Jokainen kynnelle kykenevä varmasti muistaa vielä ensikohtaamisensa suomalaisittain Hopeanuolena tunnetun kaikkien aikojen klassikon kanssa. Itse muistan olleeni yhden kaverini luona tämän isoveljen katsoessa likellä kummallista animaatiota ninjakoirien muodostamien klaanien välisestä taistelusta. Lopussa toinen klaaneista päättää hylätä perinteensä ja liittyä villikoirien laumaan, ja ylpeyden sokaiseman johtajansa käskystä ikuisesta sukusodasta voittajana selvinnyt klaani polttaa itsensä roviolla vieden verenperintönsä mukanaan yhtä selviytyjää lukuun ottamatta. En ollut ikinä nähnyt mitään vastaavaa.
Nykyisin Hopeanuolen
historia mangasta aina suomalaisten ikuiseksi kestosuosikiksi on
vähintään yhtä suurta legendaa kuin sen varsinainen tarinakin.
Erilaisiin koiratarinoihin erikoistuneen Yoshihiro Takahashin kynästä syntynyt aito ja alkuperäinen Ginga: Nagareboshi Gin
-sarjakuva julkaistiin alun perin suosittuna ja palkittuna jatkosarjana
Weekly Shōnen Jumpin sivuilla sekä myöhemmin erillisinä kokoelmina.
Kuten minkä tahansa aikansa suositun mangan, myös Nagareboshi Ginin
kohtalona oli poikia kokonainen nopeasti ja halvalla tehty piirretty
sarjansa Toein ja TV-Asashin kaltaisten jättiläisten toimesta. Genreä
tuntevat huomannevat sarjan parissa työskennelleen myös paljon Fist of the North Starista ja Saint Seiyasta tuttuja kasvoja ohjauksesta vastanneesta Tomoharu Katsumatasta lähtien.
Suomessa Hopeanuoli julkaistiin muiden länsimaiden ohella vuoden 1989 kuluessa neljään videokasettiin typistetyssä rajulla otteella sensuroidussa muodossa kasarivuosien tönkkötyyliin dubattuna, olipa videokasettien takakansiteksteissä hahmojen nimiäkin kirjoitettu väärin ja tapahtumat sijoitettu hämmentävästi Alaskaan ilmiselvän Japanin sijaan. Tietty kämäisyys ei kuitenkaan haitannut kotimaista yleisöä alkuunkaan, vaan Hopeanuolen jättimäinen suosio pakotti julkaisijan ottamaan kultakimpaleestaan lukuisia uusia painoksia seuraavan vuosikymmenen kuluessa. Kun koirasaagan leikkaamaton versio vielä 2000-luvun alussa julkaistiin kaikkia todennäköisyyksiä uhmaten Suomessa, ei mikään tulvaportti enää kyennyt patoamaan suomalaisten fanien suosikilleen vuodattamaa rakkautta.
Hopeanuolen tarina alkaa Japanin
Ōu-vuoristossa sijaitsevan karhunmetsästäjän menettäessä parhaan
metsästyskoiransa Rikin seutuja terrorisoivalle punaselkäiselle
Akakabuto-tappajakarhulle. Yrmyn partasuun kuultua Daisuke-pojan
naaraspuolisen akitan saatua tiikerinraitaisen pennun, vanha mies
päättää kouluttaa koirasta isälleen jatkajaa. Myöhemmin paljastuu, että
vuoristossa asuu isänniltään karanneiden villikoirien lauma, joka etsii
itselleen liittolaisia ympäri Japania viimeiseen suureen taisteluun
karhuja vastaan ihmisten samalla vain pyöritellessä neuvottomina
peukaloitaan. Giniksi eli Hopeanuoleksi ristitty nuori pentu päättää
liittyä villikoiriin ja hylätä rakkaan omistajansa elämää ja kuolemaakin
tärkeämmän tehtävän vuoksi.
Mikä siis tekee Hopeanuolesta niin vimmatun upean katselukokemuksen? Lähdetäänpä vaikka tosiasiasta, että itse juoni on kuin suoraan klassisista samuraieepoksista: ihmisten, koirien ja karhujen välinen sota on yksilöä suurempi näennäisen ikuisesti jatkunut luonnonvoimain kaltainen mittelö ja koirien seikkailukin on napattu suoraan genreklassikosta nimeltä Seitsemän samuraita. Hopeanuolen tarinankerronta on lisäksi napannut valtavasti ideoita Alfred Hitchcockin elokuvista ja erityisesti Vertigo - Punainen kyynelestä, painotetaanhan Hopeanuolenkin tarinassa alusta asti putoamista toistuvana kuolintapana kiipeämisen yhdistyessä sankaruuteen ja rohkeuteen – jopa viimeinen mittelö Akakabuton kanssa on yksi suuri kilpajuoksu vuorenrinteen huipulle.
Edellistä voisin jatkaa helposti luettelemalla vaikka kuinka paljon erilaisia trooppeja ja teemoja, joita Hopeanuolessa
viljellään enemmän kuin kymmenessä pitkässä elokuvassa yhteensä. Yhtenä
suurena teemana tarinassa esimerkiksi on perhe, isän ja pojan suhde
sekä soihdun ojentaminen sukupolvelta toiselle, matka pojasta mieheksi,
muistinmenetys, petturin palkka, sankaruuden hinta... tällaisia pieniä
yksityiskohtia sekä muuhun narratiiviin yhdistyviä melodramaattisempia
sivujuonteita on Takahashin tarina väärällään, pelkästään
käsikirjoitusmielessä sarjakuvasta tiivistetty jälki on ajattoman
kaunista ja universaalia tarinankerronnan taidetta. Leikkaamattomassa
versiossa myös alussa mainittujen tiikerinraitojen mysteeri selviää
nätisti viimeisillä minuuteilla – leikatussa versiossa karhunmetsästäjä
saa kostonsa ja raitojen merkitys jätetään selvittämättä.
