yksittäiseksi kompastuskiveksi muodostuukin jo näin kättelyssä käsittämätön päätös suunnata aikuisemman toimintasarjakuvan tarina pienille lapsille ja käytännössä riisua se kaikenlaisesta vähänkään rapeammasta sisällöstä: kaikenlaiset natsiviittaukset on esimerkiksi poistettu lähes täysin, puhumattakaan koko yllä mainitusta taustatarinasta sekä vakavammista teemoista, joiden tilalle loihdittiin ajalleen tyypillinen viikoittain vaihtuvien hirviöiden mättämiseen keskittyvä lasten piirrossarja. Näihin aikoihin alkuperäistä sarjakuvaa ei ollut vielä saatavilla japaniksi tai englanniksi, joten kohdeyleisön mahdollisuudet perehtyä suodattamattomaan lähdeaineistoonkin olivat ilmestymisaikaan olemattomat.

Saksittu ja sensuroitu Cybersix ei sellaisenaan sittenkään ole täysin toivoton tapaus, vaikka muuta voisi luulla. Ensimmäisenä sarjasta osuu silmään sen ihastuttavan tasokas visuaalinen toteutus, joka yhdistelee velmusti tyypillisen eurooppalaisen sarjakuvan yleisilmettä 90-luvun toiminta-animen kikkoihin. Lopputulos on suoraan sanoen viehättävän persoonallinen ja animaation taso parhaimmillaan hyvän matkaa genrensä keskitasoa prameampaa jälkeä. Ohkaisesta käsikirjoituksesta, halvoista ääniefekteistä sekä kömpelöstä käännöksestä kärsivään kolmeentoista episodiin päätyi muutamia kelpo oivalluksiakin. Oma luonnollinen suosikkini on jakso numero 10, jossa taistellaan furrymaista ihmissutta vastaan sekä muuan alkupään episodi, jossa Cyber-6:n varomattomuus laukaisee kiusallisen huhumyllyn, joka on lähellä paljastaa tämän oikean henkilöllisyyden sekä vaarantaa sivullisten turvallisuuden.

Lapsille suunnattu näkemys Cybersixistä ei taustat tuntien tietenkään ollut ilmestyessään kaksinenkaan menestys, vaan nauttii näin jälkikäteenkin korkeintaan jonkinasteista kulttistatusta alan kiihkeimpien harrastajien keskuudessa. Mielenkiintoisena käänteenä kanadalaissyntyinen sarjakuvia ja animea harrastava James Cameron oltiin haastamassa vuosituhannen vaihteessa oikeuteen Cybersixin plagioinnista, mutta syytteet vedettiin lopulta pois taloudellisista syistä. Ilmeisesti Cameron itsekin ymmärsi alkuperäisen konseptin nerouden ja lähti muovaamaan siitä omaa näkemystään Dark Angelin muodossa, mutta lopputulos oli tuolloinkin laadultaan lähempänä sitä alkuperäistä näyteltyä argentiinalaista repäisyä kuin onnistuneempaa lastenpiirrettyä. 


Alkuperäiselle Cybersix-sarjakuvalle ei lopulta käynyt juuri sen paremmin. Erään kaskun mukaan tekijät päätyivät jossain vaiheessa riitelemään keskenään, jolloin koko projekti kuoli nopeasti oman painonsa alle. Toisen version mukaan sarjakuvan tuotantokustannukset kohosivat niin suuriksi, ettei sen julkaisu enää yksinkertaisesti ollut kannattavaa. Klassinen Cybersix saattaakin olla vuosikymmenten saatossa kuollut ja kuopattu, mutta sen muisto elää yhä internetin syövereissä, jossa saagan harvalukuiset fanit julkaisevat vieläkin siitä omia fanikäännöksiään siinä toivossa, että joku muukin sattuisi kultti-ilmiön joskus löytämään ja hyvällä lykyllä jopa julkaisemaankin. 



Arvio: 3/5


CYBERSIX, 1999 Kanada, Japani
Ohjaus: 
Atsuko Tanaka, Keiichiro Furuya, Keiko Oyamada, Mayumi Masaji, Nobuo Tomizawa, Toshihiko Masuda
Käsikirjoitus: 
Andrew D. Hammell, Barry Whittaker, Carlos Meglia, Carlos Trillo, Catherine Donahue Girzyc, Jono Howard, Judy Valyi, Koji Takeuchi, Michael Van Lane, Terry Klassen
Näyttelijät: 
Alex Doduk, Andrew Francis, Cathy Weseluck, Janyse Jaud, Michael Dobson, Terry Klassen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.