The Maxx oli aikoinaan olevinaan MTV:n ikioman revittelyosaston itsensä näköinen vastaus Warnerin Batmanille sekä Marvelin Hämähäkkimies-animaatiolle. Vähän erilaisen supersankaroinnin lähdeaineistoksi valikoitui matkan varrella Sandmaniakin piirtäneen, tuotantoaikaan Todd McFarlanen ja kumppaneiden vastikään perustaman Image Comicsin leivissä työskennelleen Sam Kiethin
kertaluokkaa kokeellisempi avantgarde-sarjakuva, jonka sanalla sanoen
hyvin "monitulkintaisesta" juonellisesta sisällöstä tasoineen väännetään
tietyissä piireissä yhä tänäkin päivänä tuloksetta. Kohdeyleisön sekä
jälkipolvien harmiksi sarjakuvasta ehdittiin animoimaan lähinnä
ensimmäinen kolmannes ennen sarjan lakkautusta, joten lähdeteokseen
tutustuminen on välttämätöntä, mikäli vain vähänkään mielii päästä
syvällisemmin jyvälle pahvilaatikossa asustavan kodittoman supersankarin
maailmasta.
Nimihahmona MTV:n supersankaroinnissa on trikoosankariksi tekeytyvä koditon pummi ja laitapuolen kulkija, joka ei varsinaisesti tee paljoakaan sankarillista tai pysty auttamaan ihmisiä ongelmiensa kanssa. Itse asiassa Maxx itse joutuu kertaa toisensa jälkeen ojasta allikkoon, jolloin tämän perään katsova sosiaalityöntekijä nimeltä Julie joutuu pelastamaan tämän pulasta. Aina välillä Maxx ajautuu selittämättömästi todellisesta maailmasta "takamaana" tunnettuun vaihtoehtoiseen todellisuuteen, jossa herkkä ja haavoittuvainen Julie onkin kaikkivoipa viidakon kuningatar ja Maxx tätä "iszeiksi" kutsutuilta valkoisilta jänisotuksilta suojeleva soturi. Liehuvalettinen Julie itse ei tunnu huomaavan holtittomasti risteileviä todellisuuksia tai lennosta vaihtelevaa rooliaan niiden välillä.
Sosiaalityöntekijä
Juliesta tiedetään tämän kertaalleen pelastaneen maantien poskesta
haavoittuneen jäniksen, jonka tämän äiti kuitenkin päästi armollisesti
tuskistaan mäiskimällä tämän lapiolla hengiltä. Toisesta todellisuudesta
sekä viidakon kuningattaresta uneksiva Julie löysikin kuin kohtalon
oikun kautta elämäntehtäväkseen ihmisten auttamisen. Valitettavasti tämä
ei kuitenkaan kyennyt pelastamaan eräällä retkellään tielleen osunutta
huono-onnista koditonta miestä, josta myöhemmin syntyi tämän oma
supersankariksi tekeytyvä pahvilaatikossa asustava henkieläin nimeltä
Maxx. Lampunvarjostimesta kyhättyä naamiotaan lähes poikkeuksetta
käyttävän Maxxin vihjataankin maskinsa alla olevan todellisuudessa
jättimäinen puhuva jänis, joka vain sattuu taistelemaan omia mustia
iszejään komentavaa ja takamaalta toiselle astuvaa telepaattista
arkkivihollistaan vastaan.
MTV:n oma sarjisseikkailu saattaa näin paperilla vaikuttaa melkoisen sattumanvaraiselta sekoilulta, mutta itse sarjaa katsoessa tietty mielikuvituksellinen tajunnanvirtamaisuus ei varsinaisesti haittaa tai vaivaa älynystyröitä liiankaan kanssa – syystä tai toisesta rajusti tyylistä ja tilanteesta toiseen heittelevä kerronta vain tuntuu omalla eksentrisellä tavallaan erittäin johdonmukaiselta ja ymmärrettävältä. The Maxxin surrealistista seikkailua voineekin tarinankerronnallisena elämyksenä verrata vähän kuin jonkinlaisen todellisuudesta vieraantuneen new age -ufokultin messuun, jonka ulkopuolisen silmissä täysin psykedeelinen ja järkijättöinen sanoma maailmankuvineen ja moraaleineen on kuitenkin useimmille toimitukseen vilpittömällä mielellä osaa ottaville mitä totisinta ja uskottavinta epistolaa.