Jotkin kerettiläiset ovat vuosien varrella moittineet Hopeanuolen epärealistisuutta ja animaation rajusti äärilaidasta toiseen heittelevää tasoa ja tyyliä, mutta ilmeisesti ensimmäiset lienevät erehtyneet luulemaan käsinpiirrettyä koiraseikkailua jonkinlaiseksi luontodokumentiksi. Animaation tason heittely on kuitenkin täyttä faktaa, työstettiinhän Hopeanuolta suhteellisen nopealla aikataululla ja tiukalla budjetilla, eri tiimeille delegoitujen jaksojen välisen eronkin pystyy näkemään selvästi. Toisaalta tällaisten vanhan kansan animesarjojen suolaa ovatkin niiden tekijöiden yritykset säästää aikaa ja rahaa erilaisten dramaattisten split screenien sekä käänteisin värein ja vesivärimaalattujen stillkuvien kaltaisilla luovilla nikseillä. Karhujen ja koirien loppusodan alkukähinöiden kaltaista laiskaa animaation kierrättämistä ei tosin voi hyväksyä edes Hopeanuolen kaltaiselta klassikolta.
Toinen ikuinen marmatuksenaihe Hopeanuolessa
on sen väkivaltaisuus: taistelun tiimellyksessä eläimiä kuolee mitä
graafisimmin tavoin aina seivästyksestä lähtien, eikä sensuroimattoman
version karhukatraskaan aina pidä päänuppiaan vakaasti hartioidensa
välissä. Omasta mielestäni Hopeanuolen väkivaltaisuudessa on kuitenkin kyse James Cameronin vanhemman tuotannon kaltaisesta groteskin veriurheilun johdonmukaisesta tarinankerronnallisesta hyödyntämisestä: Hopeanuolen
graafisen väkivallan voi esimerkiksi nähdä olennaisena keinona rakentaa
jännitystä osoittamalla katsojille koirien suuren seikkailun panokset
sekä muistuttaa näitä toistuvasti mahdollisen epäonnistumisen
seurauksista. Toisaalta viimeisessä jaksossa nähtävä klimaattinen
välienselvittely on kaikessa ylitsepursuavassa verisyydessään myös
pahuksen palkitsevaa seurattavaa.
Hopeanuoli onkin henkilökohtaisissa kirjoissani helposti kautta aikain parhaita animesarjoja, isältä pojalta kulkeutuvaa, kaikki kuviteltavissa olevat sukupolvien ja kansakuntien väliset erot ylittävää modernia kansanperinnettä, josta pystyy todistetusti nauttimaan kuka tahansa, missä tahansa ja koska tahansa. Hopeanuolen taidolla kerrottu koirien ”samuraiseikkailu” on pääpiirteissään niin vetovoimainen, etteivät sen tietty tekninen kömpelyys tahi olosuhteiden vuoksi tehdyt kompromissitkaan juuri haittaa katsomiskokemusta laisinkaan. Kun kaikkeen edelliseen vielä yhdistää ihmiskunnan kirjoitetun historian ikimuistoisimpiin kuuluvan tunnusmusiikin muusta soundtrackistä nyt puhumattakaan, voinee lopputuloksen julistaa suoralta kädeltä kaikessa epätäydellisyydessäänkin lajityyppinsä ehdottomaksi mestariteokseksi ja yleissivistykseen kuuluvaksi perusteosten perusteokseksi.
Mutta mitä kuuluu Hopeanuolelle
Herran vuonna 2022? Vuosituhannen alkuvuosina fanien keskuudessa
innostuneen vastaanoton saaneen leikkaamattoman kokoelman jälkeen
vuorossa oli myös alkuperäisen mangan suomentaminen lukuisine eri
erikois- ja puuhanumeroineen. Varmaan sanomattakin selvää, että myös
kirjallinen tuotos nousi eri muodoissaan kaikkien aikojen myydyimpien
mangasarjakuvien joukkoon Suomessa. Yoshihiro Takahashi vastasi
kasvaneeseen kysyntään julkaisemalla sarjalleen vielä ylimääräisiä
sivujuonteita ja lisäyksiä, joita on kotimaisten fanien iloksi julkaistu
järjestään myös suomeksi. Saagan viimeisimpänä käänteenä Hopeanuolen
pojanpojat ottavat mittaa Akakabuton jälkikasvusta ”viimeiseksi”
tarkoitetussa taistelussa, mutta olen kitsaana pirulaisenakin valmis
lyömään vetoa rakastetun sarjan jatkumisen puolesta myös
tulevaisuudessa.
Arvio: 5/5
GINGA: NAGAREBOSHI GIN, 1986-1987 Japani
Ohjaus: Kazumasa Horikawa, Kazunori Tanahashi, Masayuki Akihi, Tomoharu Katsumata, Yūgo Serikawa
Käsikirjoitus: Kenji Terada, Mitsura Majima, Yoshihiro Takahashi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.