Eräänä kauniina päivänä joskus 90-luvun alkupuolella "Salaisina kansioina" tunnettu, muuan Chris Carterin luoma vainoharhainen kauhu- ja tieteissarja rantautui televisiota katsovan kansan koteihin. Dana Scullyn ja Fox Mulderin matka aikansa amerikkalaisen paranoian syvään päätyyn tarrasi ihmiskunnan mielikuvitukseen kuin maastopalo ja teki meikäläisen yleisön keskuudessa pienen piirin iloksi mielletystä outoilusta (lähes) koko kansan viihdettä ja päivän suurta muotia myös Suomessa. Vielä kauan myöhemmin aina silloin tällöin joku onnekas lapsi tai teini saattoi tehdä vanhempiensa tai sisartensa komeroista melkoisen aarrelöydön iskiessään kätensä näiden nauhoittamiin kokoelmiin sarjan parhaita jaksoja.
Salaisten kansioiden
ensimmäinen tuotantokausi ei tosin vielä lukeudu saagan kultaisimpiin
hetkiin, mutta se hoitaa mallikkaasti tehtävänsä Carterin konseptin
ydinajatuksen sujuvana esittelynä: ensimmäisessä jaksossa FBI:n
päättävät pukumiehet määräävät skeptisen agentti Dana Scullyn pariksi
huuhaa-Mulderina tunnetulle parapsykologiaan erikoistuneelle ufoihin ja
salaliittoihin uskovalle agentille mystisiä ja selittämättömiä tapauksia
tutkivalle "X-osastolle". Vanhojen noir-leffojen mieshahmoista
ammentava Fox Mulder itse päätyi "alalle" halustaan selvittää ufojen
ammoin silmiensä edestä kaappaaman sisarensa kohtalo.
Eeppisen kauhusaagan ensimmäisen tuotantokauden voisi jakaa karkeasti kolmeen osaan, joista ensimmäinen keskittyy keskeisen loren esittelemiseen sekä mahdollisimman suuren vaikutuksen tekemiseen. Ensimmäisen kahdeksan episodin sekaan mahtuu kahden laadukkaan ensimmäisen episodin jälkeen kaikkien aikojen klassikko nimeltä "Squeeze", joka esitteli faneille Doug Hutchisonin esittämän "maksamiehenä" tunnetun sarjamurhaaja Eugene Toomsin. Kyseinen episodi on paitsi yksi koko sarjan parhaista, mutta kyseessä oli myös ensimmäinen kokonaisesta joukosta Glen Morganin ja James Wongin muodostaman käsikirjoittajaduon kynäilemistä klassikkotarinoista. Toisesta episodista pystyy bongaamaan myös Seth Greenin ufoihin uskovana pitkätukkaisena hippinä.
Tason
heittelyä on kuitenkin havaittavissa heti päräyttävän alun jälkeen. Jo
ensimmäiseen kolmannekseen mahtuu "The Jersey Devilin" sekä "Ghost in
the Machinen" kaltaisia huteja, mutta koko kauden heikoin yksittäinen
episodi nähdään mielestäni Chris Carterin itsensä kynäilemän "Spacen"
kohdalla. Kyseisessä avaruussukkulan laukaisuun keskittyvässä episodissa
astronautti väittää kohdanneensa ufoja ja pelkäävänsä sabotaasia. Jos
kyseinen episodi on melkoisen puuduttava jo ihan
käsikirjoitusmielessäkin, viimeistelee heikon lopputuloksen tekoaikansa
digitaalisten erikoistehosteiden heikko taso. Ensimmäisen tuotantokauden
näyttöjen perusteella Salaisten kansioiden herra ja hidalgo Chris Carter itse vaikuttaisikin käsikirjoitustiiminsä heikoimmalta lenkiltä.
Muutaman valjumman episodin jälkeen taso yllättäen nousee rajusti. Jaksossa nimeltä "Eve" Mulder ja Scully pääsevät salaisen kloonausprojektin ja tähän liittyen hämäräperäisten kuolemien jäljille, mutta sarjan perinteitä kunnioittaen loppu tietysti jää avoimeksi ja todisteet joko tuhoutuvat tai katoavat tyystin. Pelkästään tässä jaksossa nähdään niin paljon kekseliäitä ideoita ja klassisia trooppeja pahoista lapsista ja hulluista tiedemiehistä (tai -naisista) lähtien, että lopputulosta on pakko rakastaa. Sarjan tekijöillä oli tiettävästi valtavasti vaikeuksia kyseisen episodin kuvausten suhteen, sillä nämä tarvitsivat keskeisiin rooleihin alaikäisiä kaksosia, mutta paikallinen lainsäädäntö hankaloitti lapsityövoiman käyttöä. Salaiset kansiot on siis pääosin kuvattu Kanadassa ja erityisesti Vancouverin ympäristössä.
