Kun Sanrion aito ja alkuperäinen Aggressive Retsuko ammoin näki päivänvalon, harva tuskin tosissaan uskoi konseptin pysyvän jaloillaan pientä välähdyksenomaista alkuinnostusta pidemmälle. Kuitenkin aiheesta tuotettiin kokonainen Netflix-sarjansa, joka etenkin kahden ensimmäisen tuotantokautensa jäljiltä nautti jonkinlaista mainittavaa kulttisuosiotakin. Kolmannella kaudella alettiin kirjanpitofirmassa työskentelevän Retsukon ahdistavassa arjessa nähdä jo pientä yskähtelyä, mutta alkupäässä ihastuttanut yksinkertainen rakennelma jaksoi vielä viihdyttää aikansa, ja lopussa kahta työtä tekemään joutuneen Retsukon pahemman kerran sivuraiteelle ajautunut elämäkin palasi takaisin uomiinsa.
Kolmannen tuotantokauden
arvostelussani ilmaisin huoleni siitä, miten Sanrio ehkä alkaisi vain
kierrättää sarjansa alkuperäistä lähtöasetelmaa uudestaan ja uudestaan
saadakseen pidettyä yleisön valmiiksi tunteman kuvion oheistuotteineen
mahdollisimman pitkään sellaisenaan pinnalla. Neljäs tuotantokausi
kuitenkin lätkäisee katsojia jo aivan alussa lahnalla ympäri korvia
ottamalla jättimäisen riskin tekemällä sarjan hahmokatraaseen
huomattavia muutoksia: tällä kertaa piskuisen japanilaisen
kirjanpitofirman ylin johtaja joutuu jäämään sairaslomalle, ja tätä
tuuraamaan palkattu nuorempi kasvo päättää uudelleenorganisoida
tehottoman ja tappiota tekevän yrityksen toimintoja uuteen uskoon.
Sanrion Aggressive Retsukosta vastaava tekijätiimi ansaitsee periaatteessa kädenojennuksen halustaan ottaa riskiä ja kaihtaa silkkaa vanhan kierrätystä, vaikka käytännössä homma karahtaakin tällä kertaa kiville nopeasti. Osana firman toimintojen uudelleenorganisointia paperisen ohueksi jäävä uusi pomo alkaa silmäillä henkilökuntaa erotettavaksi, ja suuren osan neljännestä tuotantokaudesta tunnelma onkin poikkeuksellisen synkkä ja iloton: tuttuja kasvoja potkitaan tai painostetaan eroamaan mitä pienimmistäkin syistä. Aiemmista tuotantokausista tutun osastonpäällikön kohtalo on karuudessaan aivan erityisen lohduton, päätyyhän "huonompiin hommiin" joutunut mies peittelemään häpeäänsä teeskentelemällä perheelleen lähtevänsä aamuisin entiseen työpaikkaansa kirjanpitofirman pikkupomona.
Retsuko
itse tuntuu olevan omassa sarjassaan tällä kertaa pelkkä pahainen
sivuhahmo; hahmon suhde Hyaidan kanssa ei edellisen tuotantokauden
jäljiltä koskaan pääse alkutekijöitään pidemmälle miessukupuolen
osoittauduttua sosiaalisesti kömpelöksi ja itsestään epävarmaksi
toimistorotaksi. Henkilöstöleikkauksia tekevän firman ahdistava
ilmapiiri yhdistettynä Hyaidan yksityiselämän epäonnistumisiin
alkavatkin vähitellen syödä hahmoa sisältä ja ajaa tätä jopa rikollisiin
toimiin asti säilyttääkseen kasvonsa ja työpaikkansa. Koska Hyaida oli
aiemmissa tuotantokausissa ainakin itselleni tärkeä samaistumisen kohde,
en luonnollisesti myöskään pitänyt hahmoon tehdyistä muutoksista.
Lopussa jopa vihjataan Hyaidan poistumisella koko lopusta saagasta,
mutta Sanrion toimintatavat tuntien hahmolle on todennäköisesti luvassa
jonkinlainen uusi rooli myös jatkossa.
Aggressive Retsuko
tuskin sarjana lienee kuollut ja kuopattu vielä pitkiin aikoihin, mutta
neljännen kauden perusteella Sanrion luomuksella tulee todennäköisesti
olemaan jatkossa epävarmat oltavat mikäli yleisön ja kriitikoiden
mielipiteet vain vähänkään ovat likellä omiani. Ehkä tulevilla
tuotantokausilla maalitolppia uskalletaan siirtää vielä edelleen
esittelemällä yleisölle täysin uudenlaisia tilanteita ja hahmoja, ehkä
kirjanpitofirma fuusioituu vieläkin suuremman korporaation kanssa, ehkä
Hyaidakin löytää toisen työpaikan ja kerää vihdoin itselleen tarpeeksi
itseluottamusta lyödäkseen hynttyyt yhteen Retsukon kanssa... mitä
tahansa, kunhan rimaa saadaan nostettua takaisin aiempien
tuotantokausien tasolle.
Arvio: 2.5/5
AGGRESSIVE RETSUKO: SEASON 4, 2021 Japani
Ohjaus: Rareko
Käsikirjoitus: Rareko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.