Kaikessa hämäryydessään The Maxx
lukeutuu kuitenkin edelleen kautta aikain rohkeimpien, luovimpien ja
ainutlaatuisimpien kaltaistensa joukkoon jopa MTV:n omassa katalogissa. Mike Judge
aikoinaan kertoi eräässä haastattelussa, miten ysärivuosina MTV:n
animaatiopuoli ei vielä ollut ammattimaistunut eikä firmalla vielä ollut
luomustensa suhteen minkäänlaisia kirjoitettuja sääntöjä, joten
tekijöillä oli käytännössä täysin vapaat kädet hullutella mielensä
mukaan kunhan sarjojen budjetit pysyivät kurissa ja hengentuotokset
tulivat valmiiksi sovittujen aikarajojen puitteissa. Tietty maanläheinen
luova amatöörimäisyys yhdistettynä nuorten tekijöiden itsensä
taiteelliseen hulluuteen olikin yksi musiikkivideokanavan animaation
kultaisten vuosien menestyksen avaimista myös Kiethin teoksen
animaatioversion kohdalla.
The Maxxin kohdalla MTV:n tekijöiden ilottelu venyikin aivan uudenlaisiin ulottuvuuksiin. Vaikka kyseessä onkin periaatteessa aivan tavanomainen käsinpiirretty televisiosarja, on mukaan tarkoituksellisesti heitetty toistuvasti varhaisten tietokonegrafiikoiden, oikeiden näyttelijöiden sekä siluettianimaation kaltaisia silmiinpistäviä temppuja. Varsinaisen visuaalisen ilmeen suhteen tekijät yksinkertaisesti käyttivät alkuperäisen sarjakuvan komeaa taidetta, jota edelleen dramatisoitiin lisäämällä siihen animoituja yksityiskohtia, dramaattisia leikkauksia sekä kamera-ajoja. The Maxx ei liiemmin edes yritä olla "realistinen" tai uskottava, vaan monesti väliin on tarkoituksella jätetty erilaisia "virheitä", ja perspektiivien sekä hahmojenkin on toisinaan tarkoituksella annettu olla samanaikaisesti niin kaksi- kuin kolmiulotteisiakin. The Maxxia onkin tyylillisten ratkaisujensa vuoksi luonnehdittu toisinaan puhtaan animaation sijaan myös jonkinlaiseksi sarjakuvan ja elokuvan kokeelliseksi välimuodoksi.
Joudun
nolosti myöntämään lukeneeni aikoinaan vain jotain yksittäisiä otteita
Sam Kiethin alkuperäisestä The Maxx -sarjakuvasta, joten ymmärrykseni
MTV:n vähintään yhtä legendaarisen näkemyksen viimeisen jakson lopusta
on kauniisti sanoen melkoisen vajavainen. Ehkä kodittoman supersankarin
jäniksenvuosi jatkuu vielä tämänkin jälkeen, vaikka katsojalle
vihjataankin vihollisensa irtopään kanssa keskustelevan päähenkilön
viimein joko kuolleen tai siirtyneen jo itsekin kauas omalle
takamaalleen kasvattamaan kukkasia omassa pienessä kasvihuoneessaan.
Ehkä MTV:n nuoret tekijät vain halusivat jättää oman taideteoksensa
päätöksen äärimmäisen monitulkintaiseksi mahdollista jatkoa silmällä
pitäen, tai ehkä lampunvarjostimesta naamarinsa saanut, pahvilaatikossa
asustava pitkäkorva sai sittenkin viimein ansaitsemansa onnellisen lopun
todellisuuspakoisessa alitajunnassaan.
Arvio: 5/5
THE MAXX, 1995-1996 USA
Ohjaus: Easy de la Rosa, Eugene Salandra, Gregg Vanzo, Ilya Skorupsky, Miguel Martinez-Joffre, Yeol Jung Chang
Käsikirjoitus: Bill Messner-Loebs, Glenn Eichler, Sam Kieth
Näyttelijät: Amy Danles, Barry Stigler, Glynnis Talken, Michael Haley
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.