Heti edellisen perään James Wong ja Glen Morgan iskevät pöytään episodin nimeltä "Beyond the Sea", jossa Brad Dourif
esittää psykokineettisiä voimia omaavaa kuolemaantuomittua vankia, eli
käytännössä itseään. Mielenkiintoisena twistinä tässä jaksossa Scully
alkaa vähitellen uskoa Dourifin yliluonnollisiin voimiin Mulderin
ollessa tällä kertaa skeptisempi. Täysin pitelemätön Brad Dourif
kuitenkin yksin varastaa koko shown pääkaksikolta vetämällä pitkiä
pätkiä villejä monologeja välillä kuiskaten, välillä raivoten ja välillä
nyyhkyttäen samojen lauseiden sisälläkin kuin täysi mielipuoli. Kameran
kääntyessä David Duchovnyn ja Gillian Andersonin
puoleen huomaa selvästi kaksikon pitelevän vaivoin pokkaansa
luonnenäyttelyn mestarin riehuessa hieltä tuoksahtava kankaanpala
kädessään vain metrien päässä.
Ensimmäisen tuotantokauden loppua kohden laatu alkaa jälleen tasaantua ja sarjan keskeinen mytologia saada yhä selvemmin muotoaan. Viimeisen kolmanneksen heikommista jaksoista mainittakoon geneerinen ihmissusitarina nimeltä "Shapes" sekä Chris Carterin kirjoittama tylsä "Darkness Falls", jossa Mulder ja Scully ottavat mittaa kirvoista. Glen Morgan ja James Wong saapuvat kuitenkin pelastamaan päivän maksamiehen paluusta kertovalla jatkotarinalla. Jakso itsessään ei ole mielestäni laisinkaan huono, mutta maksamiehen paluu maistuu enemmän viime hetken täytemateriaalilta kuin alusta loppuun mietityltä ratkaisulta. Tässä episodissa nähdään myös Walter Skinnerin ensiesiintyminen.
Pitkin ensimmäistä kautta Fox Mulder on jo
tehnyt tuttavuutta Yhdysvaltain hallituksen ja Syndikaatin
salaliittoihin sotkeutuneelta Syväkurkulta, mutta viimeisissä jaksoissa
myös tätä kahden miehen salaperäistä suhdetta aletaan jälleen puimaan
entistä syvällisemmin. Myöhemmistä tuotantokausista tutun hallituksen ja
ufojen välisen kuvion hämäräperäisenä taustavoimana tunnetun
Tupakkamiehen elämään ja tekoihin ei ensimmäisen kauden aikana
viitatakaan kuin yhden tai kahden yksittäisen kohtauksen verran, eikä
koko miekkosella taidakaan olla vielä tässä vaiheessa ainuttakaan
repliikkiä. Mukana Mulderin ja Scullyn paranoiamaailmassa mies oli
kuitenkin aivan alusta asti.
Salaisten kansioiden
konsepti ei siis vielä tässä vaiheessa ollutkaan kristallisoitunut
myöhempään täydellisyyteensä asti, mutta palapelin keskeisimmät palaset
olivat jo lähes loksahtaneet kohdilleen: moni sarjan peruskliseistä aina
salaperäisesti katoavista todisteista ja todistajista, Mulderin
ihmeellisistä paikkansa pitävistä teorioista ja arvauksista sekä
lääkäreihin, uskovaisiin ja pukumiehiin kohdistuvasta kuumeisesta
vainoharhaisuudesta löytyvätkin jo saagan varhaisimmasta inkarnaatiosta.
Näiden lisäksi on tietysti mainittava erikseen Mark Snown
säveltämä legendaarinen soundtrack sekä sarjan muinoin monia aikansa
lapsia pelottanut ja vuosikausia muuttumattomana säilynyt siisti
alkuvideo, jotka nykyään herättänevät monissa aikalaisissa lähinnä
vahvoja nostalgianväreitä.
Arvio: 4/5
THE X FILES: SEASON ONE, 1993 USA, Kanada
Ohjaus: Daniel Sackheim, David Nutter, Fred Gerber, Harry Longstreet, Jerrold Freedman, Joe Napolitano, Larry Shaw, Michael Katleman, Michael Lange, Rob Bowman, Robert Mandel, R.W. Goodwin, William Graham
Käsikirjoitus: Alex Gansa, Chris Brancato, Chris Carter, Chris Ruppenthal, Glen Morgan, Howard Gordon, James Wong, Kenneth Biller, Larry Barber, Marilyn Osborn, Paul Barber, Scott Kaufer
Näyttelijät: David Duchovny, Gillian Anderson, Jerry Hardin, Mitch Pileggi, William B. Davis
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.